Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Jespis: Det var Jonas Colting som sade det där med att se bra ut naken.. Du vänjer dig vid värmen efter några rundor, när jag var på Kanarieöarna i våras trodde jag att jag skulle stupa för att det var så jäkla jobbigt i värmen, men vid tredje rundan kom jag in i det igen.

Jag hade en bra träningsvecka förra veckan. Förutom intervallerna i början av veckan sprang jag till mitt CXworx-pass i torsdags, blev 12 km. Sprang sedan till några kompisar på middag på fredagen, 9 km, båda passen i ca 4.45-tempo. I lördags blev det en långsam kortis, 5 km, för att lufta hjärna och ben efter en hektisk 6-årsfödelsedag. Igår blev det så det goaste passet på länge:
    Sprang med tre killar från klubben, långpass var målet, 2 timmar tiden vi skulle vara ute. Det började på lite asfalt, sedan blev det skogs-, och grusväg som övergick till mer och mer trail. Tanken var 2-3 km trail, men två av killarna skulle upp och springa AXA Fjällmarathon och ville mer, så det blev 7 km över stock och sten. De andra tre trippade iväg så nätt, jag klampade på som en elefant, men oj så kul det var. Det är verkligen att vara här och nu att springa och leta fotplaceringar och löpvägar, och dessutom grym styrketräning för fötter, vader och rumpa. Vi stannade två gånger vid vatten för att skölja av oss och vila lite. Förutom dessa pauser hade Anders, som tagit ut rutten, lagt in 20 sek gåpaus var tionde minut. Superskönt! Då hann leder och ligament smörjas upp, pulsen gå ner och det gick att dricka utan att skvimpa ut vattnet. När vi väl sprang vidare kände jag mig pigg och fräsch igen, rekommenderas verkligen!! Någon direkt effekt på medelhastigheten blev det heller inte. Totalt sprang vi 22 km.

Den här veckan är det tillbaks till jobbet igen.. Steg upp vid kvart över fem för att ta första morgonbussen.. *gäsp*

• Waimea
    Busfröt skrev 2012-08-06 10:02:06 följande:
    Visby halvmara blev en total katastrof! Har iaf lärt mig att jag aldrig mer kommer tävla samma vecka som jag varit sjuk. 32 gradig värme och stekande sol gjorde det ju knappast lättare, kan ju trösta mig med att jag genomförde loppet iallafall. Hela 14 damer bröt loppet pga värmen och därtill en hel hög med herrar oxå.
    Slutade på en 10:e plac av 41 startade, men långt ifrån den sluttid jag hade hoppats på. Resten av kvällen (och natten) låg jag sjuk i värmeslag i sängen. Frossa, feber, kräktes när jag försökte äta, ont i magen, ofrivilliga muskelkramper och helt bota i huvudet!

Tur kroppen repar sig snabbt, nu är det bara att sattsa på att ta igen det på stockholm halvmara :)

Äsch då. Krya på dig och grattis till en fin placering. Ibland blir det inte som man tänkt sig, vad hemskt det låter att ha varit så sjuk..
  • Waimea
    PerG skrev 2012-08-06 20:53:37 följande:
    Det blev förresten inga skor idag! Klämde och kände på de som jag hade tänkt köpa, men de var lite för hårda och "tuffa" för mig (passar i princip enbart för off road)...

Jag ska ha något lite "snällare"... ska fundera lite till några dagar.. hmm

Prylgalning..

Jag tror att de första 8 km av AXA Fjällmarathon är förlagda till ett elljusspår för att få lite bättre spridning på startfältet. Så tyckte jag alla fall det snackades mellan dem jag sprang med i söndags som ska upp och köra fjällmaran till helgen.

Jag tyckte mina Salomon (Speedcross 3) kändes lätta och fina, men jag har ännu inte sprungit trail i dem. Har inte kollat ut någon riktigt bra trailrunda och har sjukt dåligt lokalsinne i skogen, så jag suger på karamellen lite till
  • Waimea

PerG: Ähum.. Jag har väl 4 par som jag springer i nu. Ja, och så trailskorna. Och ett par som alldeles snart ska kasseras. 

