Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Nu har jag blivit så sporrad av min bror som sprang halvmaran i E18-loppet i lördags på 1,28! Gbg-varvet it is! Men jag kan inte anmäla mig ännu, måste vänta in lönen först. Vår ena kisse ska till veterinären nästa vecka och jag måste spara alla pengar till dess, då han inte är försäkrad och vi har ingen aning om vad som måste göras och hur dyrt det kan bli. Han är 10 år snart och han flyttade till oss när han var 6,5 år och var då oförsäkrad och en katt får inte försäkras efter att de fyllt 6 år, så det känns lite jobbigt just nu. Han har fått en kal fläck på magen, där det nu finns en brun fläck på huden, ungefär som ett födelsemärke. Usch, tänk så man ska behöva oroa sig! Tänk om han är dålig och vi inte har råd att hjälpa honom?! Vår lillkatt är givetvis försäkrad, det känns så otroligt skönt när sånt här händer.
Den här veckan ska jag tänka träning igen. Förra veckan blev det ingenting! Först var jag helt slut efter Tjejmilen och hade ont i benen och sen var det sjuka barn och så fick maken prioritera sin träning, då han spelade sista matchen för säsongen (och enligt honom karriären) igår. Han har slutat och gjort come back förr, så jag är inte riktigt säker på det sistnämnad ännu.
Så. Lätt löpning, 7-8 km, ett Afropass och så lite styrketräning får det bli den här veckan.
Hej alla glada löpare!
Man kanske får kasta sig in här i tråden? Igår klarade jag äntligen 10km på under 60 minuter!
Är en hobbylöpare men jag har börjat intressera mig för att delta i ett lopp längre fram! Hur lång är halvmaran som ni alla pratar om?
En halvmara är 21,1km om jag inte är helt ute o cyklar
Men vilken utmaning!
En bra sträcka, det är långt, men ändå inte så långt att det tar evigheter att klara beroende på vad man har för tidsmål såklart
Har ju just haft ont i vaderna, men annars tycker jag att halv maratan borde vara en lagom sträcka. Har sprungit 1 mil på 57.07 och det var inte allt för jobbigt. Frågan är nu hur man ska öka fram tills juni (Nya broloppet 2011) för att få en lugn och bra ökning. Har just nu börjat kunna springa 5 km igen med vaderna. Har dock inga problem att rent fysiskt springa 8 - 10 km, men benen vill inte! Mitt mål är att springa hela tiden. Tiden är en bisak så här första gången.
Hur gör ni som sprungit halvmarir nu? Har ni följt något speciellt schema?
Kulta: Jag laddade nog mest psykiskt för att springa så pass långt. Det är nog där hindret sitter för rör man på sig och motionerar så är inte 2 mil så fasligt vidrigt långt utan man fixar det. Det gäller bara att inte sätta så höga förväntningar på sig själv. Svårt, jag vet, men man kan ju försöka iallafall ![]()
Kulta: Var sitter problemet i vaderna förresten? och kommer smärtan när du blir varm?
Ett tips som hjälper mig när man springer lite längre är att dela upp passet i 5km. De flesta som löper med jämna mellanrum klarar ju en 5:a. Så i stället för att tänka att man ska springa 21km så tänker jag 5km i taget, då känns det mentalt bättre. Kanske inte funkar för alla, men vet att fler än jag gör så
Igår blev det Zumba och idag blev det ett kort återhämtningspass på 5,9km.
Så nu kan man nog säga att jag känner mig återhämtad efter halvmaran.
Apropå Gbgvarvet så kommer nog jag med att deltaga där. Pratade med mitt löparsällskap idag om det. Känns som om det är bra att ha en morot att träna för så man inte tappar löpningen efter Lidingöloppet och annan träning tar vid. Då ska det ju växlas om till Vasaloppsträning. Tänkte försöka behålla 1-2 löppass i veckan i alla fall. Får se hur tiden räcker till bara.
moe: hoppas det inte är någon fara med er lille misse! Vet hur orolig man kan bli för de små liven
Har alla försäkringsbolag samma åldersgräns?
Har också anmält mig till Göteborgsvarvet nu, det är ju risk för att det blir fullt ganska snart.