Inlägg från: isold2003 |Visa alla inlägg
  • isold2003

Löpartråden 13

Krya på er alla sjuklingar!

StilaM, bra självpeppning med Midnattsloppet!

Idag hade jag hela förmiddagen för mig själv så jag sprang hem till en kompis och tog en långfika. Sen korsade jag landsbygden norr om stan och mötte upp resten av familjen på badkalas. Perfekt med bad efter en långrunda för att inte stelna till helt. För att runda upp fint tog jag ytterligare några km hemåt och hoppade sedan glatt in i bilen när familjen passerade. Fina 52 km skrapade jag ihop. En sån härlig dag!   

• isold2003

Tomt med träningsrapporter den här veckan men inte har alla legat på latsidan eller i sjuksängen? Få höra nu!

Själv började jag veckan med två vilodagar och har sedan skrapat ihop nära tio mils löpning. Det fattas en ynka km, jag funderar på att släpa ut 8-åringen två varv runt kvarteret för att jämna till siffrorna lite Jag är inne i ett bra svep nu, känner mig rätt seg i benen när jag börjar springa men blir starkare efterhand och det känns som att jag är på väg in i riktigt bra form. Hoppas att det håller i sig en månda till när det är dags för nästa kraftprov!   

• isold2003

Mission completed, tog med mig sonen till macken och köpte mjölk, drygt 1 km Per, trist med ännu en förkylning!

• isold2003
    Carisma95 skrev 2012-01-27 14:11:07 följande:
    Jag slog PB i förrgår på 5 km. Jag hade ju som mål att klara halvmilen under halvtimmen 2011, men lyckades aldrig. Nu drog jag till med 28,43 min (5,45-tempo). TOKNÖJD!

Härligt, grattis!
    Themis skrev 2012-01-29 11:49:23 följande:
    Och idag så satt det!

Nytt PB på 5 km: 26.57.

Jaha, och fyller 40 i september, vilken måltid ska jag ha tills dess nu då?
    Grattis! Det bara rasar in rekord i tråden!

Jag har haft ont i halsen hela veckan och inte tränat något men idag kände jag mig helt kry och gav mig ut i det vackra vintervädret. Började jättelugnt för att försäkra mig om att jag var helt frisk men det kändes så bra och vädret var så fint att det blev två mil i rätt bra tempo till slut, härligt!   Solig

• isold2003
    stumpan81 skrev 2012-02-01 14:23:18 följande:
    Har en fråga till er som verkar insatt i löpning; Vad ska man avvända på vintern närmast kroppen? Har hört att ullunderställ ska vara bra, men det tar emot att svettas i ull...
    Varför tar det emot? Jag använder ullunderställ och tycker att de är jättesköna! De håller värmen även om man svettas och blir inte alls lika äckliga som vanliga underställ, ingen svettlukt kvar efter vädring och tvätt.

Jag hann med tre härliga träningsdagar med totalt 5 mils löpning innan jag åkte på nästa förkylning.. Så nu sitter jag här och surar igen med halsont. Båda barnen är hemma med feber , halsont och hosta så det var kanske inte helt oväntat.. Vi ska egentligen åka till fjällen på söndag men jag vet inte om vi åker om vi inte blir helt friska innan dess och det känns lite trist.  

Waimea, jag såg att du är igång igen, skönt! 
  • isold2003
    Jespis skrev 2012-02-02 12:03:33 följande:
    Har just kört 23 km på crosstrainern. Ute skiner solen och det är sköna -8. Men jag vabbar - mest för säkerhets skull. Min klass skulle åka skidor (12 mil härifrån) och jag kände inte att det var riktigt ok att inte ta sig hem om barnen säckade ihop - plus att det kändes saftigt att vara på dagis till 17.30 direkt efter sjukdom... Att det dessutom är -26 grader i Duved gör att jag är lite nöjd att vara hemma trots allt - och hoppas mina elever har vett att gå in och värma sig emellanåt!

Visst hade du utsikt från din crosstrainer också? Det låter som en bra VAB dag tycker jag. Vi har för lågt i tak i källaren för löpband där men någonstans borde det väl gå att klämma in! Får ta tag i det snart.
  • isold2003
    Malvil skrev 2012-02-02 19:48:05 följande:
    Hej goda löparvänner. Kikar in till er då och då Kul med härliga rekord!!

