Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Göteborgstjej skrev 2011-07-15 15:51:14 följande:
    tycker ju spinning är så ruskigt tråkigt bara...

Då har du inte varit på mina pass
    Nä, skämt åsido, men gå på ett pulsbaserat pass om din träningsanläggning har sådana. Då kör man pass utifrån din puls och du får något annat att tänka på än att du har tråkigt och du ser på ett annat sätt hur hårt du jobbar. Tänk att även om du inte tränar grenspecifikt, så jobbar du din centrala kapacitet, dvs hjärta och lungor, så har du konditionen när väl dina fysiska krämpor är ok Glöm sedan inte att musiken är otroligt viktig på spinning (åtminstone tycker jag det.. ), jag får spelet när jag går på pass där musiken inte passar, så testa lite olika.

Ett annat alternativ är att gå och lära dig simma crawl. Det är kul och jobbigt och otroligt skonsamt och bra för hela kroppen. Jag gick en kurs i våras och det var verkligen skitkul, tyvärr har jag inte hunnit hålla i, så det blir en ny nybörjarkurs om nåt år, om det finns lite mer tid då..

Isold: Det blev ingen löpning i Rättvik, däremot gav jag mig ut och sprang en riktig nostalgirunda i Säter igårkväll. Sprang förbi de flesta platser där jag tillbringat tid som ung. Jätteroligt!!    
  • Waimea
    Kattstugan skrev 2011-07-15 21:20:55 följande:
    Fortfarande inte mycket löpning att rapportera härifrån, men jag rehabar och alternativtränar för fulla muggar för att hålla både kondition och humör uppe. Idag blev det knappt två timmar rullskidor i duggregn. Mycket roligare än man kan tro Det är tur att jag gillar nästan all sorts utomhusträning, men det kan inte hjälpas att jag längtar väldigt mycket tills jag kan börja springa normalt igen. Men det kommer, tids nog.

Mae: låter som en fin runda Skönt att du har frisknat till - inte kul att vara sjuk på sommaren (eller annars heller för den delen, he).

Ja, hur är det med dig, Kattstugan? Är det baksidorna som spökar fortfarande? Jag har sett att du har ägnat dig åt en massa alternativ träning.
  • Waimea

Hejhej!

Isold: Ja, visst har vi fina backar här.. Din träningshelg lät härlig. Har du lyckats sälja huset ännu?

Kattstugan: Tålamod, finns det?! Hur kändes dina 11 km dagen efter.

Jag har kört tre pass denna vecka, 8 km lugn jogg i måndags, efter hemkomst från Dalarna, 13 km i hyfsat tempo igår, min vanliga skogsrunda, och så intervaller ikväll, 12 * 340 m, uppför åt ena hållet, utför åt andra, kuperat, sandigt, jobbigt, med gudars så skönt efteråt. Blev en del bålstyrka ute i skogen också, och löpskolning.

Har problem med yrsel fortfarande, men det känns inget när jag springer. Är trött i nacke och rygg och känner av min falska ischias, så jag tror det är muskelrelaterat. Har bokat tid hos kiropraktor nästa vecka, testar en ny så får vi se om han kan lyckas bättre med mig. Lägger på ett kol med bålträning och stretch också, ska gå på yoga i morgon bitti.

Är rätt nere, annars. Min mammas cancer har spritt sig ytterligare, hon har en tumör i hjärnan också. Ledsamt. Löpningen hjälper att hantera alla tankar.

StilaM: Jag gör som Isold. Nöter på och tar mig igenom svackorna. Det ger sig, rätt vad det är. Brukar försöka köra lite alternativ träning för att få  variation.

Natti natti, alla!

• Waimea

Långpass ikväll. Gott. 24 km i vettigt tempo, länge sedan jag sprang så långt. Kändes lite småsegt, men kroppen var fin. Ett par rejäla backar i slutet drev på pulsen, vill jag lova.

• Waimea
    Jessa med 3 skrev 2011-07-24 15:38:00 följande:
    Igår var det långpass i träningsprogrammet, men med ont i en fot+underben samt jättemycket åska och ösregn tog jag det idag i stället. Skulle springa i ca 90 minuter, men siktade på 100. Sen tänkte jag att det vore bra att se om jag fixar att springa i 2h. Då hade jag ett par km kvar till att det skulle vara en halvmara, så jag fortsatte lite till - så på 2h15 min ca gör jag en halvmara så där helt oplanerat.
    Och nu rör jag mig som en 80-årig tant - men det var det ju värt!

Det grämer mig dock att jag inte kunde springa med min iphone (den är inlämnad på lagning efter en promenad i regnet...) och få det hela loggat i RunKeeper...     
    Vad härligt att känna att du orkade förlänga!

Isold: Du har ju rätt många mil i benen efter din träningshelg och öht i juli, kanske lite övertränad? Skönt att det lättade i alla fall.

Bimsan och StilaM: Härligt jobbat!

Ska ut någon gång under dagen, tänkte mig min vanliga runda, får se när. Grabben har sprucken trumhinna för typ fjärde gången, så det blir väl en tur till läkaren idag. Stackars liten, han har haft rejält ont inatt..
  • Waimea

Isold: Låter superhärligt. Är dina barn redan så stora! I min värld är de tre och fem..

