Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

PerG skrev 2012-09-29 16:38:15 följande:
    Jag är så nöjd!!!!!!!! Redan i början av loppet kändes det bra och jag knappade in många sekunder för varje kilometer mot min planering för 2:45 och när jag hade passerat aborrebacken efter 25km hade jag över 7 minuter tillgodo mot planen!!!

Det gick lite trögare de sista 4-5km och jag hade redan fått lätt magknip från de sista 7-8 km som bara blev värre men jag bet (knep!) ihop...

När jag hade passerat sista km-markeringen så hade jag ca 6 min kvar för att klara under 2:40 och tack vare att det var ganska lätt utförslöpning klarade jag det med marginal och sprang in strax under 2:39!!!

Fick lite regn under andra halvan av loppet, men hade gärna haft lite mer för det svalkade skönt! ;)

Wow, vilken fart!! Grattis, vilken prestation!!

Jag gick ut långsamt idag, det var så vansinnigt segt att krokna sista milen förra året, vilket gav tidernas Runners High sista milen. Backarna gick skitbra, då var småbackarna vid Bosön värre. Gick in på 2.34.53, inget nytt pers, men silvermedalj och en våldsam spurt och jättepigg nu efter. Med facit i hand hade jag väl kunnat legat på mer, men det var så skönt att känna att det blev ett lätt och bra lopp. Inte tillstymmelsen till kramp eller trötthetskänsla i benen.. Nu snaskar jag toblerone och banan. Ha en fin helg alla! Förresten, Zezzan, hur gick fotbollsmatchen??

• Waimea

PerG: Analytiker där.. Jag hade målsättningen 'alla kilometrar under 5 min/km är bra kilometrar', ungefär.

Zezzan: Haha, det brukar bli så när man gör saker man inte gjort på länge. Kul, hursomhelst.

• Waimea

Apropå löparkompisar så blev jag omsprungen av lilla Sivan, vinnaren av halvmaran jag sprang i September. Jag blev skitglad så jag spurtade ikapp henne, klappade på henne och önskade henne lycka till

• Waimea

Jag har för övrigt bestämt mig för mina två, kanske lite motsägelsefulla mål inför nästa år.

1. Genomföra ett ultralopp. Har siktat in mig på ett sextimmarslopp hemma-hemma i Dalarna i april.

2. Springa milen på under 40 minuter. Med tanke på långlopp i april är det rimligt att sikta in sig på det framåt senare delen av 2013.

Som en trevlig bieffekt av träningen till nummer 2 hoppas jag att jag kan klämma en halvmara på under 1.30 också.

Tanken är att springa fler kvalitetspass, men varva med riktigt långa och långsamma långpass, typ 3-5 mil. Borde bli en bra träningskombination. Men det är mitt allra, allra seriösaste träningsmål någonsin. Lite pirrigt, mycket roligt!

• Waimea

PerG: Japp, jag springer GBG, sen tänkte jag ta något mindre millopp här i faggorna och persa på. Går ett bra i mitten av september. 

Jätteroliga mål du har - du lär få bra draghjälp i träningen till LL i att träna för AXA.

Zezzan: Jag springer i ett par Asics DS Trainer. De är lättare än en 'vanlig' sko, men ändå rätt stabila. Jag pronerar jättemycket så jag blandar och ger, idag var jag ute i mina Mizuno Wave Ronin II, de är tokplatta och snabba, men dessa kan jag inte springa mkt i, då går det åt skogen med hälsenorna. Har också ett par rejält stabila, Saucony Hurricane, dessa kör jag mest mängd i (pass längre än 15 km) och jag har haft dem på mina senaste långa tävlingar. Lite oortodoxt, kanske, att springa tävling i tjockis-skorna, men jag brukar få trassel med krampkänning och skit i slutet av både mara och LL, men med dessa känner jag ingenting. Behöver nog dämpningen när jag blir trött eftersom jag är rätt klen i bålen och gärna både sätter mig ner i steget och krummar med ryggen. 

