Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Tida: Jag tror du fixar hm utan problem. Se det som ett långpass om du är osäker! Jag fortsätter imponeras av er trebarnsföräldrar. Inte min tekopp, men jag förstår att det är härligt..

Zezzan: Haha, inga förslag på serier men tummen upp för bandet. Alla sätt är bra!!! 

• Waimea

Förkyyyyld! Aåh...

Min fina, fina träningsvecka for all världens väg. Red i  måndags (hoppning, jäsikens vad roligt det var) och i onsdags, men det är allt. VAB:ade i tisdags, samtidigt som maken for till Finland, jobbade i onsdags med världens jäkla hosta, sen drog eländet igång. I torsdags var lilla fröken tungandad och hängig, till slut så hängig att vi hamnade på barnakuten (vilket ställe! Vilken makalös personal! Fan, vad duktiga de är..). Lunginflammation misstänktes, men efter en cocktail av Ventoline,  Betapred och en hästspruta febernedsättande så svällde luftrören av och kvar var lite knarr i ena lungan.  Fortfarande var maken i finland och jag genomförkyld så det var bara att proppa i sig lite extra Ipren, beväpna sig med nässpray och bita ihop. 

Igår tänkte jag att ja, nu är vi hemma och fräscha och i morgon kan jag rida med grannen igen. Nä. Vaknade med riv i luftvägarna, ont i höger lunga och supertäta luftrör, så det var bara att palla upp sig i soffan och sova sittande. Lite bättre idag, i stället försöker jag bli av med stans idiotnästäppa efter att ha knarkat nässpray i fyra dagar. Det är inte utan att jag tycker rätt synd om mig själv. Det gör lilla fröken också, men hon mår typ bra nu. Men nu är maken hemma från Finland igen - med 750 gram choklad och min 100-dagarsutmaning är ett fattigt minne blott. Men choklad är gott. Och alkoholen får stå..

PerG: Det finns tre ridskolor i stan och jag är Växjö Ridklubb-tjej (noga, det där), och har nu anmält mig till hoppspecial, som 'nybörjare som är lite hopprädd'. Face your fears..

• Waimea

Hej alla!

Har äntligen kommit ut och sprungit efter en riktig skitvecka, förkylningsmässigt sett. Infektionen kröp upp i bihålorna för första gången någonsin, så jag har haft ont i huvudet, spänningar i käken, fritt fall snornäsa och så värsta förkyld-rösten. Segt!

Kände mig faktiskt inte i form för någon form av fysisk aktivitet alls förrän igår. Då blev det lite pulka med ungarna (drog dem runt en 1,3 km lång runda), sen red jag en skogstur med grannen, vi var nog ute drygt en och en halv timme. Så jäkla vackert, snötyngda granar, vindstilla och lite vårhimmel. Mmm. Jag är huvudlöst förälskad i min lilla fux, hon är tjock, otränad, gammal men världens sötaste tjej och med ett jäkla drag i galoppen. 

Idag åkte sonen och jag till hans gympa och då åkte löparkläderna på. Lufsade dryga 9 km i 5.30-tempo, sprang på puls, siktade på 150 slag/min. Inga problem med luftvägarna, men nog känns det att bihålorna är trånga. Helt underbart att komma igång igen, jag lät det kännas extremt lätt hela vägen och bara njöt av att vara igång. Väldigt fint  ute. Körde lite core/styrka efteråt. 

Per G: Du är familjelöpningens trixare nr 1 *impad*

• Waimea

Apropå skor: Jag byter ut mina mängdskor (har två par) en gång/säsong. Köpte precis nya DS Trainer och shoppade loss på ett par Saucony Guide också, har förstått att de ska vara lite som Trainer. Var fet-rea på dem på startfitness så jag tänkte att det var värt att testa. Köpte båda paren skor + en lätt löparrygga för 1600 kr ink frakt, juste när pundet står så lågt. Annars har jag haft Saucony Hurricane som mängdsko, de är ap-stabila, men jag pronerar rejält och behöver nog mer stöd mellan varven. Ska kolla om Guide-skorna kan ersätta dem eftersom jag har börjat känna av knäet emellanåt när jag springer med dem, eller om de är ett alternativ till DS Trainer-pjucksen. 