Här har icke sprungits en meter sedan i måndags, då hade jag iofs en helt underbar runda, min vanliga runda på 1.01, nu fattas det återigen bara en minut till drömmålet, rundan under timmen (den är knappa 13 km och rejält kuperad).

I tisdags blev det yoga och i onsdags gick jag till kiropraktor för jo, jag har ont i ischiasnerven och hälsenorna börjar bli ömma igen. Nu har jag nog hittit rätt person, kemin stämde och han var duktig. Mitt vänstra ben är anatomiskt 3-4 mm kortare än det högra, går alltså inte att stretcha rätt, vilken förklarar varför vänster ben är mkt mer musklat än höger ben. Det visste jag iofs sedan tidigare, men inte alltid hatt längdskillnaden är bestående. Nu ska jag ha ilägg i skorna, träna bål, stora sätesmuskeln och stretcha mina förtvivlat korta baksidor. Han ville att jag skulle avstå löpning i 10 dagar, vi får väl se hur det blir med den saken.. Ömheten i hälsenorna förklarade han så fort han tog i mina vader - han tryckte på en punkt och frågade 'har du ont här' och ja, det var ju precis där, och det var slemsäckarna i vaderna som var inflammerade, det också beroende på snedbelastning. Det är jag och Sanna Kallur.

Nu har jag inte tränat nåt på två dagar, känner mig helt förfallen och har ägnat mig åt att äta godis, fundera på min sjuka mamma och jobbat  undan inför bokslutet. Nu två veckors semester, Det får bli promenader, simning och rehab..

• Waimea

Moe: Känner igen mig precis. Ikring vecka 18 var det tvärstopp.. Hu, hoppas det ger med sig i alla fall..

Kattstugan: Mjae, jo, *harkel* tre små yttepytterundor har det blivit, det räknas väl som vila?!. En femkilometare med en kompis, hon fick kramp efter tre så det blev väl lite lagom. Sedan sju kilometer med ilägg i skon två dagar senare, vilket resulterade i fetblåsan på hälen. Gick ut jättelugnt men avslutade i 4.20-tempo, det var benen som liksom bara trummade på. Märkligt. Ont gjorde det i blåsan också, men jag struntade i det. Tänkte att om jag stannar så kommer jag inte igång igen, och kikade ner bara för att kolla om det blödde, vilket det inte gjorde.
    Sedan igår, en jättelugn åttakilometersrunda. Det var varmt och kroppen var sävlig, så den fick bestämma.

Har varit hos ortoped och fått en hälkil. Han tyckte mina fötter var finfina, så de 1800 kronor jag var beredd att hosta upp för ordentliga ilägg blev 150 kr för en fyra mm hälkil, det var den skillnad i benlängd han hittade. Skönt att få vara hyfsad i skick vid en bedömning, annars brukar det mest låta som elände.

Har läst Born to run, helt fantastiskt att någon kan få ultralöpning att verka så härligt. Det är författaren och du, Isold. Lycka till med loppet, förresten. Jag är säker på att du klarar din målsättning, du vindsnabba..

En liten fråga, apropå löpning, vilket antal fotisättningar ska man ha per minut för att springa 'rätt', Isold? Tänker naturligtvis på POSE. 
    Jag räknade mina ett par gånger senast jag sprang långpass och då hamnade jag mellan 80 och 90 steg/ minut. Är det ok?

• Waimea

Isold: Du är helt fantastisk! Hatten av och stora gratulationer. Vann du loppet?

Då ligger jag fint i tempo, då, jag räknade samtliga steg och delade på två, så kring 180 steg/minut. Gôtt!

Kattstugan: Bara träningsvärk eller ömma slemsäckar fortfarande?

• Waimea

PerG: Jag tycker att dina intervaller lät riktigt roliga!!! Jag gillar backarifrånhelvetet...

Det du kan tänka på till nästa gång är att du ska kunna hålla samma tempo under sista intervallen som under första, alltså snarare tänka hålla igen lite. Det är svårt och jag brukar själv misslyckas, men som du skriver, du var rejält stum och stel och hade säkert dragit på dig mkt mjölksyra. Du behöver inte köra allt du kan för att intervallerna ska göra dig snabbare, tänk i stället att du ska ligga någonstans kring 80-85 % av max, dvs försöka hålla dig kring, eller strax under mjölksyratröskeln så orkar du fler och blir inte lika trött. Jag brukar köra 8-10 backintervaller,  uppjogg och löpskolning före och nedjogg, styrka + stretch efter.

Att köra backintervaller ger, förutom konditionsträning, rejält med styrka för benen. Variera gärna med intervaller på flackt underlag, jag brukar tycka det är rätt härligt att köra korta snabba intervaller, då får du verkligen fartträning. Du kan ju också lägga in två typ enminutersintervaller direkt efter dina backintervaller, blir en helt annan känsla.

Jag har skrivit en del om intervaller tidigare i tråden, jag tycker verkligen att det är vidrigt och roligt på samma gång...

Svar på tråden Löpartråden 13