Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Skulle springa en runda efter jobb, innan middag på jobbet. Hur många löparskor låg i min ryggsäck? En!
    Blev inte nåt sprunget, näh, men näsan rinner på mig så det kanske var lika bra. Surt!

• Waimea
    PerG skrev 2012-12-04 10:50:00 följande:
    Anmälde mig nu! Var ju bara 300:- och jag kan ju alltid bryta om det inte funkar.. ;)

Go Per, go Per! Har du testat dina Speedcross? Lär iofs inte hjälpa mot is, men min kompis rapporterar att i snö är fästet grymme. Annars går det alltid att springa och leta fäste i vägkanten, jag har aldrig vintersprungit i några särskilda skor.

Haha, ja, man kan ha för få skor..

Har varit hemma-hemma i Dalarna och fick till två rundor. Den första på 15 km (fredag), nummer två på dryga 11 (lördag). Det var typ en ocn en halv dec snö så jag fick rejält trötta vader - vilken go träning!! Sköna, lugna lunkarunt-rundor, så jo, Marcus, jag försöker nog lägga om min träning litegrann. Lugna ner litegrann.

Igår blev det dock sjöarna runt från jobbet med lite mer fart, var plogat och bra fäste i kanten av vägen. 4.35-tempo i - 8 grader. Löpning at its best. Jag älskar att springa på vintern! Brukar ha ett par fodrade löparbrallor eller så prånglar jag på mig ett par långkallingar under de vanliga. På överkroppen brukar jag ha en underställströja, möjligen en tröja till och så en jacka eller min nya varma yttertröja. Jag är jättevarm jämt när jag springer så jag har rätt lite kläder på mig. Hatar att vara överklädd.

Idag blir det nog lite snöpuls, funderar på nån slags intervall. Sååå underbart med all snö!!!!  Apropå att det blir lugnare träning på vintern. Känner mig lite motsägelsefull.

• Waimea

MissKaos: Kan du inte dra på dig ett par cykelbyxor under tightsen? Annars funkar nog shorts också.

Blev intervaller igårkväll. 15 x 1 minut. Mmmm. 1,5 dec snö så jag försökte springa där det var som mest för att få lite motstånd. Salomon-skorna funkade toppen i snön, värsta greppet. Är nog inte lika bra på isigt underlag, men så här var det perfa! Idag blir det en lunchrunda, är det tänkt.

• Waimea

MissKaos: Oj, ja, det är klart, missade den detaljen B-)

Sprang en mil på lunchen igår, glad i hågen drog jag på mig mina speedcross - bara för att upptäcka att kommunen skottat bra men sandat uselt - var svårt att få grepp när där inte var så mkt snö. Inte så att jag halkade betänkligt, men det var inte riktigt det goa grepp jag hade räknat med.

Idag ska jag på hockey, men innan match och mat tänkte jag köra 5 x 1000 m. Har dammat av mitt milen på sub 40-program, det är rätt roligt så jag springer efter det i den mån jag hinner.

Har även ställt dotra i kö på ridlekis och passade samtidigt på att boka in mig själv på en privatlektion. Var snart två år sedan jag satt på hästryggen så jag tänkte ta en rejäl duvning och se vad som faktiskt finns kvar i kroppsminnet av ridningen.

• Waimea

Stilla, Miss Kaos *förmanar strängt* Hälsporrehelveten blir inte bättre av att du springer. Inte! Men jag förstår att du vill testa underbrallorna.

PerG: Fan, vad bra, rent ut sagt. Fett med cred till den som ger sig på en mara i vinterföre.

Jepsis: Låter skönt.

Mina tusingar gick fint. Var närmre tio grader kallt men bedårande vackert ute. Härligt strävt på cykelbanan, låg i jämnt 4.15-tempo i alla fem tusingar. Kändes jobbigt men definitivt överkomligt. Ville inte trycka hårt, vädret fick bestämma farten lite. Hockeyn var kul, Växjö pynglade till Frölunda rejält

I fredags körde jag cykelpass och då blev det närapå catfight - en kund sade till en annan kund att vara tyst - kund nummer två satt och pratade rätt högt med en kompis när jag kört igång passet. Den pratglada blir skitsur och fräser ifrån elakt, varpå jag slår på headsetet och säger att jag faktiskt håller med. Jag vill att det är tyst på mina pass. Gissa om jag fick onda ögat? Jag sade dock, under en av de tyngre intervallerna, att 'är du irriterad på mig, tryck ner irritationen i benen och använd energin till att göra det jobbigt'. Jag hoppas meddelandet gick fram.

