Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Carisma: Jag har haft trassel med hälsenor, falsk ischias och annat, och jag har en kiropraktor som fått ordning på mig. Ja, och så har dottern blivit så stor att jag slutat bära henne på höften..

Isold: Låter som en härlig semester!

Jespis: All träning är bra träning! Bra jobbat!

Malvil: Håller med - skynda långsamt och var nöjd med att vara igång.

• Waimea

Malvil: Gott! Vilken härlig känsla!

Themis: Instämmer i mantrat, varje femma är en bra femma.

Moe: Vad härligt det låter, med en liten Vilmer.

Kattstugan: Disciplinerade du, då!

Jag har äntligen lyckat samla ihop till en femmilavecka. Har som mål att springa mellan 5-6 mil varje vecka och även om det är långt mindre än de duktigaste är det i varje fall inget jag snyter ur mig hur som helst. Tufft att mecka in passen i det dagliga livet, idag sprang jag knappa nio km medan sonen var på gympa, sprang ett sista varv runt idrottshallen for att få ihop de sista metrarna, man är inte så lite insnöad?! Hur som helst, det har varit varierande vinterunderlag den här veckan. Kallt och strävt i fredags, slabbigt igår - och barmark idag. Kände mig som en kalv på grönbete, inte minst eftersom jag bara hade ett par tunna tights på mig, jämfört med långkallingar under ett par vanliga tights eller tjockebrallorna.

Per G: Förväntar mig också rapporter från skidåkandet!

• Waimea

PerG: Jag brukar försöka ligga på minst 8 km per pass, vill hellre springa fyra längre pass än fem-sex kortare, men jag springer så långt jag hinner på den tid jag har på mig. Ungefär. Tyvärr fattas de ordentliga långpassen den här vintern, i alla fall så här långt.

Du får komma in till stan och springa med mig i helgen. Om din svägerska nu inte bor i närheten av mig, jag bor i ett hus en mil öster om Växjö. 

• Waimea
    isold2003 skrev 2012-02-26 18:43:48 följande:
    Jag måste också skryta lite Sitter på flygbussen på väg hem från Finland efter ett 100 km lopp där jag presterade en tid som kvalificerar mig till VM och som är fjärde bästa svenska damtid på distansen genom tiderna! Jag är så himla nöjd! Inte säkert att jag får åka till VM men jag har iaf bevisat för mig och SFIF att jag kan

Det gick som du ville, då?! Du är helt, helt fantastisk!!!
  • Waimea
    isold2003 skrev 2012-02-26 23:07:07 följande:

Transportlöpning till jobbet ett par ggr i veckan underlättar. Och tidiga långpass på helgerna. Och en massa pusslande plus iaf för min del rätt rejält med dåligt samvete!

Det där dåliga samvetet känner jag igen..
  • Waimea
    Snöfrun skrev 2012-02-26 12:35:25 följande:
    Jag måste få kasta ut en fråga! Jag har träffat en gynekolog pga problem med bäckenbotten efter mina förlossningar och hon säger att kvinnor (i allmänhet) som har fött barn inte bör springa för att det är påfrestande för bäckenbotten. Hon har alltså rekommenderat mig och alla andra kvinnor som fött barn att aldrig mer springa. Jag är jätteledsen för jag älskar ju löpning! Vad har ni för åsikt och erfarenhet av detta alla ni som är mammor och löperskor? Jag kan tillägga att mitt yngsta barn är 1,5 år så det handlar inte om att börja träna tidigt efter förlossning utan gynekologen rekommenderar mig att träna t.ex. spinning eller simning istället för löpning för RESTEN AV LIVET!

Instämmer med Isold - känns det bra så spring! Jag sprang Lidingöloppet ett halvår efter att mitt andra barn fötts, nu var väl kanske inte det optimalt eller något att ta efter eftersom jag hade lite foglossning med tvåan, men min poäng är att du känner din kropp bäst, inte din gynekolog. Se till att stärka musklerna i bäckenbotten samtidigt, bara!
  • Waimea

Malvil: Gott! Vad stolt du ska vara över dig själv!!

TomMon: Ja, jag har hört att det ska kunna kännas orkeslöst i början, antar att det är för att kroppen inte har några kolhydrater att förbränna utan måste gå direkt på fettet och eftersom det är en besvärligare process samtidigt som kroppen inte är van vid att bränna fett i första hand så tar det lite tid innan kroppen vant sig.

Per G: Härligt jobbat, men fy vad segt att stå och vänta i en timme och femton minuter. Hinner kallna till rätt rejält då, misstänker jag? Fast iofs, det är väl en och annan omkring dig, då brukar man hålla värmen lite bättre. Blir det ny start nästa år?

