• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Gaby 01
    jompa skrev 2011-07-30 20:59:21 följande:
    Gud så skönt att kunna ha det så, ibland undrar jag om det är något fel på mig som aldrig känner att jag orkar längre eller att rundorna kan kännas behagliga, tom ett 3km pass kan vara rena döden.

Mmmm.... tufft kan det vara ibland men det kanske är då träningen ger som allra mest! Man får försöka se det så och sträckorna kommer. Sedan tror jag också man för motivationens skull måste se det som ett långsiktigt mål, man tränar för att må bra, för man kommer aldrig bli bäst i världen i allafall,haha...
  • Themis
    jompa skrev 2011-07-30 20:14:19 följande:
    Oj vad ni springer långt aliihopa. Hur länge har ni hållt på att löpträna och hur lång tid tog det innan ni kom till milen?
    Och snälla säg inte att ni börjat nu i våras då kommer ju jag knäckas totalt
    Jag började träna till milen hösten 2009 och klarade den i maj 2010 på löpbandet i alla fall (58.25 och jag kan inte springa ute så det får duga). Men i år springer jag 5 km istället, för milen ett par gånger i veckan skramlar sönder mitt bäcken efter ett tag.

Men jag skulle vilja igen om det inte gjorde ont. Idag klarade jag 5+3 utan större problem, i alla fall.

Var envis och börja från lägre tempo än vad du tror, det är envishet som gäller på de långa sträckorna, inte snabblöpning. På 5 km har jag nu kommit till 5.30-tempo ungefär, men på milen kom jag ju aldrig till bättre än 6min/km.
    Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • Carisma95
    jompa skrev 2011-07-30 20:14:19 följande:
    Oj vad ni springer långt aliihopa. Hur länge har ni hållt på att löpträna och hur lång tid tog det innan ni kom till milen?
    Och snälla säg inte att ni börjat nu i våras då kommer ju jag knäckas totalt
    Jag känner samma som dig, när jag läser i den här tråden ibland. Hi hi!

Själv började jag (från noll) i våras och springer nu ca 4-6 km per pass. (Kortare gå-sträckor ingår dock än).
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Snöfrun

Hej här vill jag också vara med!

Jag har sprungit mycket förut men inte så mycket de senaste tre åren då jag har två små knattar nu, en liten grabb på drygt 2,5 år och en liten tös som är 7 månader.

Tidigare sprang jag 2-4 gånger i veckan ca 6 -17 km per träningspass. Nu är mitt mål att springa tre gånger i veckan och 5-8 km per pass. Jag vill komma upp i längre distanser men tar det lite lugnt eftersom jag har fått två barn relativt tätt.

Det jag tycker är svårast nu är att orka. Nu har maken semester (jag är mammaledig) och det blir sällan av att springa dagtid och kl 20.30 när båda barnen sover är jag såååå trött och då lockar soffan mer än springskorna... Den här veckan har det bara blivit ett pass på 5km, illa illa!
    Här hoppas jag få lite pepping

• Snöfrun

Kompa: jag har sprungit som träningsform sedan 1997-1998 ungefär (då var jag 20 år) och när jag bar yngre spelade jag fotboll och då springer man ju också en del. I början sprang jag 5-6 km och bara på sommarhalvåret. Runt 2003 började jag öka distansen och då börjat jag också springa längre säsonger och hade bara uppehåll när det var riktigt mycket snö. 2006 började jag satsa på allvar på löpningen och började springa lopp och träna längre distanser än en mil. 2007 var mitt bästa år hittills om man ser till resultat i loppen. 2008 var jag gravid första gången.

Mitt tips är att ta det lugnt i början och spring långsamt eller gå bitvis om du vill komma upp i längre distanser. Öka lite i taget för att undvika skador.

• TomMon

Tack för svar angående vikt! Jag hoppas och tror att allt stabiliserar sig iom att jobbet börjat. Då tränar jag mer normalmycket, samt att öl och annat endast hålls till helgerna... Men visst känns det snopet att vågen gick åt fel håll trots idog träning...

• Snöfrun

Åhhh Familjelivs iphone-app är inte den bästa. Den kapar ju inlägg! Jag menade förstås Jompa när jag skrev Kompa innan.

Nu drar vi till Västkusten på semester. Löparkläderna är med så får vi se om det blir åtminstone ett pass!

• jompa

Tog en runda nu på morgonen och höll mig under 6min på de första 3km men dog sen och sista km blev illa. Hade tänkt springa 5km men hade ingen ork så det fick bli 4km istället.
    Känns tungt just nu så jag ska under nästa vecka då jag jobbar efter 3 veckors ledighet ta små rundor, sen har jag en veckas semester och då kanske jag vilar eller bara tar nån enstaka runda för att se ta tag i det efter semester och ge mig f.. på att klara milen innan vintern.

• m o e

jompa: Välkommen! Jag tänker direkt på en sak. För mig tog det långtid innan jag sprang en mil. Jag var nöjd med mina 5 km rätt länge. Sprang min första mil 2008 och sen dess har det blivit några till, men än så länge har jag heller inte ökat distansen. Jag fick barn 2009 och är nu gravid i v 18, så jag ser rätt långsiktigt och är glad för att träningen blir av öht.

Hur som helst, för att orka öka distansen måste du hitta ett tempo som är skönt att springa i. När jag hittat mitt "sköntempo" kan jag springa på rätt långt. Det går sällan att både öka fart och distans samtidigt. Lycka till!

Svar på tråden Löpartråden 13