Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Förlåt sammanskrivning och stavning, blir inte så bra med ipad-en, jag är för otålig...

• Waimea

Miss Kaos: Jag borde ha koll, för jag har jusom läst om ditt skadetrassel, men det var foten du hade ont i, va? Vad är det för ont?

• Waimea
    Waimea skrev 2013-04-02 16:03:29 följande:
    Miss Kaos: Jag borde ha koll, för jag har jusom läst om ditt skadetrassel, men det var foten du hade ont i, va? Vad är det för ont?

Aha! Hälsporre var det ju, minsann. Samma skit som har smugit sig på min fossing, då. Har du några bra tips? Säg inte vila från all löpning i två månader för då stryper jag dig  :-P
  • Waimea

Startgrupp 3 för mig, samma som förra året. Vi hade Varvet-träning m löpklubben igår, över 100 deltagare. Maffigt. Miss Kaos: Ha ha, ja, du har lite rätt i att man inte får strypa gravida. Men jag vilar inte. Inte än i alla fall. PerG: Startled?

• Waimea

Hu, nu känner jag pressen. Du har blivit snabb, din rackare.. Får se vad jag kan prestera på Växjöloppet, lär bli en bra värdemätare inför Varvet.
    Tur du startar i 4:an så att du inte kan springa om mig   Det kommer förresten att gå ett seedningslopp i Växjö den 31 augusti om du skulle behöva.

• Waimea
    straight arrow skrev 2013-04-08 08:53:17 följande:
    Försökte bana ny terräng i helgen med att ge mig ut på en skogsrunda hemmavid som verkade lovande. Väl mitt inne i skogen hade de avverkat träd såpass att skogsvägarna gick i helt nya riktningar. Nåväl, efter litet irrande fram och tillbaka ledde gps:en i telefonen mig rätt, haha. Kunde sen studera gps-plotten på kartan hemma och fann att jag var inte helt vilse ändå... litet längre in i skogen och en sväng på rätt ställe hade lett mig runt. Nåväl, nya tag snart på det spåret!

Haha, kul med 'ny' runda, kanske?
  • Waimea
    Monstermamman skrev 2013-04-08 18:02:16 följande:
    Min shortsfobi grundade sig nog i tonåren när allt var hemskt och pinsamt. Eftersom det nu snart är 15 år sedan jag var tonåring kanske det är dax att växa upp och erkänna att ingen egentligen bryr sig mer än en själv . Tänk vad livet hade varit enklare om man fattat det då:).

Hur som helst så måste jag ju ha halvlånga tight till sommaren. Sen är det ju bara och se hur varmt det är i maj.

Läste på jobbet att det varit ett gemensamt långpass i lördags, 17-20 km i lugn takt med pauser och vätskepaus halvvägs. Kommer att vara ett varje månad. Har redan bokat in nästa:) insåg när jag kollade intarnätet att det finns en löpare sektion som fixar träningar etc på olika nivåer. Bra med stora företag, finns alltid någon med samma intressen.

Något jag ska tänka på om jag köper nya skor imorgon?

Jag har övervunnit min Eccoskor är töntigt-fobi och köpt mig ett par i söndags. Vad gör man inte när fotdjävulen inte gör som jag vill? Så bara face your fear, jag har sprungit rätt många lopp och aldrig brytt mig om någons ben i ett par shorts, om det nu inte varit en ûberluden man i trithlet-ställ i 5 grader eller rosa pantern i kjol..
  • Waimea

Och jag är tjurig.. Efter att ha linkat hela helgen har jag dragit på stora arsenalen, köpt Eccoskor, beställt inlägg till min dumma fot (och fått beröm för mina vältränade vader ), bokat sjukgymnasttid och ska iväg idag och kika på en lämplig träningscykel. Blir nog en MTB, efter många månaders velande.

Foten då? Jo, den är ju skitöm på plantar fasciit-stället. Jag sprang och gick den sönder och samman i torsdags, backintervaller och sedan långpromenad i skitskor var inte medicinen, så jag spenderade torsdag och fredag linkades och resten av tiden fram till idag icke-springandes. Passar ju bra att maken är på konferens i Rumänien så att jag ändå inte kan träna löpning om kvällarna. Men jag har ändå gott hopp, får se vad sjukgymnasten säger. Ortopedteknikern sade att det går fint att springa så länge det inte gör mer ont efter än vad det gjorde före, vad nu det kan innebära i form av belastning.

Borde kanske vara mer depp, men jag känner mig snarare beslutsam. Bättre stämma i bäcken och inte göra detta mer kroniskt än vad det behöver bli. Träna går ju alltid även om det inte går att springa hela tiden, men jag inser att jag kanske får slopa asfalten till förmån för terrängen. Det gör ju heller ingenting.. Funderar också på att lägga om löpstil till mer barfota efter Sthlm Marathon, om jag nu fixar springa där.   

• Waimea

Ah, vem har sagt att shopping inte kan motverka tjurighet?! Igår handlade jag loss på den härna hojen. Det var helt underbar att sätta sig på den, ser redan fram emot att röja loss i skogen: http://www.bikebrothers.se/cykelkatalog-bros-pilen.html?app=2&product=mtb---endorphin-disc-39498 fick dessutom fin rabatt på den eftersom jag gått med  i cykelklubb (enbart för rabattens skull, jag svär) och hade en cykelnörd av rang med som hjälpreda, så nu har jag rätt tillbehör på den också.

Idag blir det träning i gymmet på jobbet. Måste komma igång igen, men det stramar fortfarande i foten så jag skippar löpningen tills jag varit hos sjukgymnast och ortoped.    

• Waimea
    Monstermamman skrev 2013-04-10 20:51:51 följande:
    Inlägg nr 2 från mig!

provade mina nya snygga skor och jag gillar dem inte. Vet inte vad det är men de känns inte 100.

killen i affären var helt övertygad om att jag behövde pronationsstöd. Jag visste inte vilken typ mina gamla skor var men när jag kom hem igår så såg jag att de gamla är neutrala. Kollade sulan på de galna och dessa har jag inte alls slitit snett, snarare i mitten.

tycker jag fick anstränga fötterna för att springa bra. Men är osäker på om detta beror på fel skor för mig eller bara att de är nya.

Jag pronerar och brukar ha slitningen i ytterkan på hälen och mot stortån till, så det låter verkligen som om du kan ha fått fel sorts skor. Gå tillbaks och säg till, de ska för bövelen inte lura på dig pronationsstöd om du inte behöver det. *morr*

Om du kände dig ovan vid löpbandet kan det också handla om att du sprang väldigt långsamt och kanske pronerade mer än du normalt sett gör.
Svar på tråden Löpartråden 13