Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Hej alla! Har just sprungit 13 km med ett gäng från löparklubben, sedan bastat. Nyårsaftonen kunde inte ha börjat bättre. Gott nytt år allesamman, och välkommen tillbaka Tida!!

• Waimea

Go Zezzan!! Oj, vad tyst det är i tråden. Inte riktigt löpartider nu??

• Waimea

MissKaos och xmarcusx: Jag tror på blandningen av långt och lågintensivt och kortare högintensiva pass, men jag har aldrig sprungit utifrån viktminskningsperspektivet, så jag har inte tänkt på det på det viset. Man får ju formen på köpet hur man än gör.. Dessutom är HIIT-intervaller väldigt roliga, men de är ju extremen på skalan. 

PerG: Synd på förkylningen och all tänkt träning, men du är ju tillbaks nu, verkar det som .

Jag sprang en riktigt pannbenstur igår. Beckmörkt, regn i luften, pannlampa på och utmed vägarna runt byn. Fy fan vad tråkigt det kändes - innan jag kom iväg. Väl ute var det som vanligt helt uthärdligt och benen trummade på i god fart. 11 km fick jag ihop, och så ett omtag på hostan.

Idag ska jag rida lektion, har bytt simning mot dressyr, så himla roligt ska det bli! Svårt att hålla mig från hästarna..

Har dessutom tagit mig an Pasi Salonens 100-dagarsutmaning. 100 dagar utan alkohol, chips, kakor, glass, godis och popcorn. För min del handlar det också om att sluta småäta på kvällarna. Inte för viktens skull, utan för att det känns surt att inte kunna hålla sig ifrån småätandet. Bara inne på dag 4 men än så länge går det bra. Blir mkt kaffe, men det blir det i vanliga fall också.

• Waimea

Här vankas långpass till helgen, vi ska försöka oss på en tvåmilare i 4.50-tempo. Får se hur det går, ser ut som om vi blir några stycken i snögloppet. Ont överallt efter dressyrpasset, måste vara det överlägset roligaste sättet att träna bålen. Kryssade som en nordsvensk missil bland alla ordningssamma dressyrtanter, vi är väl inte riktigt på samma nivå, dressyrtanterna och jag, och sen har jag inte ridit på två och ett halft år och hamnar på en stor häst med mkt motor. ojoj. Nästa gång äger vi

• Waimea

Ja, missKaos, det underlättar garanterat att båda tränar. Min man vill alls inte träna som jag, men har en ängels tålamod och en klok insikt i att 'släpper jag inte ut henne blir det olidligt hemma'. Ibland krockar det, dock, och jag får en åthutning när mina träningsveckor blir väl maniska. Det är en balansgång.

• Waimea

MissKaos: Snart är du där igen, det går snabbt..

Jag fick en fin tur i helgen. Öppnade i typ 5 - tempo, den första delen av rundan är kuperad och vi var tre pers som sprang tillsammans varav en med trötta ben, så vi tog det lugnt. När den trötta tjejen släppte och vände hemåt, gasade vi andra två. Snittade 4.39 min/km på sista milen och tror den näst sista km gick i 4.30-tempo. Totalt två mil. Kul, men snart hinner jag inte med min gasell till kompis
    Denna vecka har jag klämt in två 9-kmrundor på luncherna som varit. Gott! Igår typ barmark och snabbt före, idag snömodd och halkigt. Att det kan vara så olika. Härligt med snö i alla fall.

PerG: Jag tycker CX:en ger mer 'löparmuskler', men body pump:en är go för ben- och sätesmuskler. Fråga om tycke, smak och tid. CX:en är ju lysande att kombinera med lite konditionsträning när man ändå är igång och ägnar sig åt tidsoptimerad träning

• Waimea

PerG: Häftigt! Du verkar vara i form!

Jespis: Du tänker rätt! Det blev av i alla fall..

