Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Kattstugan skrev 2011-08-30 10:03:48 följande:
    Hehe, snart är jag nog den enda löparen som springer utan GPS och utan att veta hur långt jag kommer Känns som jag är den enda löparen som inte bryr mig ett smack om kilometertider på träning (på tävling är det givetvis annorlunda).

Igår åkte jag rullskidor, ett tungt pass med väldigt sliten kropp, men som vanligt kändes det fint när det var gjort.

Ikväll ska jag ut på en liten kort löptur i hemmaskogen tänkte jag mig.    
    Målet är att bli som du, kattstugan. Men jag är beroende. Det är den enda teknikpryl jag är totalt insnöad på, annars är jag nog en eremit i skogen med tanke på att jag fortfarande köper CD-skivor, inte har spotify, enbart kör fria TV-kanal, vägrar Iphone eller liknande och faktiskt inte har köpt en dator på sisådär 10 år, lever på en gammal härk från makens jobb där tangentbordet trögar och CD-spelaren är kaputt..
  • Waimea
    PerG skrev 2011-08-30 10:54:43 följande:
    En annan sak jag gillade med 305:an är att man kan sätta på spännband och fästa den på styret på cykeln! Problemet är bara då att jag måste köra Vätternrundan på under 10 timmar innan batteriet är slut! ;)...  

Alternativet är 310XT men den kostar ju betydligt mer då men skulle vara funktionell för mig som i framtiden överväger att pyssla med triathlon (mitt långsiktiga mål, om kanske 5-10 år, är att genomföra en Ironman!)... 
    Eller så väntar du tills du är triathlet och köper en riktigt vass klocka då.. Bäst du håller dig från 405:an då eftersom den ju laddar ur på sex timmar. Då får du cykla..

Jag var och simmade igår, privatlektion och oj, vad kul det var. Och jobbigt! Herreminje.. Kände redan i vattnet hur mkt bröstmusklerna fick jobba. Nya simprogrammet är typ på 1300 meter per simpass, för en simveteran som Moe (visst var det så?) är det en fis i rymden, gissar jag, men för mig är det mkt, ffa som jag ska jobba med intervaller och att simma hårt och löst. Det var i alla fall en distansökning med 400 meter från förra programmet.

Har dessutom fått erbjudande från simklubben i stan om att gå en fortsättningskurs i crawl i höst, ska fundera på det, anmälde mig med vårterminen i sikte, men jag får kanske ställa om. Målet är ju ändå att simma två gånger i veckan, kan jag köra det ena passet med en tränare (det ligger sent på torsdagskvällen och det passar  ypperligt) och sen trimma tekniken på mina privata simpass är det ju angenämt. Vaderna mår ju bättre av att inte springa så mkt, tyvärr tappar jag väl en del i fart i löpningen, men så ska jag ju inte tävla i OS heller.
  • Waimea
    m o e skrev 2011-08-31 15:27:38 följande:
    Waimea: Haha, numera tycker jag nog att 1300 m är rätt bra pass. Simmar sällan och det blir runt 1000-1200 m i så fall. Mest är det nog för att jag inte tycker det är lika roligt längre eller orkar simma lika fort som förr. När jag simmade som mest låg ju ett tvåtimmarsträningspass på runt 7-9000 m. Som längst har jag simmat 10000 m på ett träningspass, när vi simmade 100*100 m med en mängd olika upplägg. Det tog närmare 3 timmar. Shit, jag blir imponerad över vilken disciplin och vilken träningsmängd jag kunde beta av under en vecka, när jag tänker tillbaka på det. Dessutom hade vi ju 8 simpass i veckan + två styrkepass.

Ikväll ska jag vara med i Blodomloppet. Har anmält mig på 5 km och målet är att jogga så mycket av sträckan som det bara går. Problemet blir ju att under ett lopp är det inte bara att hoppa in bakom en gran i skogen och kissa när bebisen bestämmer sig för att pressa på urinblåsan och tyvärr brukar jag känna av det precis när jag har börjat träna. Om då tömmer blåsan då brukar det funka under resten av passet. Jag kanske ska röra mig ett tag innan starten så jag hinner gå på toa innan?
    *Stum av beundran*

Simma en mil.. Det är respekt.