Dessutom har jag ett antal par skor som jag använder lite då och då. Asics DS Racer och Mizuno Wave Ronin är mina platta, lätta snabbeskor. De åker på när jag kör intervaller. Sen har jag ett par Merell Barefoot som polaren köpte med sig från USA, har testat dem på löpband, körde intervaller. Riktigt goa! Sist men inte minst har jag också ett par Salomon Speedcross, en polare som gjorde ett felköp och för 500 kr var de mina. Fullt skåp. Men om jag inte missminner mig är det knökat i PerG:s skåp också?!

• Waimea

Tida77: Inte en aning.. Det är en sak att man kanske inte springer marathondistansen när man tränar marathon eftersom det sliter mkt på kroppen, du får det du behöver på 3 -3,5 mil, men de kortare loppen vet jag faktiskt inte. Jag har ett träningsprogram från RW för milen under 40 min (har väl startat om på det 3-4 ggr men aldrig kommit längre än till vecka 3) och där ligger längre pass på mellan 17-20 km 1 gång/vecka.

Har förresten anmält mig till ett löparläger i vår. Låter inte det här härligt så säg:

http://www.jessicagylfe.se/nyheter

Läs om det som heter Löpa i skönhet.

• Waimea
    PerG skrev 2013-02-13 23:47:57 följande:
    Har haft lite förkylningskänningar i början på veckan men nu ikväll kändes det bra så jag gav mig ut på en runda och tänkte ta det lugnt, men benen kändes pigga så jag testade att maxa och sprang in ett nytt personbästa på den rundan (10km på 44:55!)... Inte min snabbaste mil (44:40 är mitt personbästa) men den här banan är tuffare än den sträcka jag sprang då (idag sprang jag bl.a. upp för säldammsbacken för er som känner till den från Göteborgsvarvet! ;)... Jag tog ut mig så mycket att jag började se konstiga färger på slutet... 

Sent i söndags kväll gav jag mig ut på en "upptäckarrunda" på stan.. dvs jag tänkte mig att springa lite halvt planlöst ~10-15km ner i centrum och springa på gator som man kanske annars inte ser... Men magen började krångla efter 6-7km och och det slutade med att jag fick gå och springa om vartannat och mot slutet kunde jag knappt ens gå.. ;(.. Dessutom var det så sent att inget var öppet så jag kunde inte gå på toa utan fick gå hem och stanna om vartannat sista kilometrarna (och dessutom frysa eftersom jag var klädd för löpning och inte promenad ;)... Det blev ca 12.5km på 1 timme och 25 minuter.. 

Jäkla mage. Jag vet precis hur det känns, men jag brukar ha en hel skog till mitt förfogande när magen krånglar. Inte lika lätt i Göteborg, eh?!
  • Waimea

PerG: Förresten, hade inte du ett par Speedcross också, eller funderar du bara på att köpa?

Har haft en riktigt bra träningsvecka, för övrigt!

Mån: Löpning 9 km, spinning 1 tim (fick hoppa in extra som instruktör)
    Tis: Gym 1 timme. 15 min uppvärm på roddmaskin, sedan övningar a la body pump men med vikter på så att jag orkade 12 reps x 3. Armarna skakade efteråt..
    Ons: Löpning 9 km, ridlektion - dressyr 1 tim

Ikväll blir det middag på restaurang och konsert med First Aid Kit. Stor alla hjärtans dag-kram på er allesamman!

• Waimea

MissKaos: Nä, inte kommer du att behöva börja om från noll *trösta* ibland kan kroppen bli alldeles särdeles pigg och fräsch efter en 'sjukvila', sen har du såklart dina andra problem som gör att löpningen inte funkar, men deppa inte ihop! Det kommer att gå fint! *peppa*

PerG: Hultsfred var det.. 1,32 sprang jag på. Tog en lugn lunchtur med en kollega här som sprungit fort i sina dar och han var övertygad om att jag borde kunna komma ner någonstans mellan 1.25 - 1.30. Jag undrar, jag, men det är peppande att höra. Dammade av 'milen sub 40'-programmet för typ fjärde gången i ren inspiration och funderar på 5 x 1000 m på lunchen idag, men det är ett förbannat tråkväder, -4 grader, snöglopp och iskall nordanvind. Kan väl knappt bli bättre för pannbenet :-P

• Waimea

Tida77: Jag kan få ont mitt på smalbensbenet om jag snörar skorna för hårt, men det är ju inte riktigt samma.. Låter som om det är nåt med muskeln, har du testat att massera/mjuka upp/stretcha?

Svar på tråden Löpartråden 13