Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Hej igen alla!

Hm, jag trodde inte att det hade gått så lång tid sedan jag gjorde mitt senaste inlägg, men det gjorde det visst. Intensivt med semester.. 

PerG: Sthlm blev en besvikelse, tidsmässigt sett. Höll högt tempo till 15 km då jag insåg att det var för högt. Backade av till 3.30-tempo, dvs 4.50 - tempo, men vid halvmaran blev det en genomklappning deluxe. Jag toktappade sugen mentalt, kroppsligt var det inget problem, men jag ville inte mer sen. Bröt ner till femkm-intervaller och gav mig fan på att ta mig i mål, så jag sprang in på 3.43. Var riktigt nöjd när jag kom in och det var min bekvämaste mara hittills, ingen tillstymmelse till kramp i vaderna. Sen var det ju sunkväder, men det bekom mig inte mer än att jag märkte att det blev kallt och stelt. Hur gick det för dig, Per?

Jag försöker öka min träningsmängd från ca 5 mil i veckan till drygt 6 mil i veckan. Försöker öka löpsträckorna i stället för att öka antalet pass, så jag springer 3 x 15 km (ca) och sen ett långpass. Då får jag ett par vilodagar och det är nog tvunget för att hålla. Förra veckan gick det bra och den här veckan har börjat bra med ett intervallpass som blev 2 x 1000 - 800 - 600 - 400 - 200 m. Trodde att jag skulle kunna pressa farten till under 4 min/km i alla intervaller, men det gick bara på de kortaste. Tror att benen var för trötta och rundan jag sprang på var lite för kuperad för att kunna springa på, hade rejält med syra i benen på slutet. Hade väl lite hybris efter mina tusingar för två-tre veckor sedan, då jag var under 4 min på alla. Är på semester i Blekinge så jag fick lite fina vyer på rundan - och typ femtio mosade mördarsniglar. Uäck! 

Jespis: Jag har en virtuell löpkompis på min 405:a men den funktionen var nog den första jag stängde av. Höll på att bli galen av det eviga blippandet. Jag är iofs urdålig på att använda klockans finesser,  har lagt in något intervallpass och laddar upp till nätet, annars är jag bara ute efter att se distans och hastighet. 

Det där med blåsor och ont tror jag har lite att göra med vad man har för fötter.. Jag är i det närmaste plattfot och får i princip aldrig några blåsor. Men jag är som Per och har ett halvnummer större dojor när jag springer. 

• Waimea

Löparmamman: Lycka till!

Per G: Visst är det gott med långsamma pass? Jag har sprungit ett par långpass med grannen och hon springer långsammare än vad jag brukar göra, så jag har sällan känt mig så pigg som efter rundorna med henne. Helhärligt! Jag tror att det är väldigt nyttigt också.

Zezzan: Gott jobb! Du får lägga passet på din mentala vinst-lista - nästa gång det känns skit kan du tänka på det passet och komma ihåg att det faktiskt gick även om det var skitjobbigt. Så gör jag när jag tycker att inget funkar - härdar ut och njuter efter..

Jespis: Ah, grattis!!

Busfröt: Vilken fart!! Under 1.30 på halvmaran, det är ju ett sånt där drömmål jag har. Lycka till!!!!

Idag har jag sprungit 2 km uppvärmning, sedan 30 min CXworx (core) följt av 13,5 km distanslöpning. Flack asfalt så det gick rätt fort. Gött!! Tillbaks i Småland igen.  

Trosor? Jag springer alltid i mina vanliga. Svettas så mkt att allt är genomblött ändå :-P 

• Waimea

StilaM: Tyvärr är det vila som brukar behövas för att komma tillrätta med löparknä, villket det låter som du har. Vila, stretch, alternativ träning.. Det är ditt ITB-band som smärtar, sök på ITB och löparknä så tror jag du kan hitta mkt matnyttigt.

Jag har precis kommit hem efter åtta goa kilometrar i skogen. Härligt driv i steget ikväll, bådar gott inför morgondagens långpass på 27 km.. Hänger med en kompis med ett rejält ambitiöst träningsschema.

PerG: Låter som en mara med mersmak.. Ut och nöt backar, det är det bästa inför Lidingö. Du får åka ner till din svägerska och springa Växjömaran om nu Lidingö går bra. Den är snabb och flack och åtta varv  

• Waimea

PerG: Allt går med lite vilja (Jag skojar bara!!)

Hemkommen efter 28 långsamma och sköna kilometrar. Gott! Inget ont någonstans nu, det flyter fint med löpningen. I morgon blir det nog en liten cykeltur, Pärlan har nypumpad slang och välinställd broms igen.  

