• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Waimea

Skit också! Mitt ryggonda ger sig inte. Idag blir det till att fixa akuttid hos kiropraktorn. *morr*

• Carisma95
    Waimea skrev 2011-09-13 08:10:21 följande:
    Skit också! Mitt ryggonda ger sig inte. Idag blir det till att fixa akuttid hos kiropraktorn. *morr*
    Usch, hoppas det släpper/blir bra.

Jag kom ÄNTLIGEN ut på ett pass igår. Ett mycket, mycket lugnt snigelpass nu efter förkylningen men skönt ändå. 5,5 km i 7,20-tempo är ju inget att skryta med. Men jag joggade i alla fall. Inte fy skam!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • StilaM

Har varit hos naprapaten idag och fått kroppen genomknäckt. Min onda handled som jag nu ignorerat i snart ett halvår är mirkulöst borta, men höften ömmar fortfarande. Han trykcte till på muskelfästet i höften och jag fick flashbacks till barnafödsel. Satan i gatan vad ont det gjorde. Nåja. Nu är jag ordinerad två löprundor innan fredag, då han ska på't igen. Sprang 5 km efter jobbet, enligt order, men gud så tungt det var. Förutom en öm och svullen knöl på höften (där han tryckte) var benen som cement. Det tog 31 minuter att släpa mig runt, och det gick helt och hållet på vilja. Men the proof is in the pudding, som de säger, så förhoppningsvis vaknar jag utan molvärk och ilningar imorgon.

Carisma: skönt att äntligen komma ut!

Waimea: Jag känner med dig. Det måste vara en oerhört tung tid för dig. Jag hoppas att kiropraktorn får ordning på din rygg så att det blir en sak mindre att dras med. Sköt om dig.  

• reb80

Jag fattar ingenting..

Sprang tjejmilen för ca 1,5 vecka sedan, sen har det varit lugnt tills igår, då jag och maken sprang ut på en terrängvända på 22 min. Mina ben/vader tog helt slut, jag fick som kramp, mjölksyra eller vad jag ska säga.
    Trodde det berodde på att jag vart dålig i magen och att jag spände mig därför.

Men körde ett litet längre pass idag på 32 min. och samma sak i benen.

Nu 2 tim senare är jag helt slut i benen nedanför knäna och ont under fötterna.

Kan det vara nåt med att jag typ dricker för lite på dagarna, har väl druckit ca 2 glas vatten på hela dagen.
    Eller kan skorna har tagit slut bara så där?

Har inte nåt minne av att jag blivit så trött i benen förut. Konditionsmässigt så var jag inte trött utan det var benen bara...

• jompa

Godkväll
    Hemma efter en vecka på Mallis med massa sol och bad, så underbart. Och inte ett enda träningspass Skäms, men hade lite abstinens måste jag erkänna så eftar att kommit hem kl fem lördag morgon och få timmar sömn tog jag en liten kort runda på kvällen. Tungt men skönt att få röra på sig.
    Tog en ny runda igår kväll på 5km som kändes riktigt bra, benen var lätta för en gång skull

En fråga, om man vill köra lite intervaller för att få till lite bättre flås och snabbhet, ska man ruscha upp och ner i backe eller kan man köra på plant underlag oxå? Hur långt ska man köra eller kanske ska man gå på tid? Har aldrig provat det där förut så jag har verkligen noll koll.
    Sprang i och för sig idioten när man spelade fotboll i ungdomen

• Jessa med 3

Antingen kör du backintervaller eller på plan mark - det funkar bra med båda! Du kam t.ex. köra 150 m eller ca 40 sekunder i snabb takt och sen vila i en minut - det var vad jag körde idag. Uppvärmning 2 km lugn löpning, nedjogg 2 km.

• jompa
    Jessa med 3 skrev 2011-09-13 20:49:00 följande:
    Antingen kör du backintervaller eller på plan mark - det funkar bra med båda! Du kam t.ex. köra 150 m eller ca 40 sekunder i snabb takt och sen vila i en minut - det var vad jag körde idag. Uppvärmning 2 km lugn löpning, nedjogg 2 km.
    När du vilar, står du stilla då eller lunkar du runt bara för att hämta andan?
    Hur många ruscher är bra att börja med? Det beror säkert på hur mycket man orkar men ungerfär för att det ska ge något. Tänkte börja med att köra ungefär 1km lugn löpning som uppvärming och sen avsluta med ca 2 kanske, får väl öka om det känns futtigt
  • Jessa med 3

Idag körde jag ståvila, men ibland går eller lunkar jag - dagsformen får avgöra!

• Waimea

Reb: Om man har tagit ut sig rejält kan det ta ett tag innan benen är med på noterna igen, det har i alla fall jag upplevt. Jag vet att det var så efter ett av mina första lopp, tog ett tag innan benen kom igång igen. Ta det lugnt och försök träna alternativt ett par dagar så ger det sig säkert.

Kattstugan: Jag tror säkert att det kan vara någon form av spänningsryggvärk, har haft ont i huvudet i ett par dagar också, vilket jag aldrig har, i princip. Nåja, jag fick en tid hos kiropraktorn igår och mkt riktigt, där var en led vid infästningen av revbenen mot ryggkotorna som låst sig. När jag gick därifrån var det en helt annan känsla. Fick också en förklaring på min ofta trötta nacke - inga låsningar, men förmodligen fick jag någonting där som liten eftersom jag haft det i princip hela livet, vilket påverkat muskeln. Fick en rätt så flummig förklaring, som jag ändå köpte - muskeln blev troligen påverkad av låsningen och är kanske lite klenare än resten av kroppen, så är någonting på väg att hända eller gör jag något som tröttar ut (som springer långpass, då brukar jag bli trött där) så är det första stället jag känner det på.

Igår blev det core/rehabträning hemma, idag blir det klubbmästerskap, 4 km terräng på en bana där SM har gått - två varv runt ett slott. Sen 90 minuter spinning. Har inte tränat så mkt sedan i fredags, så det blir skönt med en genomkörare. I morgon bitti ska jag träffa två tjejer på simhallen och testa på vattenlöpning.

• Carisma95
    jompa skrev 2011-09-13 20:44:01 följande:

En fråga, om man vill köra lite intervaller för att få till lite bättre flås och snabbhet, ska man ruscha upp och ner i backe eller kan man köra på plant underlag oxå? Hur långt ska man köra eller kanske ska man gå på tid? Har aldrig provat det där förut så jag har verkligen noll koll.
    Sprang i och för sig idioten när man spelade fotboll i ungdomen

De gånger jag har kört intervaller (vilket inte är så många än) har jag kört både back- och "plana" intervaller. 
    Backe var 6 x 180 meter med 45 sekunder ståvila. 
    De på planmark var 8 x 250 meter med 30 min gåvila.

Sen kan man även köra längre intervaller (som ska vara bra för uthålligheten mer än tempo/snabbhet). T.ex. "tusingar". (t.ex. 4 x 1000 meter). Själv har jag inte testat detta än, men det får nog bli ett sådant snart. Jag behöver verkligen få upp uthålligheten!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden Löpartråden 13