• Waimea

Heja Stila!!! Vad roligt att det gick så bra för dig. Jag tappar mycket när det är för varmt, så det kan säkert ha ställt till det för mig. I morse var det typ 10 grader, och det är såå ljuvligt att springa i svalkan jämfört med i 25 grader.

PerG: Jag tycker nog ändå att du spelar i en annan division. Jag har ju inte ens några Icebug:s.

Den här veckan har jag sprungit på morgnarna, tillbaks på jobbet som jag är, och så har jag tränat lite annat. Har känt mig lite trött i benen.  Måndagen var vilodag, i tisdags blev det dryga 17 km, onsdagen bjussade på en skogspowerwalk med kantarellplock, igår körde jag spinning och CXworx och idag på morgonen har jag sprungit en mil, och glädjande nog var tröttheten som bortblåst. Det är så bra, vi har dusch på jobbet så det är bara att ta sig hit träningsklädd, dumpa grejerna och sticka iväg. Dessutom har vi en friskvårdstimme att ta ut närsomhelst under veckan.

• Waimea

Hejhej!

Rallysprang idag. 11 sköna km blev tävlingsfart när jag, efter 6 km, skymtade en rygg längre fram i spåret. Jag tassade på, fick korn och - naturligtvis - hängde av. Fy tusan vad mjölksyra jag drog på mig efter tre rejält kuperade km i 4.20 - fart. Huu. Men det var härligt att gasa och känna gensvaret i kroppen! Tävlingsskalle? Absolut! Men jag hänger bara av killar.

• Waimea

Zezzan: Absolut, allt räknas och se, idag gick det som tåget!

xmarcusx: Vilken fart! Du har sprungit lite förut, va? 20.54 är ju finfint och 3.55 i snitt på 750:ingarna är riktigt bra tryck.

Jag har varit i Göteborg i två dagar och joggade av mig all onyttig mat och svullenhet ikväll, hoppas jag. Blev dryga 15 km, håller min plan om 4 x 15 km / vecka hyfsat i alla fall. Så ljuvligt svalt i skogen ikväll, jag älskar verkligen att springa på hösten.

I morgon blir det 4 x 2 km intervaller. Blä. Usch. Jag hatar-hatar-hatar verkligen långa intervaller, men har man entusiastiska löparkompisar som glatt hänger med på allt konstigt man bestämmer sig för så får man väl bita i det sura. Bra mental utmaning för mig!  Drömtempot är väl sub 4, men jag är glad och nöjd om jag kan ligga kring 4.10 - 4.15 på samtliga fyra intervaller. Vet eg inte riktigt var jag har tempot, har bara sprungit 1.3 km kuperat som längst. 

• Waimea

PerG: Hittade du felet på cirkulationspumpen?

Då fattar jag - två olika midnattslopp. Du har ju bra klipp i benen nu, så det kommer säkert att gå fint!

Kul att du fick plats på AXA fjällmarathon. Pratade med en kompis som sprang i år och hon sade att det bitvis kändes mer som en hajk än som löpning, mkt gå i uppförslutorna och bitvis besvärligt underlag men hon var också rätt ovan vid att springa terräng. Rejält med träningsvärk i vader och fötter hade hon haft. De sista tre km grusväg hade känts som en välsignelse!

Jag var ute på mina 4x2 km igår och det gick bättre än jag trodde! Hade siktat på medelhastighet på ca 4.15-4.20 min/km men jag låg mellan 4.03 - 4.10 i tempo och den sista intervallen gick faktiskt lite snabbare än den näst sista, vilket också var trevligt. Ingen mjölksyra, va

Hjälpte ju också att vi var två som sprang i samma tempo, det är fint att ha draghjälp när man väl börjar känna sig trött.

Zezzan: Bara tugga på! Du är skitduktig 

Svar på tråden Löpartråden 13