Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Heja Zezzan! 

Jag har precis kommit hem efter 36 km löpning. Långsamt och skönt hela vägen, faktiskt. Hade hallonsaft och vatten i vätskebältet samt en banan i näven, verkar ha gjort susen. Förmodligen var min kompis behov av kisspauser också bra för mig eftersom jag fick lite återhämtning! Nu stretch och varm dusch!!

• Waimea

Zezzan: Rätt så! Envis du, va? B-)

PerG: Ditt jobb verkar vara ett bra ställe att jobba på  om man gillar att springa och är tävlingsmänniska

• Waimea

Marcus: Skit också.. hoppas det ger med sig!

Themis: GRATTIS, GRATTIS, GRATTIS, GRATTIS en dag i efterskott blir det väl nu?

Per: åhå, dubbla pass, minsann och dar. Ambitiöst.

Jag körde CXWorks igår på lunchen, joggade till och från träningen (ca 2 km) och sen lufsade jag fem km med grannens hund på kvällen, blev en ren återhämtning.

Högintressant kvällsrunda, min svarte lille raket till träningskompis galopperade i selen (jag hade honom fastsatt i ett bälte runt midjan) när vi stack iväg och andades pipigt efter 500 meter. Det var som att springa i väldigt stark medvind..   

När vi väl kom in i skogen släppte jag honom och han for iväg - lyckligtvis fick han syn på en polisbil (!) och stannade, jag kopplade och det visade sig vara lyckat för polisen var ute och tränade sin hund och Bob (som grannens jycke heter) tycker att alla andra hundar är superläskiga och vill bråka. Nåväl, vi passerade polis och polishund med raggen rest och skällandes, och sen kommer - en travhäst i fartträning. Bob visade att han faktiskt är väldigt väldresserad och lade sig direkt på kommando. Vi springer vidare, uppför de sista backarna nu - och vad kommer då? Jo, samma travhäst, Bob lös igen, men duktig som han är fullständigt kastar han sig ner i liggande bredvid skogsvägen. Ujuj. Den sista kilometern travade han lydigt framför mig med slackt koppel och hängande tunga, så vi fick väl vad vi behövde båda två.

Idag har jag träningsvärk precis överallt - ben, bål, axlar, rygg - you name it. Kanske läge för en ren vilodag..

• Waimea

PerG: Jag har nyligen flyttat min senaste blodgivning till den 1 oktober, men funderar på att skjuta den till den 21 i stället..

• Waimea

Nelia: Ha! 2-3 koppar kaffe, och du kallar det last? Jag snittar säkert 5-6 baljor om dagen, iofs snarare mjölk med kaffe, men ändå..  Förlåt, jag bara retas lite, jag kanske skulle ta det som en indikation för att dra ner på kaffet (säger hon och tar en mun av dagens andra kopp kaffe..).

Välkommen hit och grattis till din fina miltid. Vad roligt att du har hittat löpningen!!!

Jag tycker att din mathållning låter alldeles utmärkt. Det finns en stor och hätsk debatt i löparvärlden kring GI/LCHF kontra icke-GI/LCHF.

Jag har aldrig ätit enligt GI/LCHF så jag kan egentligen inte säga så mycket om saken, men jag tycker det där med mat är rätt självreglerande. Ökar du träningsdosen blir du hungrigare, men oftast är det inte de tomma kalorierna du är sugen på, utan snarare rejäl mat. Det brukar vara bra att fylla på med kolhydrater efter ett pass, när kroppen skriker efter energi, men dagar du inte tränar kan du vara lite mer sparsam med dem om det är så att du vill hålla ner mängden kolhydrater.

Själv äter jag väl lite småkrattigt. Frukosten brukar vara havregrynsgröt med nötter, skivad frukt el lingonsylt och kanel, så där är jag nöjd. Lunch? Alltid lagad, varierande kvalitet, rätt mkt pasta. Även lagad middag, varierar där också. Jag äter helst inte kött även om jag inte är vegetarian, så det blir en hel del fisk. Tyvärr avskyr ungarna mycket av det vegetariska som vi lagar, så det blir lite fram och tillbaka med sådan mat.

Sedan är jag en sucker för choklad och snacks, kan utan problem klämma en chokladkaka på både 100 och 200 gram, och popcorn och chips så jag skulle väl säkert kunna bli mer ordningsam, tappa några kilo och äta mindre onyttigt, men det verkar som om jag förbränner det jag stoppar i mig, så jag ängslas inte så värst.

• Waimea

Fick f ö till ett par fina träningspass ons-tor.

