Inlägg från: isold2003 |Visa alla inlägg
  • isold2003

Löpartråden 13

Hej hej! Börjar bli lite friskare nu men hostan är inte helt borta. Har tagit ett par vilodagar men idag var det dags för en backspecial. Jag och en löparkompis sprang till stans lilla slalombacke och så roade vi oss i dryga 90 min med att springa vägen upp och ta en stig ner på den branta sidan, vägen runt och så upp igen Rätt matt i benen de sista två varven men nu känns det jättebra. Måste påpeka att det är en liten slalombacke, har inte ens lift nuförtiden

• isold2003

Puffen, härligt att du är igång nu! Det låter som att du börjar klokt. Fortsätter du att lyssna på kroppen och ökar på långsamt så klarar du dig säkert undan skador. Börjar du få någon känning någonstans så försök hitta problemet direkt, ingen ide att tro att det kommer att gå över av sig själv om man inte ändrar på något. Att kombinera löpning med styrketräning är jättebra, behöver inte vara så avancerat eller så mkt varje gång, och lägg gärna till lite balansövningar i börja av löppasset, stärker upp förleder och höfter.

• isold2003

Kaya, jag får lov att hålla med Waimea, Kayano ger mig rysningar Jag inser att man har olika behov utifrån hur ens löpsteg ser ut men jag tror mer på att ändra löpsteget så att man springer mjukt och undviker att gå i med hälen först (= hård stöt för knät) än att köpa skor med flera cm stötdämpning. Med såna skor utsätter man knäna för nästan samma stöt men man känner inte så mkt av det eftersom skon maskerar det. Jaha, hoppas att du gilladeskorna och att du inte får ont av att springa i dem!

• isold2003

M o e, skönt att foten har blivit bättre så snabbt! Hoppas du får till ett fint pass i helgen, Rönnbyslingan är ju jättefin nu, helt torr! Vad ska du köpa för skor?

• isold2003

Waimea, härliga mål du har satt upp för dig själv. Med din träningsglädje och beslutsamhet är jag säker på att du kommer att greja det! Hässelbyloppet är platt och fint och går sent i höst, bara ett litet tips för milmålet Stenfalk, välkommen tillbaka! Trist att dina skador har hällt dig från träningen så länge Skönt att du verkar kunna träna igen trots det onda. Jag håller tummarna för att det går fint! Kaya, härliga träningsplaner du har, du kommer säkert att genomföra allt du föresatt dig. Jag gillar din träningsfilosofi Vilda Tiger, du har absolut dina mål inom räckhåll, du har ju gjort jättebra framsteg på så kort tid! Jag har haft lite känningar i ett knä efter min lite överdrivet optimistiska backträning i fredags. Det blev ett lugnt milpass lördag morgon men sen på söndagen tog det helt stopp efter några meter då det kändes som att något hamnade snett inne i knät. Igår vågade jag inte spring utan körde ett studieårs istället. Idag sprang jag igen och med lugn uppvärmning fungerade det fint att springa ett backpass med klubben. Skönt! (ursäkta mina ihopträngda inlägg, kan inte separera raderna när jag skriver inläggen på telefonen tyvärr.)

• isold2003

Välkomna alla nya i tråden! Kul med lite blandning med nya och mer erfarna löpare Här startade dagen före kl 6 med en mils löpning före långfrukost med familjen. Har haft två dagars kurs på hemmplan med kursstart halv nio, vilken lyx att börja så sent!

• isold2003

Göteborgstjej, härligt! Vilket bra formbesked!

Vilda tiger, strunta i vågen och känn efter hur kläderna sitter istället, du har säkert tajtat till kroppen både här och var nu när du börjat springa. Vill du bränna lite mer energi kan du ju fortsätta med en stunds rask promenad efter löpningen så får du lite längre tids träning, det tror jag skulle göra skillnad på vågen också.

Gunsan, lycka till imorgon! Jag ska hålla tummarna!

Kaya, du ställer orimliga krav på dig själv Du tränar ju superbra!

Moe, jobbigt med allergin! Jag hoppas att det blir bättre snart. Jag har inga såna problem själv så jag har ingen aning om hur lång säsongen är. Blir det bättre om det kommer lite regn?

Kattstugan, rolig intervallträning.. Nä, vi är verkligen helt olika du och jag Mitt knä är iaf helt återställt, det var verkligen bara snedbelastning i nedförsbacke som var boven, man kanske inte behöver ta 8 km nedförsbacke åt gången

Jag har vilodag idag inför långpass imorgon (och förhoppningsvis även söndag) men igår sprang jag ett fint terrängpass på mjuka stigar upp och nerför rullstensåsen utanför stan, 16 km i härlig kvällsluft.

• isold2003

Vilda tiger, härligt! Bra jobbat! Kattstugan, t o m jag tyckte det var kul med intervaller när jag var med på er klubbträning och det säger rätt mycket Jag fick två fina långpass i helgen, 3 mil i lördags och en halvmara igår. Idag hängde jag med en skadad klubbkompis till badhuset och så körde vi en timmes vattenlöpning. Det kändes rätt skumt och vi fick hålla på rätt länge innan vi kom på någon sorts teknik men det kändes som riktigt bra träning! Jag gissar att jag kommer att ha grym träingsvärk i armarna imorgon..

• isold2003

Bimsan, man springer där naturen tillåter enskildhet

Härliga träningsrapporter från de flesta, kul! Och några mindre roliga skaderapporter också. Tänk att det är så lätt att dra på för hårt och göra illa sig

Göteborgstjejen, känns det som att något knäpper till utanpå höften när du går/springer? Det låter lite som det jag har haft känning av när jag ökat på träningsdosen för mycket. Det gör ont men går över rätt snabbt som tur är. Håller tummarna för att du känner dig bra till nästa helg!

Kattstugan, snabb som vinden är du! Grattis till segern (i efterskott). Vad siktar du på för tid nästa helg? Springer du i Sthlm också? Du är väl inkvalad till SM i marathon?

Mae, lät som en riktig effektiv träningskombination Förstår att det känns i kroppen idag..

Moe, hoppas att du känner dig piggare i helgen och får till ett fint pass. Lycka till på Vårruset!

Själv är jag förkyld och har inte tränat sen  vattenlöpningen i måndags. Känns jättetrist förstås! Idag har jag iaf inte ont i halsen även om jag är supersnorig. Ska prova att springa ett lokalt terränglopp imorgon, tanken är att springa riktigt lugnt men vi får se om flåset sätter stopp.

• isold2003

På väg hem från Björnlunken som för min del var 18 km stig/skogsväg och helt fantastisk! Upp och ner och längs med en rullstensås och ganska teknisk löpning med mycket sten och rötter. Solen sken och benen kändes pigga även om flåset inte alls var med på noterna. Jag var tydligen piggast av de fyra i damklassen iaf och vann min klass. Barnen sprang varsitt knattelopp och speciellt stora killen är supernöjd, han kom tvåa i sin klass vilket gav mersmak. Vilken härlig dag!!

Svar på tråden Löpartråden 13