Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

PerG skrev 2012-05-15 23:15:38 följande:
    Haha... en tjej på jobbet slog min 22:07-tid på 5km med nästan 20 sekunder i vår tävling på jobbet förut ikväll så jag var "tvungen" att ge mig iväg snabbt och försöka slå den!

Lite väl tidigt efter varvet att försöka sig på det kanske men jag slog till med att springa 5km på 21:21!!... Nytt personbästa och jag fick blodsmak i munnen på köpet!..... Undrar om inte en tid under 21:00 ligger inom räckhåll innan sommaren är slut?! ;)
    Huanamig, det var kvicka ben! Kul med uppseedningen, i LL har du garanterat nytta av den,  i Sthlm tycker jag nog inte att det spelar lika stor roll hur man är seedad. Det är ju bara två starttider och det är nettotiden som räknas och jag tror det är rätt gott om plats i båda startfälten. Inte riktigt samma tryck på en helmara, liksom.  Fast jag ska erkänna att jag inte vet så mkt, har bara sprungit förra året och då startade jag vid första starttiden. Jag tror nog du kan kaxa upp dig lite och säga sub 4.
  • Waimea
    PerG skrev 2012-05-16 14:05:15 följande:
    Ja, lidingö lär det ha betydelse! Var rejält trångt från 8:an förra året och svårt att komma förbi och springa i den takt jag ville..

På maran kanske det annars är en fördel att det är trångt så jag inte blir för ivrig och håller ett för högt tempo i början ändå... ;)

Vad siktar du på för tid? Var det 3:30 som gällde?
    Japp, sub 3.30, vi får se hur det går. Körde ett genrep igår, 31 km relativt kuperat i brutal ( i alla fall för mig) värme, det var svettigt och stundtals skitjobbigt, men jag hade sällskap av tvä marathontjejer så  det var ändå trevligt. Landade på ett medeltempo på 5,17, men då inledde vi på 4,55-tempo och avslutade på 5,35 (den mesta kuperingen kom under den sista milen). Nu får vi se, det är 4.50 - tempo som gäller så långt jag orkar näst-nästa lördag.
  • Waimea

StilaM: Jag brukar få ont i fötterna i början när jag har nya skor, speciellt om de har lite tajtare passform, men det brukar snarare vara en domningskänsla i slutet av passet. Gå tillbaks till Löplabbet och beskriv ditt problem. Har du gett 1500 spänn för ett par dojor ska de vara bra!

• Waimea

Zezzan: Aha, du har drabbats av 'anmäla mig till lopp'-reflexen. Den slår till när man minst anar! Låter härligt med en halvmara i Oslo, vilket roligt mål!

Isold: Kul att höra av dig och fint att höra att du är inne i ett flyt i löpningen! Du kommer att springa som en gasell på loppen i sommar. Finns ju en del andra fina maror att springa även om du inte kom med på Sthlm (men borde inte du springa SM? ) Jag inspireras, som alltid, av dig!!

Stjärnflocka: keep up the good work!

Det är jättehärligt att läsa om allas löpning, själv svajar jag lite fram och tillbaks i min motivation, det ÄR kul att springa, men det har varit ett par sega månader när jag bara känt mig långsam, trög och lite neg.. Jag tror att det behövs en liten paus efter Sthlm, för att få upp suget ordentligt igen!

• Waimea

Mkt kroppsfunktioner här, nu

Jag kör också bonnasnytningar och tork på tröja. Dessutom spottar jag en del när jag springer, tror jag har rätt stark salivproduktion, så möter ni en fräsande, spottande ofräsching => thats me!

Magen, ja. Har haft en period när den strulat mer än vanligt, men nu är jag tillbaks som vanligt, dvs att det inte spelar någon roll hur mkt eller lite jag har ätit innan, men jag försöker också gå på toa innan, omutifallatt. För mig brukar det kännas mer om jag springer långt eller om jag pressar mig lite hårdare.

Morgonlöpning gör jag inte så ofta, men jag springer utan någonting i magen. Brukar stjälpa i mig ett glas vatten och springa lugnt, har inget behov av att äta innan. Däremot brukar jag äta innan jag far iväg och morgonsimmar, men det är mer av praktiska orsaker. Meckigt att koka gröt på jobbet, liksom.

Igår blev det åtta superlugna km i skogen, utan klocka. Så himla skönt! Idag ska jag hålla intervallpass i bokskogen, vi ska ta oss an den tjurigaste backe jag vet här i skogarna. Tur att det är vacker natur utmed (ligger i ett naturreservat).

• Waimea

Themis: Du är ju tillbaks, det är vad som räknas!!

Kattstugan: Haha, nä, gammal är inte alltid äldst och klokast. Krya på dig!

