Löpartråden 13
Hej igen alla!
Hm, jag trodde inte att det hade gått så lång tid sedan jag gjorde mitt senaste inlägg, men det gjorde det visst. Intensivt med semester..
PerG: Sthlm blev en besvikelse, tidsmässigt sett. Höll högt tempo till 15 km då jag insåg att det var för högt. Backade av till 3.30-tempo, dvs 4.50 - tempo, men vid halvmaran blev det en genomklappning deluxe. Jag toktappade sugen mentalt, kroppsligt var det inget problem, men jag ville inte mer sen. Bröt ner till femkm-intervaller och gav mig fan på att ta mig i mål, så jag sprang in på 3.43. Var riktigt nöjd när jag kom in och det var min bekvämaste mara hittills, ingen tillstymmelse till kramp i vaderna. Sen var det ju sunkväder, men det bekom mig inte mer än att jag märkte att det blev kallt och stelt. Hur gick det för dig, Per?
Jag försöker öka min träningsmängd från ca 5 mil i veckan till drygt 6 mil i veckan. Försöker öka löpsträckorna i stället för att öka antalet pass, så jag springer 3 x 15 km (ca) och sen ett långpass. Då får jag ett par vilodagar och det är nog tvunget för att hålla. Förra veckan gick det bra och den här veckan har börjat bra med ett intervallpass som blev 2 x 1000 - 800 - 600 - 400 - 200 m. Trodde att jag skulle kunna pressa farten till under 4 min/km i alla intervaller, men det gick bara på de kortaste. Tror att benen var för trötta och rundan jag sprang på var lite för kuperad för att kunna springa på, hade rejält med syra i benen på slutet. Hade väl lite hybris efter mina tusingar för två-tre veckor sedan, då jag var under 4 min på alla. Är på semester i Blekinge så jag fick lite fina vyer på rundan - och typ femtio mosade mördarsniglar. Uäck!
Jespis: Jag har en virtuell löpkompis på min 405:a men den funktionen var nog den första jag stängde av. Höll på att bli galen av det eviga blippandet. Jag är iofs urdålig på att använda klockans finesser, har lagt in något intervallpass och laddar upp till nätet, annars är jag bara ute efter att se distans och hastighet.
Det där med blåsor och ont tror jag har lite att göra med vad man har för fötter.. Jag är i det närmaste plattfot och får i princip aldrig några blåsor. Men jag är som Per och har ett halvnummer större dojor när jag springer.