• Waimea

Riotflickan: Jag har skrivit en del om intervaller tidigare i tråden, kolla bakåt. 300-ingarna lät ju jättekul! Jag gillar stegar, dvs 1-2-3-4 min eller 200-400-600-800-1000 m eller liknande. Brukar köra typ 1 min gå- eller ståvila. 

• Waimea

PerG: Den boken har jag inte läst.. *nyfiken*

Jag brukar välja lite vad jag är sugen på, backe, korta, långa eller stegar och så kör jag på en bana som känns bra. Mina absoluta hatkärlekintervaller är tusingar, dvs 1000 meter, de behövs för att få upp farten på längre distanser. 

Jag är inte så vetenskaplig av mig när det gäller tempo utan försöker, åtminstone teoretiskt sett, gå ut lugnt och öka och lägga mig på en känsla av tungt men med utrymme kvar.. Springer jag korta intervaller, dvs 200-ingar och kortare är det bara att mosa på allt jag orkar    Brukar ligga någonstans mellan 3.45 och 4.30 beroende på vilken typ av intervaller jag springer. Det går alltid lite fortare när jag har lite sällskap, är nog dålig på att plåga mig själv på egen hand.

• Waimea

PerG: Härligt att ha hittat in i flytet och att du längtar..

Jag har fått min lånecykel servad så jag var ute på en tremilarunda efter att ha somnat barnen igår. Är ju grymt kul att bryta av och träna andra saker emellanåt.  Benen var lite småsega efter långpasset dagen innan, men det lossnade efter halva rundan. 

Idag blir det supramax-intervaller, tror jag. 7-8 repetitioner av 30 sek max följt av ca 3 min vila. Ska visst vara the shit när det gäller att få upp farten, enligt klubbens idrottsadjunkt.

Ha en fin dag! 

• Waimea

PerG: Aha, om jag talar om vad jag tänker göra så kan du belägga det vetenskapligt *skrattar*

• Waimea

Löparmamman: Ajaj, det där låter inte bra. Det brukar krävas vila oavsett vad som är fel..

Jag cyklade in till stan idag, 10 km. Sedan körde jag och en kompis uppjogg och 7x30 sek intervaller med 2,30 i vila mellan. Låter kanske lätt och behagligt, men intervallerna skulle maxas. Jag låg på tempo mellan 2.55 -  3.05 min/km (men så sprang jag kanske 150 meter) och lär vakna med träningsvärk i morgon. Skitroligt, men oj vilket flås!!! Det här måste jag bara göra om igen.

Sedan avslutade jag med nedjogg och långa vägen hem på cykel, 20 km. Härlig träningseftermiddag!

Zezzan: Håll ut! Rätt vad det är har du motivationen igen, även om det känns svintrögt.  

• Waimea

PerG: Näeh, fy så trist, du som är inne i värsta flytet.. Och vad med prylar du köpt! Hoppas du kommer tillbaks snart!!

Apropå prylar så blev jag med ett par Salomon Speedcross 3 häromdagen, en löparkompis som köpt fel storlek. Ska testa dem vid tillfälle, har inte varit så sugen på trail, för varmt i skogen. Har annars ett par Asics Racer som jag älskar att springa fort med, men jag pronerar och har mitt korta vänsterben så jag vågar inte springa för mkt i dem. Lätt att skada sig. 

Tida: Mysigt med bebis...Lite avis..

Jag körde ett rejält intervallpass i måndags, 20 x 350 m på min slingriga skogsväg. Fantastisk solnedgång och sval och fin skog, underbart! Uppför åt ena hållet, nedför åt andra, sandigt, lerigt, stenar och kottar, fick verkligen lyfta på benen. Har kört 12 intervaller som mest tidigare, så det här var pers eller vad man ska säga. Tappade i fart, började i 4,02/3,47- tempo (första tiden uppför, andra tiden utför) och avslutade med 4,27 /4,07  min/km, men insåg att mina sista tider var ungefär som mina bästa tider när jag körde slingan för ett par månader sedan. Nåt har nog hänt! Körde lång upp- och nedjogg så jag fick ihop 15 km totalt. 

Idag körde jag ett CXworx-pass inne i stan och passade på att springa dit eftersom jag hade hämtning efteråt. Det var bara 12 km från mig till centrum, inte farligt alls. Varmt och eländigt, dock, så det var lite slitigt, men hygglig fart.  

Går in på mina sista skälvande semesterdagar, sedan blir det in i ekorrhjulet igen. 

Svar på tråden Löpartråden 13