Sprang 16 km igår, ömsom oplogat, ömsom cykelväg utmed Helgasjön. Härligt. Nya pjucken på (Saucony Hurricane 14) , satt som en smäck, inget halkigt eller så, så det var bara att springa. Det är lyxigt att ha en materialare som förser mig när de gamla dojorna går sönder. Funderade på vad jag hade på mig i klädväg: Underställ, vanliga tajts, en långärmad löpartröja och en vindjacka. Hade även vantar och pannband, men bådadera åkte av efter några kilometer, i vanlig ordning. Var inte så kallt igår, -5 grader.

Marcus: Haha, det är du och Wassberg. Jag insåg, när jag var ute och sprang i snövädret i dalarna förra helgen, att det hängde is och snö i mina ögonbryn. Såg troligtvis inte klokt ut, men jag tänkte 'ånä, jag har i alla fall inte snor i skägget'.

• Waimea

Marcus: Borlänge är jag från.. 

Ikväll har jag kört intervaller inomhus, i stans tipshall. Gissa om det var gott att springa i trekvartsbrallor och t-shirt?! Blev 10 x 364 m (ett varv i hallen), sedan 9 x 200 m och som avslut blev jag meddragen på en tusing men baxnade efter 600 m och klev av. Hade rejält med syra i benen efter de andra intervallerna. Hade med en löparkompis med 5-månadersbebis med sig så vi turades om till en början, sprang vartannat varv och passade honom vartannat. Finns ju sämre sätt att intervallvila än att ha näsan i en ljuvligt gosig bebisnacke. Kul!! Låg mellan 3.20 - 3.50 - tempo i intervallerna, det är ju nästan fusk att springa helt plant på tartan. 

• Waimea

Laddade för intervaller inomhus ikväll, men kräksjuka satte p för de planerna..

Igår blev det 9 km runt sjöarna, och tidspress fick ner km-tiderna till 4.31 min/km. Hade inte sprungit sedan i fredags och det märktes, de sista tre km gick i under 4.20-fart. Löpvila kan vara mumma för benen, så konstigt, Marcus, att du kände dig sliten. Tränat annat?

• Waimea

MrC: Jag har sprungit drygt 200 mil i år, och då har jag haft några månader med mindre träning..

Här är en till som ansluter till magsjukeVAB:andet. Lillstårsan blev sjuk natten till igår, var uppe mest hela natten. I går kväll hade det gått över, men på natten började stora killen springa på toa. Han har förvisso precis återhämtat sig från öroninflammation och har säkert lite efterverkningar på magbakterierna av Kåvepeninet, men jag undrar jag.. Blev en till natt med spring, och så har jag VAB:at förmiddagen idag. De verkar vara rätt pigga nu, vi får se hur det blir i morgon. Julledigheten börjar på fredag för mig, känns som om man lever i ett töcken just nu. Inget tränat igår, kanske nåt ikväll..

Var det någon som såg dokumentären om Sixten Jernberg igår? Vilken envis jävel! och vilken fin dokumentär. Jag hade nästan en liten tår i ögonvrån..

• Waimea

Jespis: Nä, Dalarna, men brorsan bor uppöver..

Vi har precis klarat av magsjukan, alla fyra. Jag och mannen sjuknade in samtidigt i lördags kväll. Blir lite väl spännande med en toalett. Nu är vi ok, alla. Tradigt, dock. 

Var ute på en lugn julaftonsjogg i morse. Skogstur, helt orörd snö på stigen/vägen, massor av snö på granarna och helt sagolikt bra grepp med Salomonskorna i kramsnön. Tog dessutom med grannens hund, han var lycklig som ett barnkalas. 

GOD JUL, allesamman!!!

• Waimea

Har varit en vecka med bra träning, kom precis in från sex lugna km i skogen tillsammans med grannens hund. Fint ute idag, två minus och klarblå himmel = skarsnö i skogen. 

Mina mål är väl lite luddiga, typ förbättra mig och jobba mot milen sub 40 och hm sub 1.30, men jag når nog inte dit i sommar. Mer realistiskt är nog milen sub 42 och hm sub 1.31.
    Dessutom har min kompis satt upp Sthlm marathon sub 3.25 som ett extra mål. Pirrigt! 

Svar på tråden Löpartråden 13