• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • beli

Oj, fullt på Göteborgsvarvet redan på den här sidan årsskiftet, menar ni? Det var värst, då måste jag och sambon också ta och anmäla oss snarast.

Kom just hem från ett 5 km löppass, skönt!

• isold2003

Flera nya ansikten i tråden, välkomna!

beli skrev 2010-09-14 21:32:37 följande:
    Oj, fullt på Göteborgsvarvet redan på den här sidan årsskiftet, menar ni? Det var värst, då måste jag och sambon också ta och anmäla oss snarast.

Kom just hem från ett 5 km löppass, skönt!
    Ja Göteborgsvarvet blir fullt rätt tidigt på hösten, otroligt egentligen!

Moe, håller tummarna för att det inte är någon fara med katten!
    Kulta17 skrev 2010-09-13 18:11:31 följande:
    Hur gör ni som sprungit halvmarir nu? Har ni följt något speciellt schema?
    Jag sprang min första halvmara lite oplanerat (hittade infolapp i spåret några dagar innan tävlingen..) men hade inte sprungit längre än 15 km innan och det gick bra. Jag har aldrig följt något program men pressade mig själv ganska mkt och körde 3-5 pass i veckan redan från första veckorna när jag började. Jag har nog haft lite tur också som inte blivit skadad.

Gaby, du har så rätt, jag har en bra bas att stå på och nu får det vara färdiggnällt från min sida, nu är det dags att ta tag i träningen istället! Den här veckan med nattjobb ger lite mer träningstid så igår blev det 22 km och idag dryga 12. Försöker få in lite mer backar inför Lidingöloppet. Imorgon blir det vilodag för benen, mer jobb för armarna, flyttpackning..
  • Waimea

Isold: Lite träningsvana sedan innan också, kanske?! Du har ju haft en helt ofattbar progress, jag är så inspirerad av dig även när du är oinspirerad.

Jag var på tjänsteresa mån - tis, så igår blev det en lugn morgonjogg utmed Vätterns strand. Så härligt, först lite asfalt, sedan hittade jag en grusväg som slingrade sig upp mellan riksettan och E4:an, utmed naturreservat och fina trähus och så såg man sjön mellan trädtopparna. Runners high, absolut, jag insåg exakt varför jag springer!

Idag är det terräng-KM med klubben, 4000 meter. Vi ska springa på SM-banorna vid slottet i stan, jättekul!

Skickade in mitt resultat från helgen till Göteborgsvarvets seedning, så nu ska jag väl starta lite tidigare än startgrupp 16 nästa år..

• m o e

Igår kom jag äntligen ut. En kort runda på 4,7 km bara, men det kändes helt ok och framför allt, jag kom ut! Ikväll blir det Afropass på gymmet. :)

Waimea: Det låter som en härlig spontan-runda! Bra att få såna upplevelser ibland, så man inte tråkar ut sig i samma gamla spår jämt.

Nu har vi två mirakelkillar!
  • Gaby 01

Men vad jag längtar ut för att springa!!! Var ute igår och promenerade och tog några lätta löpsteg, men lårens framsida är som tunga tjocka klumpar efter halvmaran och det är ren och skär träningsvärk som spökar. Så de lätta stegen lär vänta ytterligare några dagar. Tills dess blir det att köra wetvest för det fungerar.

Börjar bli lite småkyligt ute! Måste försöka hitta varma tights snart. Hörde till min stora glädje att det finns ett Löplabb uppe i Valbo och tid är det inte så fasligt långt med norrlandsmått mätt

Ni som kör med vätskebälte... tips? Finns det bälten som är bättre än andra osv? Tänkte nämligen införskaffa ett sådant snart.

• rövardotter73

Trodde jag skulle se dig på terrängserielöpningar igår Gaby. Vad där med familjen som sprang, själv tittade jag på eftersom jag redan sprungit på dagen, vi hade skoljoggen igår. Jag var "ledare" för joggagruppen och sprang 5 km i joggtempo vilket enl. barnen var 100 m rusning, 200 m snigelpromenad, 200 m togsnabbb sprint, sen tvärstopp och några joggingsteg innan det var dags för ytterligare en rusning. Just det funkar inte sååå bra för mig så jag joggade iväg och sa till barnen att vi möts vid målet, spring nu i er egen takt

De var duktiga och det var kul i alla fall.

Dottern vann sin skoljogg igår, 2,5 km på 11.30. Det hänger jag INTE med på.

