Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Jag skrev här i somras och fick tips av er om mina knän i somras, nu känner jag inte av dem alls längre och ska springa mitt första lopp på söndag. (Lidingötjejlopp)
Det är ju visserligen bara en mil men jag är NERVÖS
Hur lägger man upp träningen sista veckan? Jag sprang en mil igår på 58 min och det är det tempot jag brukar hålla, räknar dock med längre tid i trängsel och backar på söndag. Har planerat in en 5km runda imorgon och en träning med den lokala löparklubben som kör "inför gbgvarvetkvällar" på onsdag. Skulle gissa att det blir någon sorts intervaller på onsdagen och sedan har jag inte tänkt springa mer innan söndag eftersom jag åker mot stockholm tiiidigt på fredag morgon.
Borde jag klämma in ett pass till?
Något annat jag bör tänka på?
Göteborgstjej: har du tips på styrkeövningar för knäna? Jag går inte på gym. Det funkar bra att springa kort (upp till 5km) men längre sträckor gör att jag känner av knäna. Äter antiinflammatoriskt (på recept) och vilar två-tre dagar så är det ok igen. Men jag vill ju upp i längre distanser utan att behöva vila så länge emellan, och slippa medicin...
Nu har jag smält årets halvmara i Stockholm.... Men vilket trevlig tillställning det var.
Det enda negativa i år var starten (bättre förra året då det gick utanför slottet) och den långa tunneln i början på loppet där gps:en tappade kontakt. Tog klockan ända fram till 5 km innan den fungerade normalt igen. Det störde rätt rejält. Men vädret var toppen, funktionärerna var toppen, målgången var toppen och jag gjorde pb på 1:54 så summan av kardemumman är att man är helnöjd.
Jag sprang 1mil i går. Tänkte egentligen bara spring 5km men vädret och kroppen kändes så bra att det bara rann på. Tiden blev 1.00.40, lite surt att inte komma under timmen dock
Låter som en bra träningsplan. Du kan inte göra särskilt mycket åt vare sig fart eller kondition så här nära inpå, så det bästa du kan göra är att ta det lite lugnt, och verkligen känna dig fräsch i kroppen och sugen på att springa på söndag. Det du möjligen kan lägga in, om du känner för det, är en lugn, lugn jogg någon dag mellan onsdag och söndag. En kort, lugn runda bara för att bana in löpningen i kroppen. Men bara om du känner för det, blir väl snarast en psykologisk runda än något annat.
Mitt råd till dig är att ta det lugnt i början. Det är ett gäng rejäla backar du har framför dig, försök hitta ditt tempo och spring så att du har krafter kvar till slutet. Förvisso är Abborrbacken välkänd, men den segaste kommer två kilometer innan mål, Karins backe heter den. En riktig smygare som man inte riktigt räknar med. Har du ork kvar så kommer du att kunna springa om en hel del löpare på slutet, och hela loppet kommer att vara en betydligt positivare upplevelse än om du går ut för hårt. Plus att det är ett härligt upplopp att ha krafter att spurta fram på! Lycka till!! ![]()