Löpartråden 13
Grattis Kattstugan! Gud vad du är duktig! Helt suveränt! Jag bar nästan lila duktig
Tog SM silver på 100km, bara 2 min 16 sek efter segraren
Så himla nöjd och stolt!
Grattis Kattstugan! Gud vad du är duktig! Helt suveränt! Jag bar nästan lila duktig
Tog SM silver på 100km, bara 2 min 16 sek efter segraren
Så himla nöjd och stolt!
Äntligen har jag hittat till en dator igen så jag kan skriva lite mer
Först och främst en stor kram till dig M o e! Usch vilken radda motgångar och förfärliga besked
Tur att en stukn ing iaf går över relativt snabbt. Jag förstår att löpningen är ett bra sätt att ventilera och du får absolut inte sluta skriva här!
Waimea, jag tror absdolut att blodgivning påverkar orken, du förlorar ju en hel massa röda blodkroppar och självklart påverkar det syreupptagningen. Du känner förmodligen av det ett par veckor.
Vilda tiger, 5 km är ett bra mål, jag orkade inte springa 5 km för tre år sen
Träning ger färdighet
Tänkte skriva lite om loppet i lördags och om jag känner mig själv rätt blir det ganska långt, en liten varning alltså
Jag var supernervös och hade svårt att sova nätterna före tävlingen. Som tur var hade jag en hel liten löparfamilj med mig, vi var fem från klubben som åkte ner, tre som sprang och två som support. De andra var kolugna och det var ju skönt. Stissade runt före start och knöt skorna om och om igen.. Raddade upp blåbärssoppeflaskor och energikakor i långa rader på min rad på vätskebordet. Var "granne" med Kattstugans klubbkompis och passade på att nämna det och önska honom lycka till. Eftersom det inte är så himla många i Sverige som springer ultra så kände jag säkert hälften av de som startade och flera var dessutom med på Portugalresan för ett par veckor sedan så det var många glada återseenden. Efter lite klippning av band och ett antal tal var det dags för start.
Direkt efter starten var de tlite trångt ut på första varvet. Banana bestod av en 7,2 km lång slinga som skulle springas 14 ggr. Mest asfalt och hyfsat platt även om det som kändes platt första varven kändes betydligt backigare sista varven.. Jag sällskapade med en tjej som jag lärde känna i Portugal och som jag visste borde hålla ungefär samma tempo som jag. Vi snackade och skojade och hade jätteroligt i flera varv. Det underlättar verkligen att snacka i början och även om det tar lite energi så är det värt det. Vi tyckte båda att det gick aningen för fort men eftersom det kändes bra så beslutade vi oss för att testa. Vi låg väldigt jämnt runt 5:30min/km och det flöt på fint. Två tjejer var före oss och vi såg att ledaren låg en dryg km före oss efgter tre varv ungefär.
Min springkompis hade hjälp med vätskelagning och jag hann smita in och plocka den energi jag behövde utan att stanna så vi behövde inte slösa någon tid på vätskestationerna. Efter tre mil ungefär började jag känna mig lite öm i rumpan men i övrigt kändes det bara bra. Jag förstod att jag hade en bra dag och att jag skulle orka hålla samma tempo länge. Vi hade redan varvats av Anders Szalkai en gång och snart passerade även ytterligare några herrar, bla min klubbkompis Mikael Andersson.
Vi firade 50 km passeringen med att öka termpot en aning
Ett par varv senare började det kännas lite mer i benen och nu började min kompis tappa ork mer än jag. Tyvärr fick hon släppa efter varvning in på tionde varvet. Jag kände mig lite elak men insåg att det nog var bäst för båda att dela upp oss. Nu hade mina klubbkompisar fått upp tempot på vätskelagning och låg steget före mig hela tiden och fixade allt jag ville ha utan att jag behövde säga något, vilken fantastisk hjälp! Jag hade stängt av klockan eftersom batterierna iaf inte håller i 100 km så jag hade inte riktigt koll på tiden längre. Mellan 64 och 75 km ungefär hade jag en mental svacka. Jag vet av erfarenhet att det alltid kommer en sån och jag var förberedd men det tar ändå på psyket att hålla igång när huvudet börjar ifrågasätta vad man håller på med
Jag började peppa mig själv, sprang och berättade för mig själv hur duktig jag var och hur starka mina ben var osv. Rätt larvigt men effektivt konstigt nog
När jag passerade 79 km började jag få rapporter om att jag närmade mig ledande tjej. Tvåan hade fått kliva av redan efter 4 mil pga hälseneproblem. Skillnaden upp till ettan hade efter 50 km minskat från 13 min till 5-6 min! Jag höll jämnt tempo men hon had etappat lite fart. Jag bestämde mig för att strunta i det helt och hållet. Det spelade liksom ingen roll. Jag var så otroligt nöjd med att ligga på silverplats och började fantisera om att jag kanske skulle få den där medaljen. Lite stärkt blev jag kanske ändå för benen sprang på nästan avsig själva medan huvudet räknade ner km efter km. Jag hade vid det här laget varvat ett antal löpare och "bara" blivit varvad av Szalkai två ggr och de andra snabbaste herrarna en gång. När jag kom in för varvning in på näst sista varvet had eSzalkai precis gått i mål och vunnit tävlingen.