Kattstugan: Hur känns kroppen då? Du är ju illans snabb när du väl sätter iväg i dina intervaller! Ser fram emot 13-15 april..

Själv har jag haft en töntig skitförkylning i veckan som var - nästan feber, nästan halsont och tjock långt ner i lungorna. Efter en härlig långtur förra söndagen blev det inget förrän i fredags, då sprang jag 7 km hemmavid, sen blev det en 7 km-runda i söndags. Förvisso kände jag mig urstark och kunde kliva på med rätt långa steg i 4.40-tempo utan att förta mig, men det känns ändå som att backa ett par steg, jag var uppe på fem mil två veckor i rad..  Idag blir det simning på lunchen och en milrunda med en löparkompis ikväll.

Har lite motivationstapp, är så trött på att ständigt jaga träningstillfällen och kilometrar och har varit rätt seg mentalt under några veckor så jag vägrade helt enkelt springa igår. Det händer inte ofta, men det var jätteskönt, slappnar av på ett annat sätt än om jag vet att det finns tid att springa men är skittrött. Får väl lära mig vila, antar jag.  

• Waimea

Laddar för en skön vecka på Kanarieöarna, åker dit på onsdag. Mmm. Ser fram emot skön morgonjogg i shorts och linne och kanske några crawllängder i poolen - och att bara slappa och vara med ungarna och maken.

Har sprungit en del i helgen -  4*1,3 km i lördags kväll - hemmavid iförd reflexväst och pannlampa och sedan 20 km långpass på söndagsförmiddagen, tillsammans med tjejen jag sprang New York Marathon med. Vi har väl satt upp sub 3.30 som målet med Sthlm Marathon, vore skitkul att peppa varandra genom den resan... Har haft ett par motiga och omotiverade veckor med sjukdomar och allmän ovilja, men jag verkar vara igenom det för den här gången.

Hur som helst - idag har jag rejäl träningsvärk i vaderna, lite gôtt faktiskt.

Lite OT, men i alla fall - ska byta jobb, börjar som handläggare på Skatteverket i sommar! går från hyfsat välbetald privat tjänst till betydligt sämre betald tjänst inom staten. Har drömt om detta i flera år, och nu äntligen blev det som jag ville. Mina vänner ömsom gratulerar mig, ömsom kollar om jag är riktigt frisk och min arbetsgivare är kanske inte helt imponerad eftersom jag bara varit här i drygt ett år, men i alla fall. Jag är glad och säker på att jag valt rätt, det är väl det viktiga!

• Waimea

PerG: 4.15 på maran och du gör milen på ca 45? Jag är övertygad om att du lätt kommer under 4, men låt första maran vara en 'njuta så mycket som möjligt och lära' - mara. Känns benen pigga är det ju bara att springa på och se vad du landar på för tid.

Jag ska bli handläggare inom person- och företagsbeskattning. Alltså inte moms. Jag är fortfarande nöjd och glad. Jobbar i en väldigt liten organisation idag (11 anställda) och utvecklings- och karriärmöjligheterna är väldigt begränsade, naturligtvis. Finns fler val att göra på Skatteverket Dessutom har jag sysslat med en del annat innan jag började jobba som ekonom (Moe, jag vet heller inte vad jag ska bli när jag blir stor) och känner väl kanske att jag inte riktigt 'hittat rätt' i det jag gör idag. Brinner liksom inte för löpande bokföring, även om det är trivsamt.

Min vecka på Kanarieöarna blev fyra morgonpass. Första två var en ren plåga, jag som avskyr att springa i värme hade helt glömt bort hur det kändes, men de sista två gav mersmak. Så kom jag hem och sprang i en solig skog och njöt, det finns faktiskt inget som klår skogsrundorna, i alla fall inte i min bok. 

Idag ska jag till kiropraktorn, min falska ischias spökar (och jag vet varför, men vi börjar med att dra det rätt) och jag vill försöka vara fräsch i benen till tävling på  fredag - backigt lopp i Blekinge, första för året, ska bli riktigt roligt. 12,9 km är det, så det är inte toklångt. Har ett resultat från förra året på 57 minuter som jag hoppas kunna putsa till.

YourSoFine: Ut och spring lite snabba intervaller! Kanske inte veckan före ert lopp, men gärna en-två gånger innan så att du fått lite fart på dina snabba muskelfibrer. Sedan brukar tävlingsmomentet göra att man får fart på fötterna..

Svar på tråden Löpartråden 13