Löpartråden 13
Aåh, låsning i ryggen - kiropraktorbesök - måtte det bära på lördag!
Aåh, låsning i ryggen - kiropraktorbesök - måtte det bära på lördag!
Jaaaaaaaa!
Helt suveränt lopp idag. Sprang ihop med grannen och snabb-Fia, och vi låg på 4.45-4.50 - tempo hela vägen. Loppet var åtta varv runt Växjösjön, kände mig lite trött i varv nr 7 och började få krampkänning i varv åtta, men jag tappade aldrig farten. Grannen, som gjorde sitt livs första marathon blev påjagad av sin coach och stack iväg sista fyra km, tillsammans med Fia. Först trodde jag att jag tappade fart, men insåg sedan att jag inte tappade - det var de som ökade. Eftersom krampkänningen vandrade lite upp och ner i vaden vågade jag - och orkade väl kanske i ärlighetens namn - inte öka, men jag visste att jag hade mina sub 3.30 inom räckhåll och låg kvar i 4.50-tempo in i mål. Tiden? Jomenvisst, pers med nästan sju minuter, sprang in på 3.24.23 och blev femma totalt och trea i DM.
Men i ärlighetens namn ska jag väl ändå säga att de snabbaste tjejerna saknades idag, den snabbaste gick in på 3.18.
Min eviga kompanjon A stack iväg som en kanon och jag tänkte att det där blir ett nytt pers, men så, näst sista varvet, stod hon vid sidan av banan och kved. Kramp och magnifik väggning. Hon gick en bit, men så fick hon fart på fötterna igen och sprang in på 3.42.
Vi konstaterade att vi fortfarande inte varit bägge under 3.30 på samma mara - så nu blir det *harkel* Sthlm nästa år. Men det är bara för A:s skull, (yeah right) och med målet sub 3.25.
Zezzan: Du har ju ett annat steg när du går än när du springer, men om det kommer även när du springer så beror det inte bara på det. Kan ju vara så att ju starkare du blir i din löpning och ju mer farten kommer upp, ju längre fram på foten landar du. En framfotsisättning påfrestar hårt på vader, ssk den inre vadmuskeln och är den inte tillräckligt stark kan det bli trassel... Men ren kramp.. Hmm. Jag får rätt så lätt kramp, både i vader, lår och mellan tårna (om jag simmar), men det ger med sig ju bättre tränad jag är, har jag märkt.
Så - mitt svar är att jag inte har nåt svar, mer än att det kan handla om hård belastning som tröttar ut muskeln. Om jag springer innan ett simpass får jag lätt lite kramp i vaden och det beror ju säkert på att muskeln är tröttare än vad den hade varit om jag inte sprungit innan.
Jespis: Nice!!
Zezzan: Härligt att du är igång igen!
Själv har jag drabbats av fetmotivationstorka och vägrade ge mig ut alls i helgen. Blev en promme med mannen igår kväll, och lite core, efter att ha droppat kidsen hos farmor och farfar, Är som less och seg just nu och vill hellre hänga med barnen än träna. Är nog bra för mig, även om kroppen skriker efter endorfiner.
I morse gav jag mig ut på morgontur vid 5.15, i skogen, med pannlampa. Mer liv och rörelse i skogen än runt sjön i stan vid den här tiden på dygnet, såg fyra rådjur och en räv. Insåg att det blötsnöade lite när jag gav mig iväg, något som förbyttes till ett hällregn när jag hade nån kilometer kvar. Blött och kallt!
I morgon får det bli en friskvårdsrunda på lunchen. Ska visst bli solsken och då får man passa på..
Hej hopp!
Här har inte hunnit vara så mkt is, sörlänning som man är, men jag brukar aldrig springa med dobbar. Kör vanliga skorna och letar grepp i vägrenen, brukar funka bra, men det är klart, någon gång har jag drattat dit.
Skulle gå på min sista morgonsimlektion igår, men simläraren hade försovit sig, så jag fick ta tag i saken och raskt skriva upp ett litet program till mig och mina simkumpaner. Blir således en lektion till.. Igårkväll sprang jag en av mina favoritrundor i stan, 11.3 km, med sällskap och pannlampa - finns ingen belysning på sträckan. Det var galet motigt innan jag kom ut, men såklart gudaskönt efteråt. Kul att träffa min kompis också, hon är på väg att komma igång efter graviditet så än så länge hänger jag med henne.. Idag försöker jag med en lunchrunda och ikväll blir det simkurs. Känner mig fortfarande lite loj och omotiverad, ganska skönt att dra ner lite på träningstempot. Familjen blir glad, om inte annat.
