• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Themis

Försöker smygöka lite på motionärstempot.

3 km 5.27-tempo (hastighet 11), men sen måste jag ta en nerpulsning, fortsätter på 5.33 och 5 km kom då in på 27.56-  5 sekunder ifrån mitt pers, störande...

Sen 20 min crosstrainer och sen faktiskt 3 km till bara för det var kul- några intervall, lite jogg i 2%-lut och bara allmänt ta mig framåt.

Så jag tror att jag ska ta hastighet 11 rakt av nu och bara öka distansen jag kämpar mig igenom innan jag drar ner ett snäpp på bandet.

Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • LaFontaine
    isold2003 skrev 2011-07-30 11:45:49 följande:
    Iseika, passa på att träna excentriska tåhävningar nu när du ändå är lite förkyld och inte kan springa. Det borde hjälpa lite för hälsenorna. Carisma, ibland är det nog bäst att avbryta när kroppen inte riktigt är med en. Nästa gång kan du ta den där extra biten istället. Idag vilar jag från löpningen. Körde lite styrka imorse och nu är vi på badstranden efter att ha plockat ett par liter blåbär. Jag ser redanfram emot pajen när vi kommer hem
    Jag vet, men det är ju det här med gemensamt trapphus och grannar

"Tyvärr" är jag inte förkyld nog för att inte springa. Jag får väl byta ut löpningen mot en pw och avlsuta med att roa grannarna i traphuset igen.
  • TomMon

En fråga; varför har jag ökat 5 kilo när jag springer mer än någonsin?! Vet att jag ska lita mer på måttbandet, men nu känns det svårt... Jag väger vanligtvis 60 kg till mina 173 cm, igår stod då vågen på 65...

• Carisma95
    TomMon skrev 2011-07-30 13:27:15 följande:
    En fråga; varför har jag ökat 5 kilo när jag springer mer än någonsin?! Vet att jag ska lita mer på måttbandet, men nu känns det svårt... Jag väger vanligtvis 60 kg till mina 173 cm, igår stod då vågen på 65...
    Det är säkerligen muskler, men även att du dricker mer vätska? 
    Om du nu inte tränar så mycket att du äter "för mycket" pga hunger, utan att du tänker på det? Märks det  på måttbandet då? Eller kläderna?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • TomMon

Har tyvärr inte mätt mig innan... Men när det gäller kläderna så tycker jag de sitter bättre, mindre lovehandles etc. Jag äter nog inte mer än vanligt, men det kan nog vara mycket vätska iofs.

• Themis
    TomMon skrev 2011-07-30 13:27:15 följande:
    Du får lita på hur dina kläder sitter och måttbandet i första hand, men det är en del skillnad på tränad muskelvikt och slappisvikt.

Jag har haft mindre kroppsmått när jag vägde 62 än 57 kg förr i världen, för 62 kg var med ett års styrketräning av alla muskler med så tunga vikter som jag kunde, och de 57 var som lätt degig soffpotatis i början av studenttiden- gissa vilket som var snyggast?

Och så slarvar man ofta med vätska när man dietar+ att kroppen ju lägger till ett kilo extra vätska några dagar i månaden. Kanske är det en vätsketopp precis innan mens som gör att du tycker att din våg är dum?

Men överkompensation är också en risk, i alla fall för mig. Förra året stegtävlade vi på jobbet och jag gav mig katten på att ligga över 20 000 steg om dagen. Men då gick min kropp i panikmode efter en månad för så aktiv har jag aldrig varit, och det slutade med att den krävde ett femte mål om dagen, bestående av rent jordnötssmör. Jag har aldrig ens köpt jordnötssmör innan dess, tyckte inte det var gott ens! Kändes som en minigraviditet...

Så jag gick stadigt upp i vikt de veckorna trots att jag rörde mig så mycket. *suck*

Så jag har kommit fram till att runt 17-18000 steg/dag är lagom för mig om jag ska vara aktiv, för det är en nivå där jag fortfarande kan lura kroppen att släppa ifrån sig vikt och inte överkompenserar.

(sa hon som just nu skedar i sig Ben&Jerrys till fikat...   )
    Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • jompa

Oj vad ni springer långt aliihopa. Hur länge har ni hållt på att löpträna och hur lång tid tog det innan ni kom till milen?
    Och snälla säg inte att ni börjat nu i våras då kommer ju jag knäckas totalt

• Gaby 01

Jompa: Haha... jag började faktiskt i våras efter ett 7 månaders uppehåll, men har ett digert idrottsintresse sedan barnsben så träning sitter i ryggmärgen. Känns som om det aldrig liksom går ur trotts uppehåll.

Haft två dagars vila, känns helt underbart och så taggad inför morgondagens träning. Det är dessutom ett behagligt pass på 13-16 km utan flås. Sedan blir det lugnt och soft inför Tällbergs Halvmara på lördag den 6:e. Spännande lopp, kommer säkert vara en ren naturupplevelse MEN "rätt" så backigt! Längtar massor! Fler som ska springa detta premiärlopp?

• jompa
    Gaby 01 skrev 2011-07-30 20:35:27 följande:
    Jompa: Haha... jag började faktiskt i våras efter ett 7 månaders uppehåll, men har ett digert idrottsintresse sedan barnsben så träning sitter i ryggmärgen. Känns som om det aldrig liksom går ur trotts uppehåll.

Haft två dagars vila, känns helt underbart och så taggad inför morgondagens träning. Det är dessutom ett behagligt pass på 13-16 km utan flås. Sedan blir det lugnt och soft inför Tällbergs Halvmara på lördag den 6:e. Spännande lopp, kommer säkert vara en ren naturupplevelse MEN "rätt" så backigt! Längtar massor! Fler som ska springa detta premiärlopp?

Gud så skönt att kunna ha det så, ibland undrar jag om det är något fel på mig som aldrig känner att jag orkar längre eller att rundorna kan kännas behagliga, tom ett 3km pass kan vara rena döden.
Svar på tråden Löpartråden 13