Vi har adidas vätskebälte, inköpt på Göteborgsvarvet på mässan. Det har lite mindre flaskor, 4 st och sitter skönt runt midjan iom att det är väldigt elastiskt och följsamt. Jag har även team sportias som har skruvkorkar på flaskorna, kantigt och obekvämt och intersports där flaskorna hoppar ur. Adidas är det jag gillar bäst.

Bagheera har ju faktiskt ett par vintertajts som inte är helt vedervärdiga även om det finns bättre men jag har ett par såna när jag åker skidor. Kostade 150 el. 200 kr tror jag.

Nu är det mindre än två veckor kvar

• Gaby 01

Rövardotter: Jag var lite sugen på att springa terrängen, men det sunda förnuftet satte stopp Mina lår hade straffat mig i all evinnerlighet om jag försökt mig på det.
    Var det många som sprang? Och vad går det hela egentligen ut på? Förra året förstod jag det som att man skulle försöka springa så många km som möjligt och lägga ihop dessa datum och km men i år?

Och så himla gulligt med joggargruppen Kan tänka mig de små liven, ivriga, rusandes iväg tills andan tar slut och sedan på nytt. Och gratta dottern! Där har du en blivande löparkompis?!

Tack för tipset ang vätskebältet! Det är guld värt! Jag hatar att köpa på mig, vilket skett alltför många gånger, och sedan bli missnöjd.

Bagheeras vinstertajts har jag provat *ryyys*. Gillar Bagheeras löparkläder allt mindre för varje annat märke jag prover. De är så himla stumma och omedgörliga! Men i brist på annat så har det fått duga. Och så ligger ju outleten så nära!

Kommer vara i badhuset från kl. 18 ikväll om du är sugen på ett wetvest-pass? Vi är 3 st tjejer som kör ikväll och det är så mycket roligare att ha någon att prata med när man springer vatten. Det blir ju annars lite långtråkigt! Man kommer ju liksom ingenstans

• rövardotter73

Haha, man kommer ju ingenstans... nej, det måste vara lite som att cykla motionscykel, hihi.

Terrängserien går ut på (och har gjort i 20 år) att man springer minst 2 av 3 deltävlingar, för vuxna är varje deltävling 5 km, och så får man poäng utifrån placering och på sista deltävlingen räknas den totala placeringen ut.
    För barnen är det ju viktigt med pris och det får alla som fullföljer 2 tävlingar. För dottern är ju förstås placeringen viktig så det är mycket taktik som gäller.
    18-åringen sprang 5 km på 19 min, pust.
    4-åringen sprang 500 meter och kom storgråtande in i mål efter att ha ramlat på målrakan.
    11-åringen var lite slut i benen efter skoljoggen så hon sprang 1500 på "bara" 7.27.

Ikväll kör Alpinas inomhusträning igång och eftersom jag är "tränare" för barnen 0-5 år så har jag träning ikväll. Synd, hade varit kul att wetwesta lite.

Tycker att vintertajtsen funkar för längdåkning men de kanske är lite stela? Har inte tänkt på det. Däremot har jag deras 3/4-tajts för löpning och de är så slappa och konstiga så det känns helmysko att springa i dem. De är såna som får gå när allt annat är i tvätten.

Den tävlingen du syftade på med att samla km är nog kilometerjakten som dalaporten brukar hålla i?

• Kulta17
    Gaby 01 skrev 2010-09-13 19:44:27 följande:

Kulta: Var sitter problemet i vaderna förresten? och kommer smärtan när du blir varm?

Uppe i vaderna. Tror det kallas "Gubbvad" Blir spänt och gör ont. Bättre nu. Gäller dock att inte ha för brått och öka för snabbt! Har börjat med styrketräning och tar då även vrossmaskinen och ersätter ett joggingpass med den nu när jag får ta det lite lugnt. Mycket strech också.

Andra tips?
  • Kulta17
    Gunsan75 skrev 2010-09-14 20:32:39 följande:
    Ett tips som hjälper mig när man springer lite längre är att dela upp passet i 5km. De flesta som löper med jämna mellanrum klarar ju en 5:a. Så i stället för att tänka att man ska springa 21km så tänker jag 5km i taget, då känns det mentalt bättre. Kanske inte funkar för alla, men vet att fler än jag gör så
    För mig är halvmaran 4 rundor nere på Ribban där jag springer. Då känns det överkomligt!

Läste idag en artikel om NY marathon i Stadium tidningen. Häftigt.
Svar på tråden Löpartråden 13