Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Isold: Hur går det med husförsäljningen?
    Jag läste om ditt långpass, lät jättehärligt! Har du några särskilda lopp inplanerade i höst?
    Blev lite 'nä, nu jäklar' när jag läste ditt inlägg, jag har ju som mål att landa på 6-7 mil i veckan i träningsdos, men hittills har jag bara kommit till 50 - 55 km som mest, dags att börja planera löpningen bättre. Blir lite depp av att se vikten öka också, det lär ju mer löpning råda bot på!

Jag har packat träningsväskan och har den med till jobbet idag. Har en plan om 10 - 12 km med ökande tempo i mitten, vi får se. Ibland känner jag mig lite orkeslös när jag springer innan lunch, ska försöka mota med en banan innan jag ger mig iväg.

Iseika: Tar du cytostatika för din reumatism? Har en tjej i löparklubben som gör det, blev bara lite nyfiken. Bra rutet för att få vatten!

• Waimea

Apropå träning under graviditet: När jag väntade nummer ett så hade jag inte kommit på det här med löpning, då var det spinning och body pump som gällde, och promenader. Jag körde mitt sista spinningpass två dagar innan bebisen kom (jag tror jag skrivit detta förut, så om jag upprepar mig hoppas jag att ni kan ha lite överseende..) och var tillbaks på cykeln och igång med ridning tre veckor efter förlossning. Jag hade inga problem med foglossning och körde på med hög puls och ansträngning in i det sista, och tyckte det gick bra.

Med nummer två hade jag börjat springa, så jag sprang fram till femte månaden, mitt sista löppass var på ett löpband på ett hotell i Paris, sen gick jag som Zeb McCahan i tre dagar. Jag fick skitont i ligament och fogar, och det höll i sig resten av graviditeten. De sista månaderna kunde jag inte ens gå en rask promenad utan att få ont - men spinning funkade länge. Jag var igång med ridning och spinning rätt så snart efter förlossningen. Löpningen dröjde lite mer men jag vet att jag sprang vårruset när bebisen var 12 veckor, då kände jag av ligament och fogar, och det gjorde jag i ett par månader. Jag testade lite fram och tillbaks men märkte att det i alla fall inte blev sämre av att jag sprang, så jag höll i. Kanske inte jätteklokt, men jag skulle egentligen ha startat i Lidingöloppet det år jag blev gravid och fick min start framflyttad ett år så jag hade ett rätt så stort träningsmål som jag ville försöka klara.  Lilltjejen var 6 månader sprang jag LL  och då var fogarna OK.

Så, vad försöker jag säga? Är man van att träna så kan man hålla igång länge och med hög intensitet, kroppen är ändå duktig på att säga ifrån när det inte funkar. Testa er fram, väg ihop det barnmorskan säger med ert sunda förnuft. Jag gick i skidskola i v 22 med nummer ett, frågade barnmorskan om det var ok att lära sig åka slalom gravid och då flinade hon bara och sade att 'så länge du låter bli att ramla rakt på magen är det inga problem' och det gick bra, men jag var ju säkert extra försiktig. Hade jag frågat en annan barnmorska kan jag ju säkert ha fått andra svar, jag vet att jag fick en del skit på min dåvarande arbetsplats för att jag gav mig på nåt så dumt..

• Waimea
    isold2003 skrev 2011-07-05 23:04:08 följande:
    Waimea, nu har jag missat något, yr och trött? Har det hänt något? Jag har siktet inställt på ett 100km lopp i aug, sannolikt i Finland. Hade tänkt springa St Olavs ultra (100km) i lördags men jag hann inte upp dit eftersom jag var tvungen att jobba på fredagen och loppet startade kl 6 på morgonen på lördagen.. Kul att jag kan inspirera dig någon gång, det är mest du som inspirerar annars jag sprang föresten intervaller idag för första gången på ett år eller så! Usch så jobbigt men säkert nyttigt
    Det verkar vara en irritation på balansnerven. Min käre man tvingade iväg mig till läkaren (jag hade nog väntat någon vecka till, men både han och min granne skällde lite på mig och sa 'bäst att kolla upp ändå, hördu), läkaren bände och slog lite på mig och sa 'inget farligt, irritation eller virus på balansnerven, det går över', men jag är lite sjösjuk och seg.

100 km verkar vara din distans, för övrigt. Du ska se, snart är du fast i intervallträsket.

Blev inget sprunget igår men väskan är packad idag igen. Jag ska vara ensam hemma till på fredag, barnen och mannen åker till sommarstugan medan jag gör klart bokslutet på jobbet, så jag räknar med att kunna träna ordentligt i dagarna tre. Och gärna storstäda huset.
  • Waimea
    Mael skrev 2011-07-05 23:02:24 följande:
    Äntligen tillbaka i "spåret" -med nya skor och allt 5 lugna(6:11) km blev det och jag gläds åt att vara frisk och åt att ett pass som var på mitt max när utesäsongen började knappt gör mig trött nu. Inser verkligen hur mycket jag utvecklats på några månader. Kompletterade med allmänstyrka och stretch - riktigt skön kväll med andra ord !!
    Härligt!!!
  • Waimea
    Göteborgstjej skrev 2011-07-06 08:04:01 följande:
    Hej!
    Hemma igen efter 12 sköna dagar på Mallorca! Gillar verkligen den ön, så fint!

