Inlägg från: isold2003 |Visa alla inlägg
  • isold2003

Löpartråden 13

Reb80, trist med ont i fötterna. Hälsporre gör ont baktill, framför hälen på undersidan. Hoppas att det inte är det utan något snabt övergående.

Bimsan, så kan det vara ibland, livet samrbetar inte med träningsplaneringen tyvärr Hoppas att du kommer ut på en tur snart.

Kattstugan, håller tummarna för att du är smärtfri idag!

Nu är jag hemma efter mitt lilla träningsläger. Det var inte så avancerat, mest bara åka iväg och springa ett par dagar på andra vägar än hemma. Att den ena killen vars föräldrars stuga vi lånade, var duktig på att laga mat gjorde inte det hela sämre förstås. Efter frukostomelett på färska kantareller och bacon sprang vi genom härlig urskog på små smala, och ibland osynliga, stigar längs med Vättern dryga milen. Pustade ut med vätskekontroll och sprang nära två mil på rusväg hem. Totalt har det blivit drygt 50 km skön löpning under helgen, härligt!

• isold2003

Göteborgstjej, jo jag fick ont första sommaren när jag började springa (2008). Jag ökade från noll till fyra mil i veckan på fyra månader och det var väl lite tufft så jag fick ont i ena höften. Bytte skor till neutrala (efter skoutprovning på Löplabbet) och tog det lite lugnare ett par veckor. Det fortsatte att göra ont ett par månader men blev mindre och mindre och då vågade jag köra på. När jag bytte teknik och började landa på mellanfoten hösten 2009 blev jag stel i hälsenorna och det gjorde lite ont ett tag men med fortsatt träning gick det också över. Sen dess har jag inte haft ont någonstans och det är jag superglad över förstås! Jag tror att det spelar in att jag visserligen springer långt och mycket men jag springer otroligt sällan explosivt eller ens snabbt (mätt efter min förmåga) och att jag ofta springer på mjukt underlag. Jag antar att jag har tur nog att ha ett skonsamt steg eftersom jag dessutom alltid springer med lättviktsskor.

• isold2003

Nej den onda höften slutade göra ont när jag bytte skor och fortsatte springa. Det var nog en annan sorts höftont än du har för jag var öm på utsidan av höften, muskelfästet där. Att jag bytte teknik berodde på att jag tyckte det lät vettigt med teorin bakom Pose tekniken och jag gick en kurs för Markus Stålbom. Han håller kurser runt om i landet men bor här i Västerås. Sök på namnet så hittar du hans hemsida.

• isold2003

Göteborgstjej, ja jag gick en mini clinic och jag tyckte att det var bra. Jag har fortfarande inte lyckats anamma hans teknik helt trots att han håller träningar för vår klubb lite då och då men jag är nog ovanligt svårlärd Det jag har lärt mig har iaf gjort stor skillnad.

• isold2003

Carisma, röntgen ger inget svar på muskelrelaterade skador, i så fall måste man göra magnetröntgen, men en kunnig sjukgymnast eller ortoped kan lista ut var problemet sitter ändå så mr innebär bara onödigt lång väntetid.

• isold2003

Vi är på semesterresa söderut och idag kändes det fint att få springa en runda efter att ha växlat mellan bilen och konditorier/restauranger i två dagar.. Det blev dryga 14 km i för mig högt tempo på fina vägar i Småland. Alldeles lagom backigt också. Jag är så less på platta Västerås, älskar att få pressa mg lite i backar när jag är någon annanstans.

• isold2003

StilaM, jag får också svackor, det tror jag de flesta får då och då. För mig gäller det att sega mig igenom, det finns inga genvägar för min del. Det kan hålla i sig ett par veckor men plötsligt vänder det så håll ut!

• isold2003

Bimsan, vilken härlig träningsrapport Det ska kännas lite efteråt

Waimea, jag är så ledsen att höra att din mamma är sämre Stor kram!

Kattstugan, tur att du har lite tålamod så du kan bli helt smärtfri innan du sätter igång för fullt igen. Det brukar vara värt det i slutändan!

TomMon, grattis till nytt distansrekord! Låter som perfekt fart tycker jag, prattempo är lagom för långdistanspass.

Hm, husförsäljning var det, det går sädår tyvärr. Ingen som nappade på vårt hus men så had evi visning de två varmaste kvällarna på hela sommaren också.. Vi har tagit bort huset från nätet och kör ett nytt försök inför skolstarten. Annars hyr vi ut huset, det fungerar ju det med men det vore skönare att sälja direkt. Vi ska flytta hela 6 km den här gången Ny skola blir det men storkillen är helt cool med det som tur är!

• isold2003

Långpass på alla håll och kanter i helgen, härlig läsning! Det låter som att era långpass gick betydligt bättre än mitt också. Jag kände mig som en gammal tant igår, benen var sega som sjutton hela vägen och i backarna hade jag ingen energi överhuvudtaget. Släpade mig 28 km men jag vet inte om det egentligen var värt det eller om jag skulle ha sprungit hem och vilat istället, jag tror inte att det gav något träningsmässigt, det slet säkert bara på kroppen. Idag kände jag mig snudd på lika seg från början men piggade på mig efterhand och sista kilometrarna kändes betydligt bättre. Det blev en dryg mil idag. Får se hur det känns imorgon.

• isold2003

Vi har tagit en tur norrut den här veckan och nu är vi i Lofsdalen. Jag tog en kvällsrunda och tänkte att det var praktiskt att springa ett skidspår. Haha! Det visade sig vara 95% myrmark.. Jag var sjöblöt efter 100 m och höll på att bli av med skorna flera ggr när de fastnade djupt under ytan. Otroligt tungt men säkert nyttigt! Hittade hur mkt hjortron som helst, tyvärr är de flesta inte mogna än.

Svar på tråden Löpartråden 13