Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Göteborgstjej: Förstår helt din frustration. Fan, så trist, helt enkelt. Jag hoppas att du kommer tillrätta med det. Ring och tjata på ortopeden, åtminstone så att du får besked om varför det dröjer.

Jag var och simmade i lördags, körde mitt program. Lika kul som senast. Avslutade med att tränga undan alla 10-åringar och hoppa från 5:an. Jag har en liten fetisch där, jag älskar att hoppa från hopptorn, ju högre desto bättre.

Igår sprang jag intervaller. Har en hästhage typ 100 meter hemifrån och runt den går en sandig och kuperad slinga på ganska exakt 400 meter. Jag har tänkt att jag ska springa där länge, länge, men igår blev det äntligen av. Körde 8 intervaller fördelat på två serier, 30 sek vila mellan intervallerna, 1.30 vila mellan serierna. Lyckades hålla samma tempo alla åtta intervallerna, jag låg mellan 1.47 - 1.49, men jag tror jag började knäppa av klockan lite senare i andra serien för kilometertiden sjönk. Rätt så lågt tempo, men det var tjockt med sand och jag småsnavade lite, så det hade varit lite vanskligt att springa snabbare. Hade dessutom sällskap av en ponny som tyckte jag var döläskig, hon sprang efter mig och frustade lite.. Avslutade med två minutintervaller på plant underlag, mest för att känna lite mer flyt och löpsteg. Kände att det var ett relativt lugnt och kort pass eftersom jag var pigg efteråt, men var nöjd med att för en gångs skull ha ett progressivt tempo. Hälsenorna är lite trötta och idag gnäller ischias-nerven, men äh, det känns bra.

• Waimea
    PerG skrev 2011-08-21 11:12:26 följande:
    Ja, precis! Det är ju för hur det känns efteråt som gör det värt att "plåga" sig! ;)... 

Själv kom jag precis in efter en milsrunda (samma runda som senast) och klockade in mig på 47:50 (4:47min/km-tempo)! 
    Inte lika bra som förra gången men jag är ändå nöjd! Det var soligt betydligt varmare än sist (då sprang jag på kvällen när solen var på väg ner) och det skulle nog behövts lite vätska med på rundan idag just därför (har ett vätskebälte nånstans låååångt inne i förrådet). Det är en ganska skön runda med både kuperat och platt (jag springer bl.a. uppför säldammsbacken i Slottsskogen i Göteborg för er som varit där, och nån till backe av ungefär samma kaliber ;)

Nu ska jag bara slösurfa lite tills jag eftersvettats färdigt så jag kan duscha! ;)

Du ser - tempot håller i sig. Kanske hinka i dig en extra skvätt vätska innan i stället? Vatten under rundan gör inte så vansinnigt mkt nytta, men så är jag stark motståndare till vätskebälte när jag ska springa snabbt..

Skulle kunna tänka mig att det blir trixigt att komma om maskeradklassen, ja. Det går inte att seeda om sig? Eller så får du ha strategin klar och en hög röst för att få folk att flytta sig.
  • Waimea
    Carisma95 skrev 2011-08-22 13:49:11 följande:
    Springa i sand är ju skitjobbigt! Bra jobbat! (förstår nästan att kroppen protesterar idag, även om det inte är roligt).

Idag blir det nog lite styrka för min del. Body pump. Efter de passen brukar träningsvärken "from hell" inträda...
    Carisma: Mhm, speciellt om du inte kört på ett tag och lassar på som du brukar med vikter.. Lycka till
  • Waimea
    Kattstugan skrev 2011-08-22 20:03:29 följande:

Härligt mörlin och smultronsaft Plötsligt händer det

Waimea: du ligger visst i som en liten iller nu! Är det dags för Väckelsångsloppet igen? Hoppa från femman skulle jag för övrigt bara göra under dödshot - får ju svindel av att kliva upp på enmeterssvikten...

Och här går det framåt minsann. Igår sprang jag långpass i vilda och vackra Söderåsens nationalpark och idag har jag klämt in ett litet rullskidpass. Imorgon är det dags för löpning igen.   

Javisst, nu är det Väckelsång igen! Har fått med mig två arbetskamrater och startavgiften sponsrad, minsann. Blir mycket tävlingar under den närmsta månaden, Väckelsång, Hultsfred halvmarathon (KM och DM), vårt eget KM i terräng och så Lidingö. Är lite nervös över att det blivit lite för korta rundor och för lite intervaller, får väl ett kvitto på söndag.

Igår simmade jag på lunchen, sedan sprang jag runt sjöarna inne i stan på kvällen, var länge sedan jag sprang en flack asfaltsrunda, känns som om man flyger fram jämfört med skogsrundorna.

Jag blev så glad när jag läste om din runda! Utan smärta, dessutom. Härligt!
  • Waimea

Carisma: Har träningsvärken gett med sig?!

Lindadjo: Grattis. Vilken liten raring..

mörlin: Du är på gång nu, så du är..

