Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Jag ska springa min första halvmara i Köpenhamn nästa helg. Är verkligen jättenervös inför det och undrar vad jag gett mig in på. Jag springer cirka 2 dagar i veckan och milen på strax under timmen. Som mest har jag sprungit 15 km och då sprang jag ensam men det gick ok. Jag hoppas att det kommer att gå lättare när jag väl springer loppet. Med publik och andra löpare.....
Min största svårighet är den mentala biten. Jag har lätt för att tänka negativt när det blir jobbigt och har svårt att inte känna efter när det tar emot. När jag väl kommit en bit och det går bra så blir jag gladare och det går lättare. Jag behöver tips på hur man ska tänka under ett långt lopp och gärna tips i övrigt hur man överlever en halvmara. Någon särskild tid strävar jag inte efter nu första gången men vill gärna klara mig under 2,20. När jag sprang 15 km hade jag 6:07 min/km.
Tweetie, har du klarat 15 km fixar du resten på ren vilja under loppet!
Szalkais tips är att inte springa hela loppet i huvudet, utan att sätta upp delmål. Jag tänkte vätskekontroll till vätskekontroll - några km fixar man ju! Sen är det förstås viktigt att dricka. Min erfarenhet är att jag klarar ca 14-15 km på bara vatten, sen är det bra att fylla på med annat. Drick vid alla kontroller!
Jag är ju ingen super-löpare, men några långpass har jag hunnit med i år. Bara jag håller mig frisk går det vägen!
Långpass med fartökning idag. Gick halvbra, men så är det ju ibland. Första 10 km gick bra, sen skulle jag öka farten under 3 km. Klarade 2, sen drack jag och pustade ut. Körde sen 1,5 km i lite högre fart igen, innan nedjogg. Jag saknade flytet och drivet idag, men det bör inte hända på halvmaran - där har man ju alla omkring sig att hämta energi ifrån!
Idag provade jag att ta Resorb, vätskeersättning, efter passet. Jag kraschar ofta efter ett långpass, mår lite illa och fryser. Peppar-peppar har det inte kommit ännu, så kanske är det salterna jag behöver? Skönt om det är så enkelt!
Min fot är mycket bättre. Skulle idag testa att jogga 1-3 km i lugn takt för att testa foten. Men vaknar istället med feber och toktäppt näsa. Kunde jag inte varit förskyld medans foten var paj för att spara tid? ![]()
Jag smyger med en flaska Kan Jang här hemma. Hoppas kunna mota alla förkylningsbaskelusker till 16 september...
Hur är göteborgsvarvet?
Jag flyttade i helgen och bestämde mig för att ta en kortare runda nu ikväll. Nu är det ju dock så att jag utrustades utan lokalsinne och sprang så klart vilse. På väg tillbaka hem mötte jag bussen som går utanför mig. Tyvärr gick den åt fel håll. Jag var alltså på väg ännu längre bort. 7,5 kilometer slutade min korta runda på, de sista tre med mobilen och kartan i handen. Jag är inte klok...
Hihihi