Näst sista varvet gick lite segt men var snart avklarat och sen var det ju bara sista varvet kvar. Åh vad glad jag var! Så fantastiskt nöjd och stolt!! När jag gick i mål var jag bara 2 min och 16 sek efter segrarinnan men guldet var hennes hela dagen och gladare silvermedaljör tror jag inte finns
När jag dessutom fick höra att min klubbkompis Micke tagit andraplatsen på herrsidan var dagen fulländad!
Känner mig lite sliten i benen men annars mår jag fint. en liten blåsa på ena tån är enda blesyren. Jag antar att jag är lyckligt lottad som klarat mig så bra
Jag måste komma med min åsikt om Garmins pulsklockor. Waimea gillar sin 405:a men jag gillar verkligen inte min! Kort batteritid är det största problemet, den räcker inte ens 6 tim trots att den ska det enl tillverkaren. Styrningen av klockan görs genom att dra med fingret på ramen = fungerar inte med blöta fingrar, när klockan är fuktig eller när det är kallt (frostigt på klockan). Är man dessutom vänsterhänt som jag och har klockan på höger arm så kommer ärmen åt det två knappar som finns och klockan får spel och drar extra batterier titt som tätt. Dessutom verkar jag ha fått ett måndagsex för min GPS visar mer än 10% för kort så fort jag inte är i öppet landskap. 310xt är större på armen men jag hade köpt den om jag hade valt själv. Har ingen koll på andra märken tyvärr.
Jag hinner inte med riktigt i tråden nuförtiden men vill bara peppa och heja på alla duktiga löpare som bara bränner av pass efter pass! Härligt jobbat tjejer!!
Mae, du får se det som fartlek, ditt ryckiga tempo
Jag har tyvärr inga tips, jag har inte haft något problem åt det hållet, springer oftast rätt jämnt tempo utan att behöva tänka på det. Härligt med första milen avklarad
Välkommen stjärna och puffen! Stjärna, kolla runt lite på sajter med träningsdagbok som tex jogg.se så får du lite hum om olika tider och tempon. Det varierar ju som sagt väldigt mycket beroende på hur länge och intensivt man har tränat och utifrån ens egna förutsättningar.
Göteborgstjej, ingen fara att det tog aningens längre tid på din runda. Nu är du ju inne i en rätt tung träningsperiod och då kan det gå lite långsammare ett tag. Kör på bara som vanligt och lätta upp träningen lite närmare loppet så ska du se att du får fin utdelning för din träning.
Vilda tiger, du har verkligen kommit igång bra med löpningen nu! Härligt!
Jag jobbar tyvärr större delen av helgen men imorse klämde jag in ett kort löppass följt av en halvtimmes styrketräning före jobbet. Bra start på dagen
Är det idag Waimea och Kattstugan kör ryssbergsloppet?
Glad påsk allihop!
Hanna77, jag delar gärna med mig av mina favoritbloggare, ett par stora bloggar och ett par lite mindre kända ![]()
http://bloggaromtraning.se/marathonmia/
http://www.curroergosum.ratata.fi/
http://www.mirandasminut.se/
http://minviktigasida.blogspot.com/
Iseika, vad härligt det lät! Såna skogsintervaller måste ju vara superbra träning! Kanske skulle prova det själv i helgen
Vilda tiger, kom ihåg den känslan till nästa pass så går det säkert lättare att komma ut på andra varvet då. Eller ännu hellre, välj en fem km slinga direkt så att du inte kan låta bli att fortsätta
Du kan! Och tänk vad nöjd du kommer att vara när du gjort det! Göteborgstjejen, härligt! Snyggt jobbat! Jag känner av halsen idag så jag lät bli långpass och valde en kortare runda och det kändes helt ok. Har blivit allt hostigare under dagen tyvärr så vi får se hur det blir med löpning imorgon. En lugn runda borde gå att få till tycker jag.
Härligt Vilda Tiger! Bra sprunget!
Waimea och Kattstugan, suveräna tider på Ryssbergsloppet! Och Kattstugan har tävlat idag igen, snabb som vinden som vanligt!!
Göteborgstjejen, hur gick intervallpasset?
Ingvarlsbjorn, aj aj! hoppas du får ordning på knät snabbt!
Själv jobbar jag idag men det spelar kanske inte så jättestor roll eftersom jag är både snorig och hostig och har ont i halsen. Gårdagens dubbla pass trots förkylningskänningar kanske inte var helt lyckade..
Härligt jobbat allihop! Vilka glada träningsrapporter det har varit senaste dagarna! Jag känner mig lite bättre i förkylningen och har inte ont i halsen idag så det blev en runda på dryga 12 km och konstigt nog kände jag inte alls av förkylningen när jag sprang. Hoppas att det håller i sig.