PerG: Tusan vad du springer!! *imponerad* Jag ska ta tag i mitt 'milen på sub 40' -program från Runners', får nog bli en liten omstart och en modifiering så att de långpass som är ligger i schemat verkligen blir långa. Då borde jag få både fart och uthållighet. Har tänkt om lite när det gäller vad jag ska springa i vår, jag skippar sextimmars och följer med min kompis till Malmö i stället, så planeringen fram till juli är som följer:
Påsk - Ryssbergsloppet (12,9 km)
14 april - Heleneholms marathon
1 maj - Växjöloppet, troligen 21 km, ev milen
18 maj - Gbgvarvet
1 juni - Sthlm Marathon
28-30 juni - träningsläger Öland
MissKaos:
Hur mkt tränar du? *nyfiken*
Jag insåg igår att mina försök till att hålla mig i stillhet under helgerna mest är till nackdel för min familj. Var rätt stissig i lördags, och sade igår att det är fasen bättre att jag drar ut på morgonen och springer av mig, måste vara det bästa för alla inblandade. Jag blir mild och snäll och familjen slipper sin sura, morgontrötta mamma :-S Sprang igår, medan grabben var på gympa, blev 17 km runt sjöarna i stan. Välbehövligt! Idag ska jag instruera spinning vid lunch, har bytt dag. Blir skönt eftersom mannen är bortrest - då kommer jag inte iväg och träna..
God morgon alla!
MissKaos: Tycker att jag känner igen mig i din träningsplanering. Så gôtt att se att det finns fler som trycker in pass på morgonen eller på lunchen eller närhelst det egentligen funkar. Träningsväskan är jusom oftast med till jobbet.. Är lite avis på dina mag- och coremuskler, jag var och körde ett CxWorx-pass i måndags och inser att just coremusklerna behöver uppbyggnad.. Klen..
Idag sitter jag på jobbet och gottar mig i mina nya Merrell Barefoot. Min kompis var i New York precis och köpte med sig ett par till mig, och ja, absolut, de sitter som en smäck. Vågar inte springa i dem riktigt nu, men tänkte testa att gå i dem på jobbet i alla fall. Så Per, nu är det sex par skor som trängs i hyllan hemma..
Min träning de senaste veckorna har haltat lite.
Förra veckan var jag ensam hemma med barnen mån - tors och då blev det en milrunda på måndagslunchen och en kombination av löpning (7 km) och simning på torsdagen, sedan höll jag cykelpass på fredagslunchen och sen blev det faktiskt inget mer än ett intervallpass på söndagen, körde 2 x 4 min - 3 min - 2 min - 1 min, en min vila mellan intervallerna, två min serievila. Första setet gick asbra, låg på 3.45 i km-tempo på första fyraminutaren och höll mig väl under fyra minuterstempo på alla fyra intervallerna. I set två fick jag äta upp den offensiva satsningen och höll mig ganska precis på fyraminuterstempo. Konditionsmässigt kände jag att det var lättare men musklerna var nog mjölksyramättade..
Denna vecka har jag än så länge kört ett Cx-pass som jag kombinerade med 13 km, dels på backigt elljusspår, dels på flack asfalt. Skönt, men det kändes att jag kört styrka innan löpningen. Idag tänker jag springa en milrunda på lunchen, sen får vi se för jag och kidsen drar till brorsan i Malmö i helgen, mannen ska få renovera så mycket han någonsin orkar..
Snöfrun: Du har nog gjort helt rätt: börjat lite lätt och sedan ökat mängden i skorna gradvis. Bara att gratulera! Så länge du inte har ont av det är det bara att köra på, men ta det försiktigt med mängdökningen, max 10 % / vecka, annars gissar jag att muskler, ligament och senor inte hänger med.. Grattis!! Inte utan att jag är avis, jag hoppas att jag också kommer att kunna springa i plattisar en dag.
MissKaos: Gött veckoschema!
PerG: nä, man kan åtm inte ha för många par skor..
Jag hade en fin helg i Malmö, avslutade veckan med 5 km löp + simträning på torsdagen, instruerade spinning på fredagen och så igår, trött som ett troll efter att ha delat säng med mina juveler i två nätter, fick jag med mig en av mina grannar ut på 10 km löpning i sidregn, blöta och mörker. Hur skönt som helst efteråt, särskilt efter att ha ätit skräpmat och sunkat i helgen.
Idag tänker jag kanske 10 km på lunchen, ikväll ska jag ut och äta och gå på bio med två tjejkompisar, vore skönt att få in ett pass i dagsljus.
Löparmamman: Grattis till bebis!! Jag är så imponerad av de som pallar tre barn. Själv har jag händerna fulla med mina två.. Fast igår på tåget hem från brorsan fick jag lite beröm från en amerikansk kvinna som sade 'Oh, they are so cute, and so well behaved'. Och detta samtidigt som sonen visar mig hur man tecknar bajskorv på teckenspråk, för det har hans 39-åriga morbror lärt honom. *fnissar*