Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Jompa, det låter som att du har ett bra upplägg tycker jag. Att få till så mycket mer än tre pass i veckan med små barn och tränande make är inte lätt, det har jag märkt själv
Jag har ingen egentlig erfarenhet av träningsupplägg, jag bara springer, så jag vet inte om jag har så mycket att komma med men du kanske kan prova med att sänka tempot lite till på ditt längsta pass och försöka pressa dig en km till och lägga in korta fartökningar i ett av dina fem km pass?
Måste berätta om min härliga semester också. Vi är kvar i Lofsdalen och har fantastiskt fint väder, 24 grader varmt och mestadels sol. Jag och pojkarna varvade bad med hjortronplockning och fiske igår innan jag avslutade dagen med ett rejält backpass på 15 km, bara två backar egentligen men de var 6 km långa ihop
Idag började vi med minigolf innan vi lämnade maken i downhill backen och åkte till en liten sjö i närheten. Där tog vi en promenad runt sjön på 4.5 km vilket var långt för en femåring och en sjuåring en sån solig dag som idag. Vi plockade en halv hink blåbär och lite hjortron på vägen. Efter att ha hämtat upp maken igen stack jag ut på en ny myrlöpningsrunda. Idag tog jag med mig en plastpåse och stannade och plockade hjortron när jag krockade med dem. De hade hunnit mogna betydligt och jag hade med mig ett halvt kilo hem efter mina nio km. Mer fokus på bärplockning än på löpning idag men det var nog inte så dumt för det var rejält sega ben idag. Lofsdalen får iaf höga betyg från hela familjen, vi hade väl lite tur som lyckades pricka in hjortronen
Isold: Låter superhärligt. Är dina barn redan så stora! I min värld är de tre och fem..
Här har icke sprungits en meter sedan i måndags, då hade jag iofs en helt underbar runda, min vanliga runda på 1.01, nu fattas det återigen bara en minut till drömmålet, rundan under timmen (den är knappa 13 km och rejält kuperad).
I tisdags blev det yoga och i onsdags gick jag till kiropraktor för jo, jag har ont i ischiasnerven och hälsenorna börjar bli ömma igen. Nu har jag nog hittit rätt person, kemin stämde och han var duktig. Mitt vänstra ben är anatomiskt 3-4 mm kortare än det högra, går alltså inte att stretcha rätt, vilken förklarar varför vänster ben är mkt mer musklat än höger ben. Det visste jag iofs sedan tidigare, men inte alltid hatt längdskillnaden är bestående. Nu ska jag ha ilägg i skorna, träna bål, stora sätesmuskeln och stretcha mina förtvivlat korta baksidor. Han ville att jag skulle avstå löpning i 10 dagar, vi får väl se hur det blir med den saken.. Ömheten i hälsenorna förklarade han så fort han tog i mina vader - han tryckte på en punkt och frågade 'har du ont här' och ja, det var ju precis där, och det var slemsäckarna i vaderna som var inflammerade, det också beroende på snedbelastning. Det är jag och Sanna Kallur.
Nu har jag inte tränat nåt på två dagar, känner mig helt förfallen och har ägnat mig åt att äta godis, fundera på min sjuka mamma och jobbat undan inför bokslutet. Nu två veckors semester, Det får bli promenader, simning och rehab..
Waimea, kul att du hittat någon som kan hjälpa dig. Ta den där 10 dagars löpvilan - det är det väl värt om det blir bättre?! Vet att det är svårt, men...
Här är mellanbarnet febrigt och vi som ska söderut idag... På måndag flyger jag och äldste sonen till Paris (han som är 6,5). Jag tar med skorna till farmor och farfar, emn inte till Paris. Jag har känningar av en fot och "benhinnorna", så jag kan nog behöva vila lite. Har jag inga skor med mig så blir jag så illa tvungen! (Och så slipper jag ha träningsångest och undra var jag ska göra av sonen.)
Ha en bra helg allihop!
Hälsenan är fortfarande stel och jag är snorig. Jäkla skit!
Iseika, passa på att träna excentriska tåhävningar nu när du ändå är lite förkyld och inte kan springa. Det borde hjälpa lite för hälsenorna. Carisma, ibland är det nog bäst att avbryta när kroppen inte riktigt är med en. Nästa gång kan du ta den där extra biten istället. Idag vilar jag från löpningen. Körde lite styrka imorse och nu är vi på badstranden efter att ha plockat ett par liter blåbär. Jag ser redanfram emot pajen när vi kommer hem