Malvil: Grattis till pers och till bröllopsdag! Gôtt! Finns inget bättre än entusiastiska barn som hejar..

Själv är jag själaglad. ÄNTLIGEN kom jag under timmen på min vanliga runda - utan stopp och stukad fot, dessutom. 59.58 stannade klockan på, 12.8 km är distansen. Det var svinjobbigt och slit hela vägen runt, det är en rejält kuperad runda, men det gick!! Mådde lätt illa efter längsta backen och 'i mål', så det lär ha varit rejäl tröskelträning. Bådar gott inför Sthlm.

• Waimea

Hej alla!

Laddar inför Sthlm nu - var ute på en tvåmilarunda i söndags, sjukt vackert ute, nästan på din svägerskas gata, Per G.Hur som helst, det var nog den finaste runda jag sprungit på länge, grusväg, öppna fält, vyer ut över insjöar - det är härligt med sommar! Dessutom gick det fort och kändes bra, höll 5.06-tempo (klockan urladdad så jag fick plotta rundan på jogg.se - apropå att veta hur långt man springer) och det var bara skönt. Kanske, kanske ska det gå att springa på sub 3.30..

Ikväll blir det 200:ingar för att få lite fart i benen, jättekul! Tänkte jogga en kortare runda på torsdag, sedan bär det av till Sthlm. Har ju lyckats med bedriften att be att få gå tidigare min första dag på nya jobbet. Vad gör man inte för sin sport?

Jag är jättepeppad inför sthlm nu, positiv känsla och lite nervositet. Det är bra, det bådar gott, jag är verkligen sugen.

Stjärnflocka: Hur gick det med löprundan?

Bdknapp: Det är jättesvårt att säga, men du ska inte behöva få ont. Kanske testa att växla mer mellan gå-springa-gå för att låta ledband och muskler vänja sig vid belastningen innan du springer hela rundan? Kondisen brukar komma snabbt, men resten av kroppen tar längre tid på sig att vänja sig vid tyngre belastning.

• Waimea

Hm, jag gjorde ett långt inlägg häromdagen, men det verkar inte som om det kom med. Äh.

Per G: hur gjorde du då? Blev det något snabbpass?

LaFontaine: Hur gick loppet?

Zezzan: Jag tycker det är jobbigt med korta distanser. 5 km, då är det bara att springa så mkt man förmår hela vägen. Börja lugnt och tryck på på slutet, försök få upp farten.

Jag tycker att intervaller är det roligaste att träna. Jobbigt, javisst, men om man börjar och kör något kort, tex enminutsintervaller med en minuts vila emellan får man dels springa fort, dels behöver man inte vara igång så länge. Dessutom återhämtar man sig bra på en minuts vila. Det måste heller inte gå sjukt fort, det viktiga är att det går lite fortare än när du springer vanligt. Börjar man då med att springa, säg, 200 meter så orkar man hålla ett högre tempo hela vägen. Det handlar om att hitta känslan av att det går lite fortare i kroppen.

Ang intervaller (märks att jag tycker det här är kul?) så kan man också titta på hur länge man ska vara igång och jobba i ett högre tempo för att det ska ge effekt. För en nybörjare kan det räcka med att man springer i sex till tolv minuter för att du ska få effekt av intervallerna. Översatt i enminutsintervaller räcker det alltså med sex repetitioner för att få effekt.  

Som jämförelse kan sägas att en elitlöpare som Oskar Käck kan behöva jobba i trettio minuter för att få en prestationsförbättrande effekt av intervallträning.

Intervaller är dessutom mkt, mkt roligare att köra tillsammans med någon, då tar man ut sig mer och har också någon som pushar en när man börjar ge upp

• Waimea

Per G: Lycka till i Vansbro och hälsa Borlänge från mig (min hemstad..)

Hej alla *vinkar ivrigt*. Har varit mycket nu  - nytt jobb, mkt träning, äntligen semester.. Har inte hunnit med Familjeliv, men nu är jag här! Har precis avverkat ett långpass om 32 km med en granne. Valde verkligen den klibbigaste, varmaste dagen att springa på, tur att det var lite molnigt. 
    Har fått låna en racer av en höggravid löparkompis, så det har blivit några mil på den den senaste veckan. Inget blodigt, 3 mil ena dagen och 3,5 andra, men det är kul!! Har kört en del annat än löpning, simmat ett pass, gått på Afropowerdance (!) och kommit igång med lite coreträning. Det är väldigt inspirerande att testa nya saker.  

Verkar som om det tränas och tävlas flitigt, kul att se. 

Zezzan: Vad tråkigt att det blev dåligt, hoppas det går bättre nästa gång.        

Svar på tråden Löpartråden 13