Ja, du får få fart på bebisen innan loppet, så borde det kanske gå. Lycka till!
  • Waimea

Hej och grattis alla tjejmilare och andra lopp-löpare!

Moe: Lustigt, det är verkligen exakt vid samma tidpunkt som jag fick lägga av med löpningen. Nåja, du får trösta dig med effekten av att ha en större blodvolym efter förlossningen - jag tyckte jag fick världens kondis snabbt. Envis är du, hur som helst.

Jag paddlade kanot i 3 timmar i fredags, störtskönt, det var 18 grader, växlande molnighet - och tävling med två kollegor. Har lite träningsvärk i armarna, men ffa ont i häcken efter den hårda sittbrädan. Kanotpaddlingen följdes upp med middag och badtunnebad - och dopp i ån där vi paddlade. Vi hade höstupptakt med jobbet och jag, som designerad chaffis, var hemma vid ett..

Klockan åtta bar det av till Hultsfred och DM i halvmarathon. Segheten från förra helgen var som bortblåst, banan var flack, vädret härligt och benen pigga. Höll mig under 4.30 i tempo på alla kilometrar fram till tre km innan mål, då blev det segt, men en mugg cola på slutet och jag fick upp farten igen. Sprang i mål på 1.34.29, pers med sju sekunder, inte mkt men ett pers är ett pers.. Medelhastigheten landade på 4.29  Inser dock att om jag hållt samma fina träning som jag hade inför Göteborg hade det gått ännu snabbare, eftersom jag satte mitt pers i Gbg och det var en betydligt mer kuperad bana i jämförelse. Men ja, ja, inte hänga läpp, jag var två minuter snabbare än förra året på samma bana, kom femma på DM och tvåa i klubbmästerskapet. Nästa år går det ännu snabbare!!

Idag har jag simmat första passet på det nya träningsschemat. Kroppen verkade tro att jag skulle springa fort igen, för jag hade svårt att hålla ner pulsen och att få rytm i andningen, men till slut lossnade det. Simmade faktiskt 1400 meter, sen tränade jag lite voltvändningar och det gick också hyfsat. Skönt som återhämtningpass eftersom jag ju jobbar helt andra muskler, men jag var trött efter. Fattar fortfarande inte hur man gör för att simma en hel mil i ett svep.

Så - en skön träningshelg - maken är lycklig för han lyckades äntligen lägga vantarna på en hybridcykel, en bekant som fått problem och inte kan cykla på den, den hade rullat 20 mil,  så då fick vi köpa billigt. Kul, nu kommer nog han igång också!

• Waimea
    PerG skrev 2011-09-04 20:34:28 följande:
    Har åkt på en dunderförkylning av sällan skådat slag nu förresten... Både jag och båda barnen har varit förkylda hela helgen sen frugan åkte till Stockholm och minstingen (1½ år) har dessutom fått sån där krupphosta (typ skällande) och 3-åringen har ett otroligt labilt humör... 

Hoppas att jag frisknar till innan helgen eftersom jag inför Lidingöloppet planerar att köra 2x10km i Skatås och eventuellt en extra 5km (alternativt så cyklar jag till/från Skatås, 10km enkel väg).. 
    Då vet du att du lever, då?

Låter som en härlig helgträning!

Laddar för en sju och en halva på lunchen, hoppas jag får till det, ska forcera fram ett bokslut...
  • Waimea
    PerG skrev 2011-09-05 22:42:33 följande:
    Oh ja... Det har varit en kämpig helg... och som det inte vore nog så hade jag och barnen storstädning i källarförrådet och lägenheten så det skulle vara fint när mamma kom hem från Tjejmilen! Kanske inte så bra tillfälle egentligen, men nu är det fint och rent! ;)
    *imponerad* - jag lyckas knappt städa med mina två och då är de ändå större än dina.

Gaby: Satsa på något mindre lopp i stället, roligare så, låter det som. Men bra tid trots forcering av terräng!

Bimsan: Asch, så snöpligt. Kul att improvisera fram någon annan form av träning, ändå.

