Hejhej!
Har sprungit Sthlm marathon nu, här kommer en liten resumé:
Startar tillsammans med tre andra, vi håller ihop till fem km, allt känns kanon, fjorton grader varmt och mulet = perfekt väder. Efter fem km tappar vi en i gruppen, och en försvinner iväg på superpigga ben. Jag springer nu tillsammans med min kompanjon från Växjömaran, och vi ligger på lite snabbare kilometertider än då. Efter 10 km börjar jag känna mig lite stel i baksida lår/rumpa,men inget som stör nämvärt. Vi springer på och min annars så pratsamma kompanjon blir tystare och tystare. Visar sig att han måste på bajamaja, jag måste kissa jag med så jag hänger på och hämtar till och med vatten till honom när han gör sitt (rätt skönt med en liten paus). Passerar halvmara på 1.44, runners high, samtidigt som min kära kompanjon har fått ny fart efter toabesök. Efter några kilometer rullar han iväg på pigga ben och jag känner mig fortfarande fräsch, men springer på i ungefär samma tempo. Det flyter fint, jag försöker ta en gel när det är 12 km kvar men uäck, det är verkligen inte min grej.
Vid 10 km börjar jag känna mig trött, men det rullar på ändå. Över västerbron sjunker dock tempot utan att det känns särskilt jobbigt, från 4.45 - 4.50 till 5.10-5.20 min/km och jag känner att det killar lite krampaktigt i låren. Jag bestämmer mig för att springa lugnt det sista och ta mig i mål utan kramp och annat, så kilometertiderna blir därefter. Ägnar de fem sista kilometrarna åt att konstatera att ett marathon är långt, att det är jävligt trögt att springa så långt, men envisar mig och korsar mållinjen på 3.34.36. Hade någon idé om att ta mig under 3.30, men det skulle tydligen inte ske idag. Är ändå nöjd med tiden och var (och är) betydligt piggare och fräschare än jag var efter min första mara. Inser att jag behöver köra fler långpass på distanser om 25-30 km så att jag kan vara piggare under sista milen, och inser också att jag kanske hade lite trötta ben efter Göteborg, trots allt.
Mina pigga kompisar kom i mål på 3.25 och 3.26, hon som sprang på 3.25 satte marathonpers med 30 minuter (!), så hon har varit euforisk hela kvällen. Duktiga hon. Mitt gentlemannamässiga sällskap tror jag säkert hade varit under 3.20 om han sprungit mer i sitt tempo, men han är så härligt ödmjuk och rar.
Nu ska jag krypa ner i sängen, i morgon far jag åter mot Småland. Blir vila några dagar, sedan är det dags att börja ladda för Salomon Trail Tour. Kul!
Kram på er!