Löpartråden 13
Igår åkte jag rullskidor, ett tungt pass med väldigt sliten kropp, men som vanligt kändes det fint när det var gjort.
Ikväll ska jag ut på en liten kort löptur i hemmaskogen tänkte jag mig.
Hej och grattis alla tjejmilare och andra lopp-löpare!
Moe: Lustigt, det är verkligen exakt vid samma tidpunkt som jag fick lägga av med löpningen. Nåja, du får trösta dig med effekten av att ha en större blodvolym efter förlossningen - jag tyckte jag fick världens kondis snabbt. Envis är du, hur som helst.
Jag paddlade kanot i 3 timmar i fredags, störtskönt, det var 18 grader, växlande molnighet - och tävling med två kollegor. Har lite träningsvärk i armarna, men ffa ont i häcken efter den hårda sittbrädan. Kanotpaddlingen följdes upp med middag och badtunnebad - och dopp i ån där vi paddlade. Vi hade höstupptakt med jobbet och jag, som designerad chaffis, var hemma vid ett..
Klockan åtta bar det av till Hultsfred och DM i halvmarathon. Segheten från förra helgen var som bortblåst, banan var flack, vädret härligt och benen pigga. Höll mig under 4.30 i tempo på alla kilometrar fram till tre km innan mål, då blev det segt, men en mugg cola på slutet och jag fick upp farten igen. Sprang i mål på 1.34.29, pers med sju sekunder, inte mkt men ett pers är ett pers.. Medelhastigheten landade på 4.29
Inser dock att om jag hållt samma fina träning som jag hade inför Göteborg hade det gått ännu snabbare, eftersom jag satte mitt pers i Gbg och det var en betydligt mer kuperad bana i jämförelse. Men ja, ja, inte hänga läpp, jag var två minuter snabbare än förra året på samma bana, kom femma på DM och tvåa i klubbmästerskapet. Nästa år går det ännu snabbare!!
Idag har jag simmat första passet på det nya träningsschemat. Kroppen verkade tro att jag skulle springa fort igen, för jag hade svårt att hålla ner pulsen och att få rytm i andningen, men till slut lossnade det. Simmade faktiskt 1400 meter, sen tränade jag lite voltvändningar och det gick också hyfsat. Skönt som återhämtningpass eftersom jag ju jobbar helt andra muskler, men jag var trött efter. Fattar fortfarande inte hur man gör för att simma en hel mil i ett svep.
Så - en skön träningshelg - maken är lycklig för han lyckades äntligen lägga vantarna på en hybridcykel, en bekant som fått problem och inte kan cykla på den, den hade rullat 20 mil, så då fick vi köpa billigt. Kul, nu kommer nog han igång också!
Göteborgstjej:Oj, aj, himmel.. Jag hoppas det går att få bra! *kram*
Per G: Min man springer en gång i kvartalet 'vare sig det behövs eller inte'. Helt ointresserad av att tävlingsspringa, hans största intresse är att renovera och greja med vårt hus, och det är jag helt ointresserad av och talanglös i. Oftast är han hemma med barnen om jag är iväg, eller så är de med och hejar. Jag tävlar mkt periodvis, det är oftast i maj/juni och aug/sept det blir, annars är det lugnt, och det är ok. Men visst, det är ett meck och pussel och jag lever med ett dåligt samvete för att jag prioriterar träning och tävling framför annat, men vi får ihop det, på något sätt. Försöker klämma in så mkt träning som möjligt på luncher och efter läggdags. Och så har jag en VÄLDIGT förstående man. Jag skulle vilja träna mer med honom, men det går ju inte riktigt nu. Om ett par år blir det enklare, när barnen kan vara hemma själva lite.
Äsch, smultronsaft och jessa, vilken otur..
Men jessa, jag tror du kommer i form snabbare än du tror. Så mkt tappar du inte, konditionsmässigt. Dessutom har muskler och leder fått vila sig i form och du är säkert rejält löpsugen efter flera veckors stiltje. Ta det lugnt och se det som en häftig upplevelse!!
Skit också! Mitt ryggonda ger sig inte. Idag blir det till att fixa akuttid hos kiropraktorn. *morr*