Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Blev för övrigt tusingar idag, fem tappra. De gick skäms-långsamt, men jag ursäktade mig med snor i näsan och rasp i halsen. Dessutom lite tradigt underlag. Det kan ju inte vara jag som blivit dålig? Eller? B-) första gick i alla fall på 4.11, sen snurrade jag mellan 4.15 - 4.25. Ansträngningen var dock hög, så jag var nöjd över att få till mitt första kvalitetspass på ett tag. 

• Waimea

Gott tränat, allesamman. Jag hamnade i snöpulsrundan från helvetet i lördags, första gången på väldigt länge som det var helt nödvändigt att stanna på toppen av backen och sätta på mig pannlampan. Huga.

Annars blev det fyra pass förra veckan, kom inte riktigt upp i fyra mil. Valde bort långpass igår och red ut med grannen i stället. Min häst såg ut som om hon badat efteråt, även om hon är 21 år vill hon fortfarande galoppera snabbast av alla, men hon har inte riktigt kondisen för det..

Denna vecka siktar jag på fem mil, vi får väl se hur det fördelar sig.  Idag ska jag lämna blod och gå på föräldramöte så det blir nog inte så mkt tränat. Ska instruera vasaloppsspinning på söndag, kör en och en halv timme lågintensivt, så jag får lägga nån timme på att knåpa ihop passet. Ska bli kul, brukar vara peppade kunder

Så - en träningsplanering ser nog ut så här

Måndag - vila eller kanske lugn kvällsjogg 6-7 km.
    Tisdag - Löpning ca milen
    Onsdag - Ridlektion. Löptur om det går att få in någonstans, är på tjänsteresa.
    Torsdag - Löpning ca milen, förmodligen på lunchen
    Fredag - Instruera spinning, 1 tim
    Lördag - Springa m K på morgonen. Kanske 2 mil.
    Söndag - Vasaloppsspinning. Ev återhämtningslöpning på kvällen.

• Waimea

MissKaos: Asch, då. Mår du bättre nu?  *kram*

Härligt att höra att det finns någon som är lika anti simning som jag är anti skidåkning.. Kan dock meddela att crawlkurs,  när väl crawltekniken sitter, är konditionsträning som känns på ett sätt som borde locka dig. Fast jag gissar att du kontrar med att detsamma gäller skidåkning..

Här har träningsveckan börjat bra efter en total distansgenomklappning förra veckan. 19 usla km sprungna, men lite spinning och ridning fick rädda upp..

PerG: Hahaha.. Brakfylla. Verkar ju ha funkat bra ändå.  

Mån: 10 km morgonlöp @4.45-tempo..
    Tis: Kvällstur med grymme-Kristin, 16 km. 4.55-tempo, men kuperat och isigt gjorde det tungsprunget. Härligt med nån som plågar lite.
    Ikväll: 1 tim dressyr. O så roligt, på ett litet brunstigt sto, dock, så hon var väl inte helfokuserad på mig.

I morgon fyller lilla fröken 4 år. Stor nu, är hon!!! 

• Waimea

Blev inte riktigt bra ordning på mitt förra inlägg. Snälla, ha överseende..

• Waimea

Hehe, kul med samma födelsedagar. Hoppas ni haft det bra med era födelsedagsbarn! Vi hade lite släktfika ikväll, lillfia fick ryktsaker och ett ridspö av två kusiner. Lycka! Avrundade med en mil med pannlampa ikväll. Skönt för själen..

• Waimea

Hejhej!

Har haft en bra men ganska sorgsen träningsvecka, en av stans löptränarprofiler/triathleter dog hastigt förra helgen. Jag var inte så nära vän med honom men jag hade tränat ihop med honom och träffat honom i olika sammanhang. Min granne var dock riktigt tajt med honom, hon skulle ut och springa med honom förra helgen och anade oråd när han inte dök upp, letade runt hans hus och ringde till slut polisen. Han var inne på toaletten. 31 år, renlevnadsmänniska, vältränad - och så bara från ingenstans, död. Helt ofattbart. Det var inte självmord. Det väcker tankar..

Hur som helst, blev sex löppass denna vecka,

Mån: 10 km distans
    Tis: 16 km distans (rätt snabb - och jobbig. Himla snabba löparkompis)
    Ons: Ridlektion - dressyr
    Tors: Pannlampetur i byn, 10 km lätt
    Fre: Intervaller 5 x 1000 m samt instruerade backpass, spinning, 1 h
    Lör: 11 km lätt distans tillsammans med grannen
    Sön: 15 x 1 min med 30 sek joggvila. Skitjobbigt, hamnade ikring 3.45 i tempo. Långsammare i motvinden från helvetet, fan vad jag hatar vintern just nu. Var på urdåligt humör innan jag sprang, men sen from som ett lamm. Avslutade med 10 min core..

Nästa vecka är jag i Sthlm på utbildning, vilket innebär att det är dags för träningsläger igen..

Ha det fint allesamman.. 

• Waimea

Hej på er! Är i Sthlm på kurs och då blir det typ träningsläger också.. Sprang långpass igårkväll, runt södermalm och över västerbron två ggr. Fick lite maraton-feeling

• Waimea

Gött mos Per. Börjar bli orolig för att bli omsprungen av dig på varvet.

Blev sju mil i Sthlm förra veckan, riktigt gott. Ingen löpning i helgen som var, däremot en skööön skogstur på fina hästen igår. 

Idag lufsade jag knappa 10 km med S-E på jobbet, 61 år och spänstig som få. Gammal medeldistansare (800 m, 1500 m) och han beskrev med inlevelse mjölksyraträning: 'Jaa, alltså man körde 5 x 400 meter max. Gjorde man, som jag, 400 m på 52 sek så försökte man komma till 55 sek och hålla samtliga 400:ingar under 60. Jag kräktes aldrig men det var många som gjorde det, och efteråt mådde man så himla dåligt. Men det behövdes för att bygga styrkan att klara 800 m.' Imponerande!

Träningsplanen för den här veckan är väl att ta mig över 6 mil. Har lyckats två veckor i rad nu, får se om tre dagars snö sätter stopp för planerna. Drar igång en Varvet-träningsgrupp på jobbet på onsdag. Kul! 

• Waimea

Per G - Grym tid på milen! Grattis!! Du frågade om startled på varvet, tror det blir trean, det var det förra året i alla fall. Miss Kaos . Grattis!! Med ettan körde jag spinning till två dar före bf, men med tvåan tog det stopp i femte månaden med löpningen. Körde på ett tag till med cyklingen, men jag fick satans ont av foglossning och sammandragningar. Min ide om 6 mil löpning kom på skam, jag körde löpträning för mina kollegor och då drog jag till ett senfäste under foten. Jämmer och elände. Har lite ont men inte värre än att jag körde mitt traditionsenliga ryssbergslopp i fredags. Var osäker på foten och bestämde mig för lugn start och ökning om det kändes bra.. Med ipren i kroppen och Voltaren på hälen var det som att springa på moln.. Hade en ide om sub 57 minuter, men det snöade och var rejält isigt i skogen så jag kom in som femma, typ som vanligt, på 59.12. Hade två kilometrar mex snittfart på 4 min/km men de två första km är helt uppför och ädå går det inte så snabbt. Distansen var 12,9 km. kul, riktigt, riktigt kul,kroppen kändes urstark,men foten är lite trött. Sprang just 8 km och det gick fint, det är bara i vila det ömmar..

Svar på tråden Löpartråden 13