Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hallå hallå!
Jag hade oväntat mycket kraft i benen igår när jag skulle springa milen (trots mycket träning tidigare under veckan), det flöt på hur bra som helst, och även mentalt var det peppande att springa milrundan "BAKLÄNGES" så det inte blev så enformigt.
Och fick såklart återigen bevis för att om det känns BRA när jag springer milen så kommer jag in på 1:04.
Exakt!
Varje gång!
När det känns riktigt tungt kan det bli ett par tre fyra minuter till... men större skillnad är det som sagt inte mellan ett pass där man tycker att man flyger fram och ett pass där man nästan står stilla och trampar i uppförsbackarna...
Bryr mig inte så mycket om det nu utan bara njuter av att vara igång med träningen på allvar och känna mig stark och pigg och frisk. Ska passa på att njuta av den känslan nu fram tills höstens alla dagisinfektioner drabbar familjen!
Skön lunchträning idag som vanligt på fredagar. 30 min spinning, 30 min core, 30 min styrketräning och sedan lång skön stretch. Nu är man redo för helg! (mör)
Ha en riktigt härlig helg!
K
Nu har jag anmält mig och sambon till Göteborgsvarvet, jippi! Han sprang det i våras, men jag har en hel del att träna upp under hösten/vintern. Kul! :)
Hm, den här veckan har hösten verkligen slagit till. Kulingvindar och den ena störtskuren efter den andra. Det är ju en sak att ge sig ut och springa en stund i regnet, det kan ju rent av kännas ganska mysigt/kul om man är på det humöret, men om man jobbar som trädgårdsmästare och ska klafsa runt i geggan i leriga regnkläder och vidrigt tunga arbetsstövlar 8 timmar om dagen så kan man hyfsat lätt hålla sig för skratt dagar som denna 
Nå, nu är det helg och jag ska ICKE springa en meter idag. Imorgon däremot blir det långpass
Rövardotter: hoppas ditt ben läker snabbt!
Waimea: grattis till snabbt och bra lopp! Visst är det KUL att springa snabbt
Jag köpte innan jag började springa igen
suveränt!
Kattstugan: Tack! Ja, det är jättekul att ösa på lite. Mer sånt i vår, tror jag.
Ikväll var jag ute i skogen med pannlampan (såg en fråga här i tråden - jag fick en Petzl Tikka i födelsedagspresent, är helnöjd. Den är lätt och stör ingenting/sitter som en smäck och ger bra ljus..) och det var en märklig upplevelse. Helt plötsligt lyssnade jag på ett helt annat sätt. Insåg att det snarast är lite bredare grusvägar som gäller när pannlampan är på, annars lär jag fara kring och stuka fötterna i parti och minut. Hur som helst, det var gottigt att inte begränsas av ljuset, då slipper jag ju fara in till stan och springa i vinter. Tänkte först springa min vanliga runda, men efter 7 km i mörk skog kände jag mig lite för mycket på spänn, det blev lite snubbligt och det gillade inte mina ömma hälsenor så jag avslutade med fem km på asfalten utmed gatljusen i byn. Skönt det med.
Isold: Ja, visst är jag värd ett par nya tights?!
Gunsan: Vad kul! Då är vi ett par stycken från tråden som springer nästa helg! Jag har, i ett infall av hybris, satt upp ett ambitiöst tidsmål, egentligen tvärt emot mina principer, känns det bra i kroppen satsar jag, annars är målet att förbättra tiden från förra året.
Waimea: äsch, det är inte hybris att tro på sig själv! 
Just avverkat terrängmilspåret från helvetet!!! Eller snarare det icke befintliga terrängmilspåret! Hade behövt både karta och kompass idag, men som tur är jag uppvuxen i trakterna så jag hade någorlunda koll på riktningar.
Förr i tiden, på den gamla goda tiden, var det här ett spår som hade fint rykte och som var mycket välvårdat så jag blev väldigt förvånad över att hitta ett spår som sagt knapp existerade längre.
Så Rövardotter... passa dig för terrängmilen i Krylbo.
Men 5km fanns kvar och i god kondition så när dagens pass var slut så hade jag gjort fina 19 km. Apdålig tid dock men satan rent ut sagt vad jobbigt det är med riktigt backig terräng.
Insåg även vilken EXTREMT dålig teknik jag har i branta nerförsbackar! Hur ska man springa egentligen? För mig går det jättesakta och det känns rejält i knäna. Jag springer hellre uppför än nerför just nu!
Skulle springa 15km idag var tanken.
Sömnbrist och dåligt med mat gjorde at det bara blev 10km
Sista 3km blev det intervaller då jag varvade gång med att spurta. Helt energilös var jag. Mina löparkmrater sprang dock 15km. Jag brukar kunna tuffa på och brukar inte kasta in handduken, men idag fanns det inte mer att ge just då.
Nu ska jag tänka mig för hela veckan. Jag ska se till att äta bra mat och fylla på depåerna till lördagen. Det kommer bli tufft, riktigt tufft. Lär nog bli en del gång i backarna skulle jag tro. Så svårt när det är första gången med att veta hur man ska lägga upp det.
Gunsan: Man lär ha sådana här skitdagar också! Det är verkligen inte roligt när de kommer, men när man väl får sina bra dagar igen så njuter man lite extra av dem. Du gjorde helt rätt som avslutade vid 10 km, de sista 5 km hade nog gjort mer skada än nytta. Ladda järnet nu och glöm inte bort den så viktiga vilan!
Skulle ha sprungit 16 km idag, men det blev sammanlagt en mils promenerande med grannens hundar. Trött som ett djur, ömma hälsenor, stum rumpa. Inte många rätt idag, inte. Jag har varit hundvakt och gått två rejäla skogsrundor, det fick räcka. Har en gudabenådad träningsvärk efter en kvarts bålträning/styrkeövningar efter passet igår, plankan suger rätt bra.
Inser att jag behöver lägga lite tid och krut på att stärka bäcken och vader i vinter, men nu handlar det bara om att vara tillräckligt fräsch på lördag. I morgon blir det spinning, på tisdag kör jag en lite längre löprunda, typ dryga milen, och eventuellt en kortare runda på onsdag. Sen är det vila.