Började semestern med en av de värsta dagarna i mitt liv- vi fick inte vårt bagage, sex kollin bortslarvade... Dessutom fick vi inte ut vår hyrbil - som vi både bokat och redan betalt via en svensk firma. Sonen, 3år gammal fick hög feber dessutom och han var supergnällig. Ingenstans fanns det att sitta eftersom vi var utanför ankomsthallen liksom... 5,5 timmar på kokhet flygplats med febrigt barn... Det var sådär. Usch vad vi var arga på hyrbilsfirman, och de i "lost-and-found" var inte så smidiga kan man ju säga.. Ialla fall fick jag superont i höften igen efter "flygplatsdramat" så löpning var inte att tänka på.
    Resten av semestern var toppen - häftigast var väl ändå att min 6åriga dotter lärde sig simma. Grottorna i Arta rekommenderas också om man vill se ngt häftigt!

Två dagar innan vi åkte hem blev det i allafall en löprunda på stranden - barfota och i bikini mitt i smällvarma hettan! Kanske 4km blev det, kändes ok, men dagen efter fick jag väldigt ont i både knä och höft. Jag hoppas verkligen att jag får komma till den där ortopeden snart...
    Jag anar att det finns en fighter i dig.. Vad härligt att ni kom iväg och att det löste sig med ert bagage..eller gjorde det?

Ajaj, det låter som om du har rejäla problem med knä och höft, jag hoppas verkligen att du får hjälp snart!
  • Waimea
    Carisma95 skrev 2011-07-06 09:45:46 följande:
    Jo, de första (förutom de dåliga jag har nu) kommer jag köpa på löplabbet i Gbg tänkte jag. Men när man väl vet vad man behöver samt storlek, så borde det ju vara lite enklare att beställa hem från England? Det skiljer ju rätt mycket i pris menar jag.
    Vet man vad man har för skor och kollar upp ordentligt så att det blir rätt storlek, så är det toppen. De har dessutom en massa billiga kläder som man kan shoppa loss på också! Jag tror vi gav typ 2 500 kr för två par skor (ASICS GT-2160 och DS Trainer), två par tränings/mysbrallor åt mannen, ett par tröjor, pannband åt mig och två par kompressionsstrumpor. Ja! Förresten, köp gärna kompressionsstrumpor av märket more mile. Lite småkass passform runt tårna, men grymt bra kompression, typ 70 spänn.

Jag sprang en längre runda på lunchen idag, 13 km och det gick lätt-lätt-lätt. Jättehärlig runda, sprang utmed sjön ett par km från jobbet, sedan snirklade jag lite i ett bostadsområde och kikade på alla semesterglada själar som gottade sig i solskenet. Ååh, det är så här det är när löpning är bra! Mmmm.

Isold: Om du bara hittar rätt sorts intervaller är jag övertygad om att du går att omvända, du också.
  • Waimea
    Carisma95 skrev 2011-07-07 15:22:24 följande:
    Oj, ja det var bra pris!
    Vad är det för skillnad på GT-2160 och DS trainer? (Har också kikat lite på dessa, men kommer naturligtvis se vad som passar först).
    bluegrass skrev 2011-07-06 23:44:33 följande:
    Carisma- tack så jättemkt för svaret!
    DS Trainer är en lättare sko än GT-2160, den är inte alls lika mycket uppbyggd även om den har ett pronationsstöd. Tidigare räknades den som en lättviktssko, men nu tror jag att den ändå ses som stabil. Jag har den när jag tävlar eller springer intervaller, jag tycker löpkänslan blir bättre MEN iom att den har mindre uppbyggnad ställer den också högre krav på styrka i fötter och vader. Förra året sprang jag i princip bara i dem och skaffade ett par ännu lättare springa fort-skor, men så hade jag skit med hälsenor och vader från oktober till februari, typ.. Jag gillar trainern jättemkt!
  • Waimea
    Gunsan75 skrev 2011-07-11 15:56:59 följande:
    Igår blev jag stolt ägare av tileln En Svensk Klassiker..

Nu är det bara att ladda om för Lidingöloppet, Tar en lugn 5:a idag och ett litet Triathlon i morgon.. Detta år ska Lidingöloppet göras på en bättre tid än förra året då jag var skadad. Så under 4h är det som gäller.. Inte är jag snabb inte, men roligt har jag ändå
  • Waimea

Är i Dalarna, precis framkommen.. Skulle egentligen vilja ut på en liten bensträckarrunda, men det får kanske bli en sen kvällspromme med mannen i stället, är lite seg i halsen. Sprang åtta km i lugn takt igår, efter att ha gått som på nålar, humörmässigt, i ett par timmar och efter en trött och barnintensiv dag. Mumma! Lyckades dock inte komma upp i nånstans mellan 5 och 6 mil löpt i förra veckan, landade på 44 km men helt ok efter två cykelturer på totalt 2,5 mil i fredags. Jag testade att tokcykla på min gamla bettan och si, det gick att dra på sig både mjölksyra och hög puls på en treväxlad cykel med vint däck..

Det gör ju sitt till att ha typ världens finaste väg till jobbet, mitt på landet, mellan hästhagarna och i grymme-backarna i bokskogen.

Isold: Ska till Rättvik på torsdag så det kan ju bli en runda upp och ner i backarna!!

• Waimea

Kattstugan: Verkar som om även den envisaste Isold går att omvända..

Moe: Iih, härligt!

Jag sprang en milrunda igår, jag och mannen tog sällskap till älven, sedan sprang han ett varv och jag två, och så sprang vi tillsammans hem. Var nog sex-sju år sedan vi sprang ihop senast..

Ikväll blev det intervaller runt sportfältet, flackt och snabbt. Två serier 4-3-1,5-2-1 och 4-3-2-1-1 min. Lite löpskolning också. Blev en knapp mil, skönt var det också.

Isold: Tack för tips och inspiration. Vad härligt att få springa sådana härliga rundor! Tror att min två och ett halvt-åring är lite för mycket för pappa att hålla reda på i en rodelbana, dock.

Svar på tråden Löpartråden 13