Jag fick till min löptur på lunchen, det blev långsamt och skönt. Idag är träningsväskan packad igen, jag hoppas kunna smita iväg på ett simpass på lunchen.
  • Waimea

Göteborgstjej:Oj, aj, himmel.. Jag hoppas det går att få bra! *kram*

Per G: Min man springer en gång i kvartalet 'vare sig det behövs eller inte'. Helt ointresserad av att tävlingsspringa, hans största intresse är att renovera och greja med vårt hus, och det är jag helt ointresserad av och talanglös i. Oftast är han hemma med barnen om jag är iväg, eller så är de med och hejar. Jag tävlar mkt periodvis, det är oftast i maj/juni och aug/sept det blir, annars är det lugnt, och det är ok. Men visst, det är ett meck och pussel och jag lever med ett dåligt samvete för att jag prioriterar träning och tävling framför annat, men vi får ihop det, på något sätt. Försöker klämma in så mkt träning som möjligt på luncher och efter läggdags. Och så har jag en VÄLDIGT förstående man. Jag skulle vilja träna mer med honom, men det går ju inte riktigt nu. Om ett par år blir det enklare, när barnen kan vara hemma själva lite.

• Waimea

Äsch, smultronsaft och jessa, vilken otur..

Men jessa, jag tror du kommer i form snabbare än du tror. Så mkt tappar du inte, konditionsmässigt. Dessutom har muskler och leder fått vila sig i form och du är säkert rejält löpsugen efter flera veckors stiltje. Ta det lugnt och se det som en häftig upplevelse!!

• Waimea
    isold2003 skrev 2011-09-11 21:11:30 följande:
    Tack för alla lyckönskningar och hållna tummar igår! Tyvärr blev det inte så bra som jag hade önskat. Startade lite snabbt på första varvet men det kändes fint. Saktade ner till planerat tempo på varv två men i slutet av varvet började magknipet komma. Det är min achilleshäl, magen, men så här tidigt brukar jag inte få problem. Redan efter 23 km fick jag springa på toa första gången. Och sen efter 33 km. Och 37 km. Här någonstans började jag känna mig lite matt, drack allt jag såg men det räckte inte. På Femte varvet var jag på toa 5 ggr och på sjätte varet hann jag inte ens in på toan. Mådde nu riktigt dåligt och la mig plant vid vår supportstation en halvtimme. Fick i mig massor med vätska och kunde till slut resa mg upp igen. Provade att springa och benen lydde fint, men det höll bara en km innan jag fick kasta mig in i buskarna. Jag har sällan kännt mig så äcklig och besviken och värdelös på en gång men det fanns liksom inget att göra, det var bara att kasta in handduken. Mitt VM äventyr slutade efter 6 mil (även om det på något obegripligt sätt står i resultatlistan att jag sprang 8?). Idag mår jag bättre fysiskt men har svårt att få i mig mat och vätska fortfarande. Någon gång ska jag ta revansch på det här men först måste jag lista ut vad jag ska göra åt min eländiga löparmage!
    Du är envis, du. Tråkigt att du inte kunde fullfölja, speciellt inte när man vet att du har kapacitet att springa riktigt bra, men jag håller med Kattstugan, jäklar vad coolt att se dig i landslagsdress.

Jag har varit uppe i Dalarna och hälsat på min mamma. Det var tungt. Jätte-jättetungt. Visste logiskt sett hur dålig hon var, men det är en sak att höra det i telefon, en annan att se sin urstarka mamma helt hjälplös.  

Var i alla fall ute och sprang en 14-km runda för att rensa tankarna. Benen var lätta som fjädrar, men hade ont mitt i ryggen, nederkant av skulderbladen, och det strålade ut i ryggen och runt revbenen. Väldigt märkligt, har aldrig upplevt något liknande. Stannade och stretchade ett par gånger, smärtan klingade av efter ett tag, men det satt i hela rundan. Funderade på om det var en effekt av 1) kiropraktorbesök och simträning eftersom jag fortfarande upplever som en vag träningsvärk om jag sträcker ut ryggen, 2) en sedan några dagar värkande mage med magsyra skvalpande en bit upp eller 3) en liten skrovlighet i halsen, nästan som halsont dagen efter. Vad tror ni? Tänkte jag skulle springa ikväll igen, får vi se hur det känns.
  • Waimea

Skit också! Mitt ryggonda ger sig inte. Idag blir det till att fixa akuttid hos kiropraktorn. *morr*

Svar på tråden Löpartråden 13