• Waimea
    Carisma95 skrev 2011-08-24 09:36:54 följande:
    På en timme? Nä, inte så mycket....
    Nä men fy, vad disträ jag är... *suck*

Göteborgstjej: När man kör vadträning och har hälseneproblem så ska det göra mer ont och sedan avta, men om det är översättningsbart till höften. Fy, vad trist för dig..
  • Waimea

Per G: Äsch då, ta ett mindre lopp med lite glesare med folk så lovar jag att du kommer att vara snabb. Det är frustrerade att inte kunna springa som man själv vill.

Har sprungit Väckelsångsloppet idag, 18,4 km. Det var trevligt men urk, vad tungt. Det där sista lilla fattades och min fina svit av att förbättra personbästat på distanser fick sig ånyo en törn. Var 45 sek långsammare idag och sprang in på 1.24.13. Är ändå nöjd, för jag har tränat rätt lite de senaste två månaderna och har sprungit korta distanser, så jag misstänkte att det skulle bli tungt på slutet.Tyvärr en fjärdeplats, så korven jag fick för min tredjeplats förra året gick till en annan VLK:are. Fina resultat för klubben, dock, vi vann både dam- och herrklassen på 18,4 km och hade även tredjeplatserna i båda klasserna. Det är verkligen ett härligt lopp som går både på asfalt, grusväg och små små stigar..

Får se om helgens lopp kan ha positiv effekt på halvmaran nästa helg, nu har jag ju tävlingstempot i kroppen. Annars får jag se båda loppen som bra genomkörare inför Lidingö!

• Waimea
    Kattstugan skrev 2011-08-28 22:19:43 följande:
    Waimea: ah, 45 sekunder är ju ingenting på en sån distans och till nästa tävling är du mer igång och på hugget! Men det var ju retligt att du gick miste om korven

Gaby: den som vill ha roligt får lida pin - eller är det inte så man säger  Gick det bra i turneringen då?

Min träningsvecka har varit både bu och bä. Har fått till några bra träningspass men nu ikväll har jag haltat omkring som värsta invalido igen så det känns väl sådär. Mer bu än bä.
    Tråkigt, Kattstugan.. Jag är för en gångs skull riktigt fräsch i hälsenorna, men min falska ischias är lite tjurig. Jag tror faktiskt att iläggen hjälper, det blir i vart fall inte värre.

Heja Mae, ofta går det skitbra när man minst anar det och är lite avslappnad!

Gaby: Jag gissar att du har haft riktigt roligt.

Iseika: Fy vad trist, krya på dig.

Idag ska jag försöka lirka in ett simpass någonstans i schemat. Får se hur det går..
  • Waimea
    PerG skrev 2011-08-29 14:16:34 följande:
    Det är trist med förkylningar.. .;(.. Jag har också åkt på en förkylning som antagligen började bryta ut redan under midnattsloppet.... kände mig torr och raspig i halsen i början av loppet och trodde det var brist på vätska (man fick ju vänta en halvtimme på starten och då hann man bli törstig igen).. men när jag kom hem efteråt kändes det mer och sen har det bara blivit mer ont i halsen i går... Verkar dock som det inte blev så mycket eftersom det känns som om det redan är på tillbakavägen så jag hoppas kunna springa på torsdag igen då jag ska springa i Skatås för första gången (får coachning och ledsagning av en kompis så jag vet var man ska springa ;)! 
    Kul med coachning!! Jag lyckades få till ett simpass idag, väldigt skönt som återhämtningspass för stela muskler. Har blivit rakriktad och knäckt enligt konstens alla regler av min kiropraktor också.

Som lax på löken har lill-stårsan visat sig vara en i alla avseenden välmående 2½-åring, en aning envis, bara.

Tyvärr finns det baksidor också; min mamma är sämre nu, kan knappt gå, det är nåt som spökar till det i bäckenregionen, ska inte vara någon tumör, dock, hon röntgades för ett par veckor sedan. Trodde att det skulle börja släppa nu, efter strålning, men inte. Cancer är något det vidrigaste jag vet, en av våra klubbmedlemmar gick bort i förra veckan efter ett par månaders sjukdom, i höstas var han pigg och alert, men så bara pang.. Man får värdesätta att man är frisk och kan leva sitt liv som man vill.. 
  • Waimea

Per G: Jag har en forerunner 405 och har varit nöjd med den, bortsett från att pulsvisningen är åt skogen så fort klockan inte är fulladdad. Vet inte om det kan ha något att göra med kontakten mot pulsbandet.
    Vet dock att Isold även har en 405:a och att den inte visar distanser korrekt jämfört med andra Garmin-klockor, oftast visar den kortare distans. Batterierna räcker heller inte om du springer längre än 6 timmar, har jag för mig var ett argument mot 405:an.

Jag tror 305:an är ett riktigt bra och prisvärt alternativ, sedan köpte en kollega till mig en 220 eller något i den stilen, den kostade runt 2000 - 2500 och verkade ha de flesta funktioner som 405:an hade, men den var nättare och utan touchboetten som gärna löper amok om det blir lite för blött, så det kan kanske vara något att titta på om du funderar på en något dyrare klocka.

Svar på tråden Löpartråden 13