Löpartråden 13
Äsch, vad hände där då? PerG - frågar du Isold så behöver man inte alls springa intervaller för att bli snabb på långa distanser, så det är väl en fråga om smak och tycke.
Äsch, vad hände där då? PerG - frågar du Isold så behöver man inte alls springa intervaller för att bli snabb på långa distanser, så det är väl en fråga om smak och tycke.
PerG: Ska man ändå köra järnet kan man göra det på ställen man förknippar med något positivt eller har någon slags historia kring, det gör det bara roligare.
Men om du nu gillar backar så mkt så är väl Lidingöloppet din grej, eller backiga rundor snarare än maran? Eller är du främst asfaltslöpare? För mig är det så i alla fall, jag tycker LL är skitroligt, rent ut sagt, medan jag hyser någon form av hatkärlek till maran (nu har jag ju bara sprungit två maror, gissar att det ger sig efterhand, ju mer van man blir) eftersom jag blir så sjukt trött de sista 7-8 km. Det tar längre tid och suger ut det sista av reserverna på ett helt annat sätt än Lidingö.
Gaby: Åh, tröga jag. Fasen vad duktig du är, vad glad jag blir för ditt pers!! Bra jobbat!
Carisma: Grattis! Ibland lossnar det bara.
Är precis hemkommen från en ljuvlig milrunda med månsken i ryggen, kvällsrodnad framför mig och härlig, kall luft i nyregnad skog. Bestämde mig för att känslan i rundan skulle vara lugn, med tanke på mina hälsenor, men farten fanns där ändå. Inget ont, just, heller.
Apropå dricka och äta före och under lopp: Jag gör ungefär som vanligt, ser till att jag har en stadig frukost i magen. Tror inte kolhydratladdning är min grej, riktigt. Både i Gbg och Sthlm försökte jag trycka i mig gel under loppet men näe, uäck, det är så vidrigt. Jag håller mig till vatten och sportdryck i jämna doser. Gillade kaffecola-blandningen i slutet av Sthlm, dock! När ja tränar så dricker jag enbart vatten om jag springer längre än två mil, annars brukar jag inte ha något med mig. Avskyr att springa med vätskebälte, lämnar hellre en flaska på en varvrunda om jag har nåt med. Jag har inga problem med löparmage och jag besväras heller inte av att springa direkt då jag har ätit, eller på tom mage, vilket underlättar en hel del..
Kulta: Grattis! Och bra jobbat!
Jag står och hänger framför datorn, har haft bror med familj på besök sedan i fredags, så det har inte blivit någon träning. Var på min första simträning i torsdags, dock, kommer att ha fem pass med en simtränare under hösten och ska simma två ggr/vecka på egen hand så nu ska jag fila på crawltekniken. Sjukt roligt - och jobbigt. Jag kom ihåg mer än jag trodde från vårens kurs. Ska varva löpning och simning i höst, dels för att avlasta hälsenor, dels för att träna bål och för att ha någon annan konditionsträning än bara löpning.
Ikväll laddar jag dock för en 12 km-runda, jag hoppas det kan bli av innan det blir för mörkt!
Per G: Ah, go känsla, va, att mosa ett pers?! 4.30 är/var en mental tröskel för mig, jag tror säkert att du kommer att kunna lägga på kilometrar relativt snabbt.
Jag var ut på min vanliga runda i söndags och igår igen och det är märkligt hur olika det kan vara. I söndags var jag loj och sprang långsamt och funderade på annat och sprang på 1.05, snitt på 5.09 min/km (rundan är knappa 13 km, rejält kuperad). Igår lät jag benen bestämma, insåg att det nog gick rätt fort, men hade ändå annat i tankarna och märkte knappt när kilometrarna tickade på. Tiden blev 1.01 och snittet 4.50 min/km och då hade jag ändå gått ut väldigt lugnt, så jag hade ett par riktigt snabba kilometrar på de flackare partierna. En minut över evighetsmålet, att springa rundan på under timmen. Skönt var också att kroppen inte gjorde något särskilt ont, mitt 4 mm-inlägg verkar vara bra.
Idag blir det en lunchrunda, är planen, och i morgon har jag tänkt gå och simma igen. Dags att komma igång och i form inför höstens lopp!
Alla pass är bra pass! Fint jobbat, Bimsan.
Jag sprang åtta kilometer från helvetet idag på lunchen. Vrålhungrig, vätskebrist och trötta ben sedan gårdagen. Massor av backar, dessutom lite småkvavt ute, och jag hade långa tights. Hu, vad slitigt det var, men det är bra mental träning. Man känner jusom att klarar man det här så klarar man vilken skit som helst. I morgon blir det simträning på lunchen.
Mörlin: jag lyssnar inte på musik när jag springer. Gillar att lyssna på naturen och att ha så lite prylar som möjligt att släpa på, det blir lite meditativt, naturen och så min egen andning.
När jag sätter ihop spinningpass gillar jag att köra mkt pop och rock. Gärna tung hårdrock när det ska jobbas hårt. Två låtar som jag gärna har då är Alias med In Flames och the hand that feeds med NIN. Andra favoriter, dock inte hårdrock är Uprising med Muse, Dj, ease my mind med Niki and the Dove, Logiskt med Petter, någon Depeche Mode-remix, Mannen med den vita hatten med Kent och Elden med Lars Winnerbäck. Men allt det där är sånt som passar med cykelkadenser, skulle tro att det är svårt att springa i takt med låtarna, har inte testat.
Mörlin: Det är bara smålänningar som ger sig 'på att'
Bimsan: Återigen, alla pass räknas!!! Du är duktig som håller igång, även om det inte blir precis så som du tänkt dig!
Göteborgstjej och Kulta: Ah, kämpa på!
Blev åtta km i sävligt tempo ikväll. Skönt att komma ut, trots att det blev lite energilöst. Ibland blir det så också. Kanske borde köra lite intervaller för att få upp tempo, nu blir det mest distanspass.