Idag var jag ute på 15x1 min med 30 sek joggvila, sprang i skogen hemmavid. Uppför åt ena hållet - 4.10 - 4.20 - tempo - nerför åt andra, typ 3.55-tempo. Hade programmerat klockan så den plågade mig igenom det. Tyckte inte det kändes så blodigt innan passet, men sen insåg jag att en minut kan bli vansinnigt lång. Fint i skogen, hursomhelst, och fullt med trattisar, jag och sonen var ute och cyklade och plockade lite innan.   

• Waimea

Jespis: Klart det kommer gå snabbare! Tack för tipset!

PerG: Haha, galning, springa 4x400 m stafett själv. Förstår att du fick träningsvärk, då får du ju faktiskt också en känsla för momentet av styrketräning i intervallträning? Kom du och heja, jag lär behöva all hjälp jag kan få..

Själv har jag varit ute på 16 km flack, fin löpning. Passade på när sonen gympade. Lade in en fartökning efter fyra km, sprang då ca 20 - 30 sek snabbare än utgångstempo, hamnade mellan 4.16 och 4.25. Insåg att det var mitt tävlingstempo i halvmaran, mer eller mindre och fascinerades av hur jobbigt det kändes idag och hur lätt det gick att hålla samma fart i 2,1 mil på loppet. Det måste vara nåt med nummerlappen. Hur som helst, avslutande åtta km var supersköna och jag kom ner i tempo kring 4.50 igen utan någon större ansträngning. Gott!!!! 

• Waimea

PerG: Absolut - åtta varv runt sjöjäveln mitt i stan, here I go! Har ett litet sällskap på fyra pers som jag ska springa ihop med, vi satsar på sub 3.30, tänker försöka intala mig själv att det bara är ett fint och trevligt träningspass jag ska iväg på, om än lite längre och lite snabbare än normalt.

Sprang sista lite längre passet idag, 16 km i 4.47-tempo, lätt och fint, fötterna fick bestämma. Sprang två varv runt tidigare nämnda sjö, bara för att testa pannbenet, liksom. Helt ok!

Magen, ja. Jag har sällan problem, men när det väl kniper till är det bara att vika av ut i närmsta skog. Senast det hände var i tisdags. Intressant, sedan, att stå i duschen på jobbet och betrakta mossan virvla ner i avloppet. Så är det att springa. Jag vet inte alls vad som triggar igång den, men jag har vänner som alltid har problem - och vänner som inte har det. Testa dig fram och se vad som funkar för dig. Mat i magen brukar kunna innebära toabehov. 

• Waimea
    Zezzan skrev 2012-10-14 20:23:16 följande:
    2 dagar på Gekås = trött i benen

Haha, jag hade nog varit mer trött i huvudet och haft ont i plånboken..

Var på ett sånt där lekland i lördags. Jag gillar ju rutschkanor och just här har de en jättestor uppblåsbar kana som man liksom kan hoppa halvvägs ned i och sen fara iväg snabbt, snabbt (ja, jag vet, lekland är för barn men jag tycker det är så roligt!! Det är lika på simhallar, jag bara måste hoppa om det finns ett hopptorn över tre meter). Så - jag hoppade, och missade den lilla detaljen att plastduken jag åkte på var preppad och nyrengjord. Så det gick fan så fort och jag satte i armbågarna - och blev helt skinnflådd. Två små fina brännsår på armbågarna. Suck. Dessutom spände jag nog till hela ryggen för att liksom bromsa, och det gav jordens träningsvärk i nacken.  Så kan det gå!
  • Waimea

Riotflickan: Har en kompis med IBS och hon har provat ALLT, men det som funkar för just henne är strikt LCHF-kost, annars får hon jätteont. Hon hade varit på en föreläsning av någon som kunde IBS bra och han hade förklarat för henne att hennes mage är överkänslig mot kolhydrater, enkelt sammanfattat. Är det så för dig också?

Svar på tråden Löpartråden 13