Onsdag: 05.55 morgonjogg 8,5 km. Därefter crawlkurs, simning 1,2 km. Urhärligt att jogga långsamt och lugnt kring sjöarna inne i stan.

Torsdag: Först uppjogg och rekrunda inför intervallpass, 5 km. Därefter upp- och nedjogg samt tidsintervaller med löparklubben 2x3 min 2x2 min 2x1 min i två serier, fast vi skippade de två sista enminutarna.  Vi körde på ett kuperat elljusspår och sprang tre minuter åt ena hållet, sedan tre minuter tillbaks och varierade lite mellan brantare backar och bara kuperat. Totalt 9,5 km. Jätteroligt! En av killarna som var med hittar utan och innan i den där skogen, så han älgade iväg i orienterar-style och hojtade och pekade så att vi andra svängde på rätt ställe. 

Sedan crawlkurs, 1 timme, teknikträning, vi simmade 1,5 km. Rätt mkt ben så det drev rejält med puls!

Idag blir det lunchcykling, ska instruera mitt intervallpass.

I helgen blir det ett längre fartpass, sedan är det dags att lugna ner inför Lidingö. Åker till Sthlm på torsdagen, ska på kurs, sedan drar jag och pappa på 24-timmars Ålandskryss (!) tors - fre. Det är också ett sätt att ladda . Båten har en löpslinga högst upp så fredagens fem lätta km måste avverkas där, enligt min pappa.

• Waimea

Zezzan: Fan vad BRA DU ÄR!!! Awww, jag visste väl att det skulle gå. Lipar nästan lite, jag också, när jag läser om din bedrift. Nu är du tagen av tävlingsdjävulen, du också *flinar*

Hur hittar man dig på Jogg.se? Jag loggar också där.. Skicka ett privat meddelande om du inte vill lägga ut här.  

• Waimea

PerG: Det är enkelt att ladda ner från Garminklocka till jogg.se. Superbra sida. Grattis till perset!! Envisa göteborgare.

Sommarfrö: Välkommen till tråden! Jag blandar löpning med simning, lite core (försöker få till åtm ett pass i veckan) och spinning. Tycker egentligen att all träning är rolig, men är rejält biten löpare.. När jag lägger upp min löpträning brukar jag försöka tänka typ skönt-snabbt-långt. Ett distanspass i veckan där jag bara springer och det känns lätt och ledigt. Ett fartpass med någon typ av intervaller, kan vara backe, korta, långa, tidsintervaller, finns hur mycket som helst att välja på. Sedan vill jag försöka springa ett längre pass. Egentligen i samma tempo som distanspasset eller lite långsammare. I sommar har jag varit duktig på att springa långpassen riktigt långsamt och hur konstigt det än låter tror jag det har hjälpt mig att bli snabb på kortare distanser. Byggt uthållighet och kapillärer i musklerna och så. Mitt bästa tips för dig för att komma igång är att strunta i klocka eller åtminstone inte bry dig så mkt om tid och fart. Gå på känsla. Bestäm dig för att 'idag ska det kännas lätt och skönt' och så springer du inte snabbare än att det fungerar. Är det så att du behöver gå för att det ska kännas lätt, då går du. Tids nog kommer du att kunna springa med samma känsla i kroppen. Samtidigt kan det vara roligt att, någon gång, sätta lite fart på benen. Välj en kortare sträcka, kanske 100-200 meter. Spring sträckan fort, stanna och återhämta dig och när du känner dig pigg igen, så kör du en gång till. Så repeterar du kanske 6-8 ggr. Bygger kondition och styrka och är kul!

Idag har jag varit och simmat på morgonen och ikväll blir det ett sista fartpass inför Lidingö. Jag ska träffa en kompis som kör Berlin marathon på söndag, vi tänkte köra 10 x 200 meter. Det är riktigt roligt! Bara att springa precis allt man orkar i 40 sekunder, sedan vila, sen på'att igen. Torsdag blir det vila och fredag blir det fem lätta km med några små fartökningar, förmodligen på taket på en finlandsfärja.

• Waimea
    Sommarfrö skrev 2012-09-26 10:14:04 följande:
    Tack för alla superbra tips waimea! :) tar till mig allt.

Var ut och gjorde ett försök på en mil igen imorse. Gick inget vidare :( Vädret var dåligt, mentalt kändes det skit, och allt kändes jobbigt bara. Men det blev i alla fall 6km. Man får vara nöjd med det ändå. Det var ju bra gjort att komma ut i spöregn och 12 plusgrader. :)

Ja, verkligen. Respekt!
Svar på tråden Löpartråden 13