Jag jobbar på med mina promenader 30-60 minuter om dagen och det känns lungt och skönt. I dag testade jag känslan på löpbandet igen med lite långa intervaller. 6 x 500 m i 6 min tempo. 3 minuter gåvila mellan och det höll. Låg på snittpuls 161 genom passet och det är rätt lågt för att vara jag, så jag börjar helt klart få ordning på kroppen efter utmattningen. Är väldigt nöjd då planen var att ligga på max 185 under passet och det nådde jag med 15 sek kvar på sista intervallen - känns bra avvägt

Nu gäller det att inte stressa igång detta utan skynda långsamt. Kommer nöja mig med ett löppass i veckan (torsdagar när dottern dansar) till att börja med och komplettera med CT och Kettlebells - och promenader
    Hej! Roligt att se att du är på gång igen!
    Kattstugan skrev 2012-02-05 14:40:42 följande:
    God eftermiddag ute i stugorna! Här har bacillerna härjat fritt i vinter och jag har missat det ena roliga skidloppet efter det andra. Just nu har jag iallafall börjat smyga igång lite efter drygt två veckors influensauppehåll. Superfrisk är jag väl inte men det är bara härligt att röra på sig igen och jag kan nästan tycka att det är inspirerande att vara i dålig form . Började i fredags med att springa några kilometer, igår åkte jag långfärdsskridskor för första gången i mitt liv och idag blev det efterlängtad comeback på längdskidorna. Har inte mycket snö här, men uppe på Hallandsåsen där vi var hade de jobbat ihop riktigt bra spår - lovely
    Ja jag tyckte att det var väl glest mellan dina träningar, du har då otur! Skönt att du fått åka lite skidor nu (även om jag själv inte förstår tjusningen med det )
    Waimea skrev 2012-02-05 20:56:22 följande:
    Isold: tackar, jag hoppas du mår bättre nu?

Jag sprang ett längre pass på 16 km igår, sonen var på gympakalas så jag tog en överjordiskt fin tur ut på landet, jättehärligt trots -10 grader, men det märks att man blir tröttare när det är så kallt ute, var också ett tag sedan jag sprang något längre än en mil. Till min lycka fanns en bastu i omklädningsrummet där sonen var på kalas, så jag slog på den innan jag gav mig iväg och tinade tacksamt mig själv efteråt. Gött, så finne jag är..

Idag sprang jag samtidigt som sonen var på gympa, det som var tänkt som en helt vanlig korttur på sju km blev en långintervall på 3,5 km med upp och nerjogg - först surade jag för att det gick så långsamt och ändå kändes trögt, så jag satte lite mer fart på benen, tyckte inte fartökningen kändes alls, mer än att jag blev tröttare, surade lite till och tittade ner på klockan som visade 4.23 min/km. Hoppsan! Eftersom jag skulle springa ett varv runt en sjö bestämde jag mig för att det fick bli min intervall och tuggade på i 4.30-tempo hela vägen runt. Det kändes att det var tio minusgrader även idag, har inte reflekterat så mkt över kylans inverkan på prestation, men idag kändes det kallt i luftfören, sen satte väl kanske gårdagens långrunda sina spår. Skönt var det (efteråt), hur som helst.
    Tack! Nu mår jag bara bra, förkylningen gick över fort den här gången. Bra jobbat med den långintervallen!

Vi kom iväg till fjällen till slut och trots att maken blev liggande en dag med feber och halsont så har vi haft det härligt här uppe. Svärföräldrarna är med och det är skönt att dela lite på matlagning och pyssel i stugan. Jag har kunnat springa varje dag utan dåligt samvete eftersom maken och barnen har haft sällskap av dem också. Skönt att få till lite backträning eftersom vi har så tråkigt platt hemma och jag känner att det suger fint i benen efter tre dagars slalom och tre ggr 15 km backig terräng till fots, fantastisk semester!
  • isold2003

Jag måste också skryta lite Sitter på flygbussen på väg hem från Finland efter ett 100 km lopp där jag presterade en tid som kvalificerar mig till VM och som är fjärde bästa svenska damtid på distansen genom tiderna! Jag är så himla nöjd! Inte säkert att jag får åka till VM men jag har iaf bevisat för mig och SFIF att jag kan

• isold2003
    Snöfrun skrev 2012-02-26 12:35:25 följande:
    Jag måste få kasta ut en fråga! Jag har träffat en gynekolog pga problem med bäckenbotten efter mina förlossningar och hon säger att kvinnor (i allmänhet) som har fött barn inte bör springa för att det är påfrestande för bäckenbotten. Hon har alltså rekommenderat mig och alla andra kvinnor som fött barn att aldrig mer springa. Jag är jätteledsen för jag älskar ju löpning! Vad har ni för åsikt och erfarenhet av detta alla ni som är mammor och löperskor? Jag kan tillägga att mitt yngsta barn är 1,5 år så det handlar inte om att börja träna tidigt efter förlossning utan gynekologen rekommenderar mig att träna t.ex. spinning eller simning istället för löpning för RESTEN AV LIVET!

Äsch, strunta i henne, det låter riktigt korkat! Jag har fött två barn och springer riktigt långa distanser utan någon som helst känning i bäckenet. Det finns säkert de som kan få problem men om du inte får ont förstår jag inte varför du inte skulle kunna springa.
Svar på tråden Löpartråden 13