Tida77: Vilken rolig utmaning. Verkar roligare än min 100-dagar utan godis och alkohol-grej  :-P Men det går bra, jag har modifierat lite och konstaterat att 'folköl är inte alkohol' och 'efterrätt är inte godis', sen får andra tycka vad de vill. Målet för mig är att komma ifrån småätandet mellan måltiderna och på kvällen och det har gått alldeles prima, sen har jag inte lyckats vara någon absolutist i det andra och det ligger väl kanske inte för mig heller. 

Ikväll var jag med om ett litet mirakel i barnväg. Vi har en snart fyra år gammal tjej som ger mig hjärnblödning eftersom hon aldrig somnar om kvällarna. Det är två timmars trassel varenda kväll efter tre år med att somna som en klocka (gissar att den borttagna nappen spelar in), men ikväll fick hon flytta in sin säng i storebrors rum eftersom vi ska börja renovera hennes gamla rum. Saga, godnattpuss, hejdå - och ungen somnar själv på 10 minuter. Nu är det säkert bara en engångsföreteelse men oj, det var helt magiskt. Hon blev säkert trygg av att veta att storebror fanns i samma rum.

Har sprungit två 15-km rundor i helgen. Snöigt och fint, första rundan i skogen, andra på flacka cykelbanor. Rullar på bra. Surade ur lite när jogg.se visade 49.5 km sprungna denna vecka men tänkte att det är en bra mental grej att leva med att inte ha 5 mil i träningsdagboken. 

Ha en bra vecka, alla. Jag drar till Sthlm på kurs i fyra dagar vilket innebär träningsläger.. Får se hur mkt sprunget det blir, dock, skulle visst bli nedåt 20 minus, så det kanske blir mycket core i hotellgymmet. Löpbandet är välbesökt och gnissligt så där lär jag inte palla stå för länge.. :-S

• Waimea

PerG: Ambitiöst schema Jag ska springa Ryssbergsloppet 12,9 km Heleneholms marathon Växjöloppet 21 km Göteborgsvarvet Sthlm marathon Sen vet jag inte riktigt. Blir kanske nåt millopp eller nån halvmara.. Förmodligen Väckelsångsloppet (18,4 km) och Hultsfred halvmarathon. Är på tjänsteresa och har precis avverkat pass nr 3.. Sprang Kungsholmen runt igårkväll,dryga 12 km. Samma runda ungefär, men 11 km, hittade lite bättre. Det var -16 grader i morse så jag tänkte ta hotellets löpbsnd vid sex men nån jävel hade hunnit före (!) så det var bara på med varma kläder och ut. Jättefint, var det. I eftermiddags blev det 5*1000 i typ fyra-tempo eller strax under. Löpband känns som fusk.. Lade iaf på en grads lutning. Ikväll vankas Hockey och O Learys-burgare. Mmmm.

• Waimea

Jag har hittat en häst i byn! Världens sötaste lilla halvblod som bara väntat på att få någon som vill rida henne.. Hur go som helst! Min granne som vill ha sällskap när hon rider ut, samtidigt kan hennes ungar leka med mina ungar eftersom de alla känner varandra. Win-win för de allra flesta Pållen har dessutom gått på ridskola och är superlugn och bilvan, vilket passar en mesig ridskolemänska som jag. 

Det blev totalt sex  pass i Sthlm. Tre morgonjoggar i temperaturer mellan -12 och -18, en kvällsrunda ute samt två kvalitetspass på band (5 x 1000 m och 15 x 1 min). Dessutom tre korta styrkepass. Totalt sex mil löpta och sex timmar tränade.  Bra att vara på kurs. Fy fan vad jag ägde bandet när jag körde 15x1 min, det sabla skramliga eländet fullständigt kved när jag vred upp farten på 16,3 km/h, och jag såg minsann i ögonvrån att det var en fyra-fem pers som gärna hade sprungit på det. Men jag sket i det och fetägde i 35 minuter. Ingen karma för mig den kvällen, men passet satt som en smäck.

Ikväll blev det 13 km medan grabben jympade. Skönt med varmare luft och studs i dojan igen. I morgon vankas härlig benmassage hos min gamla löptränare, sen ridlektion. Om det nu inte blir VAB.  

Svar på tråden Löpartråden 13