• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG
    smultronsaft skrev 2011-09-17 09:39:03 följande:
    Lycka till alla som ska tävla idag. Jag tänker stå vid banan och heja  Glad
    Ja! Lycka till alla!

Tråkigt att du inte kunde komma till start förresten! Tar du sikte på någon annan halvmarathon framöver? Göteborgsvarvet kanske? 
  • PerG

Pust och frust... sprang bara 5km idag. Orkade inte ta bilen till Skatås för att få springa på grus (vill undvika asfalt nu inför Lidingö) så jag sprang en grusrunda i närheten istället på 5km som jag inte sprungit på väldigt länge. Sprang den i c:a 4:55min/km-tempo och är nöjd eftersom den är riktigt kuperad! 

När jag började löpträna för längesen (2007 nån gång) så sprang jag alltid den här rundan, och då tog det c:a 32-33 minuter och idag tog det c:a 24 minuter. Skönt att se att man blivit lite snabbare i alla fall! ;)

• smultronsaft
    PerG skrev 2011-09-17 11:14:11 följande:
    Ja! Lycka till alla!

Tråkigt att du inte kunde komma till start förresten! Tar du sikte på någon annan halvmarathon framöver? Göteborgsvarvet kanske? 
    Jag anmälde mig till nästa års Stockholm halvmarathon på plats idag och fick en träningströja på köpet Glad
    Göteborgsvarvet har jag inte ens funderat på, men det kanske vore roligt att ha ett tidigare mål. Dessutom verkar det ju vara kanonstämning där. Vi får se. Tänkte du springa Göteborgsvarvet nästa år?
  • Mael

Tog mig runt!! Tiden vart 2:17 nånting och jag är nöjd. Låg väldigt högt i puls redan från start, så jag unnade mig några gåvilor på andra halvan för att inte ha sönder mig. Är nöjd på det stora hela. Galet kul och jag passade också på att anmäla mig till nästa år

• LaFontaine

Jag hejade på en kompis som sprang halvmaran idag men allt stående renderade i en riktigt rälig ryggvärk. Tyvärr verkar morgondagens milrunda vara väldigt hotad Skitrygg!

• Jessa med 3

2:02:25 gick jag i mål på och är helnöjd! Var så nära att inte ens packa ner löparskorna, så nu är livet på topp!!

• Tida77

Hej alla löpare! Jag har nu börjat springa lite smått och vill gärna ha lite tips/råd och stöttning på vägen Jag födde vårt tredje barn på tre år (inte tvillingar) i maj. Har gått ner ca 20 kilo och har drygt tio kvar till målvikt. Jag har knäproblem i bagaget och det är knäna som sätter gränserna för mig. Mitt mål är att klara lidingöloppet nästa år. Jag springer rätt långsamt (7.30-8.00min/km), maxlängden just nu är 8km, men skulle kunna springa längre om jag inte var orolig för att överbelasta knäna. Jag springer i ganska jämn fart och går i branta upp och nerförsbackar (pga knän och orka få upp lite distans). Har ni några tips om hur jag ska lägga upp träningen? Hittills har jag sprungit när jag kännt för det men känner mig nu redo för lite mer strukturerad och planerad träning. Hur ofta? Hur långt? Bör jag köra intervaller? Jag kombinerar med simning (2km) och motionscykel och roddmaskin. Tips om träningsupplägg mottages tacksamt!

• Göteborgstjej
    Tida77 skrev 2011-09-17 21:06:10 följande:
    Hej alla löpare! Jag har nu börjat springa lite smått och vill gärna ha lite tips/råd och stöttning på vägen Jag födde vårt tredje barn på tre år (inte tvillingar) i maj. Har gått ner ca 20 kilo och har drygt tio kvar till målvikt. Jag har knäproblem i bagaget och det är knäna som sätter gränserna för mig. Mitt mål är att klara lidingöloppet nästa år. Jag springer rätt långsamt (7.30-8.00min/km), maxlängden just nu är 8km, men skulle kunna springa längre om jag inte var orolig för att överbelasta knäna. Jag springer i ganska jämn fart och går i branta upp och nerförsbackar (pga knän och orka få upp lite distans). Har ni några tips om hur jag ska lägga upp träningen? Hittills har jag sprungit när jag kännt för det men känner mig nu redo för lite mer strukturerad och planerad träning. Hur ofta? Hur långt? Bör jag köra intervaller? Jag kombinerar med simning (2km) och motionscykel och roddmaskin. Tips om träningsupplägg mottages tacksamt!
    Jag har ju också haft massa, massa knäproblem, men med viktnedgång, massa "knästärkande" styrkeövningar samt riktigt bra skor har knäproblemen inte gått över, men jag kan springa med dem i allafall. Så mitt tips nr 1 är - gör styrkeövningar som stärker musklerna runt knät, då kommer du kunna springa!
  • Mael

Snyggt jobbat jessa!!!

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • PerG
    smultronsaft skrev 2011-09-17 18:44:56 följande:
    Jag anmälde mig till nästa års Stockholm halvmarathon på plats idag och fick en träningströja på köpet Glad
    Göteborgsvarvet har jag inte ens funderat på, men det kanske vore roligt att ha ett tidigare mål. Dessutom verkar det ju vara kanonstämning där. Vi får se. Tänkte du springa Göteborgsvarvet nästa år?
    Ja, det är verkligen riktigt skön stämning på Göteborgsvarvet! Gott om livemusik längs hela banan och det är väldigt få meter av banan som det inte står publik och hejar på! Jag kan inte jämföra med Stockholm eftersom jag inte sprungit där men det är definitivt en folkfest i Göteborg så jag tycker du ska springa! ;)

Ja, jag är redan anmäld till nästa år! Mitt huvudmål nästa år vad gäller löpning är egentligen Stockholm Marathon så Göteborgsvarvet kommer bli en "generalrepetition".... ;)
Svar på tråden Löpartråden 13