Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Engfield: Välkommen! Det är lite lurigt det där med att börja träna efter graviditet, speciellt om man ammar oxå. Det har med alla hormoner i kroppen som man haft och de som fortfarande är kvar. De säger att man kan vara något mer skadebenägen efter en graviditet ett bra tag efteråt och att man ska vara lite försiktig. Så det är viktigt att du lyssnar på din kropp.
Mitt tips är att börja stärka upp bålstabiliteten. Och att köra Tupler-metoden speciellt när du är ute och tränar. Då går mamma-magen snabbt tillbaka också som en fin bonus.
Bålstabiliteten kan du börja med att köra alla varianter av plankor som finns, se till bara att utföra dem rätt och gärna morgon och kväll. Har du en pilatesboll så finner du även där massor av bra övningar.
Tuplermetoden - som innebär att man stabiliserar den inre korsetten och får allt tillbaka på plats igen genom stärka inre magmuskler kan du göra konstant. Här får du nästan söka på ordet Tuplermetoden och hittar du inga bra länkar så hojta till. Det viktigaste tycker jag är att man hittar en bra sjal eller bandage och lindar runt magen relativt hårt och stabilt så man konstant kommer ihåg att hålla hållningen och att dra in magen (naveln). Gärna dra in magen stundtals så mycket man bara kan. Fungerar verkligen verkligen toppenbra!
Sedan är det nog bara att fortsätta som du gör, powerwalka och ta varje löpsteg som en bonus. Vips vänder det så att du springer mer än går!
På tal om något helt annat än löpning... Jag är så urbota less på att surfa in på tidningarna och se närbilder på när idrottsstjärnor skadar sig. Typ ett benbrott, när en fot eller knä viker sig etc. Riktigt rejäla vidriga skador! Jag mår lika illa varenda gång och bilderna finns liksom bara där stort på frontsidan. Varför kan de inte hellre ha en länk att de som vill se eländet kan få göra det så slipper vi andra! Yuack! Och varför visa det? Det finns väl ingen som gottar sig i det? Lätt illamående efter att ha råkat se Messis fotskada!
Engfield: Välkommen till tråden! Jag började springa regelbundet ungefär där du är nu, men jag ska ärligt säga att jag kände av mina fogar rätt länge. Det tog ett par månader innan det släppte, men jag fixade Lidingöloppet efter ett halvår, så det går. Sen har jag fått lite andra problem som har att göra med att jag har starka ben och svag överkropp, så glöm för allt i världen inte att träna hela kroppen.
Lyssna på Gabys råd och ta det stilla långsamt och stärk bäckenet!! För att få upp flåset kan du ju köra spinning eller någon annan konditionsträning som inte belastar mage och bäcken på samma sätt, löpningen är tuff för nyförlösta bäcken och du behöver muskla dig i lagom takt. så kompletterar du med att fortsätta dina powerwalks och öka mängden löpning efterhand.
Apropå att öka stilla långsamt så blir det nog inget Växjö Marathon för min del. Nu ska jag ta mig igenom Lidingöloppet och sen blir det nog till att ta en omstart och stärka bål, bäcken och vader och sen börja löpträna. Har haft ömma hälsenor ända sedan loppet i onsdags, blev inte precis bättre efter löpturen i lördags kväll och var precis och fick en sån där äckligt plågsam vadmassage med lite kommentarer om att det var stelt och spänt och massor av knutor och olika belastade vader. Jag är sned, jag är svag i bäckenet och jag har pressat vaderna lite för hårt. Och vet ni vad, det blir inte bättre av att fortsätta springa. Nähä?!?
Löpcoach Jessica säger 'ta lidingöloppet och lägg ner löpningen ett par veckor efter och träna sånt som är skönt'. Kanske läge att lyssna så att jag inte springer sönder mig, men jag vill ju såklart inte att det ska vara så..
Engfield: När det gäller bäckenbotten - KNIPMUSKLERNA - så "ska" man väl träna dem dagligen och så ofta man kan efter förlossningen, och stabiliseringsträning av typen "håll in magen och tänk på hållningen" kan man säkert med gott resultat köra hur mycket som helst (hm, jag vet en som slarvar med detta *undertecknad*), men för riktig coreträning av de stora musklerna i mage och rygg med vikter (eller egna kroppsvikten) gäller nog samma princip som för all styrketräning - (minst) 48 timmar mellan varje pass för att optimera återhämtning och utveckling. Eller vad säger ni andra?
gaby - det där måste vara MTV-syndromet, du vet Jackass och alla andra program där mycket unga män med byxorna i knävecken gör sig illa inför kameran och peppar sina likaledes blödande och haltande kompisar med glada tillrop av typen "awesome, dude!"
*tantvarning på den kommentaren*
K
Kaya: Håller med gällande magträningen på alla punkter!! Och faktum är att Tupler blir en livsstil! Det känns numera helt naturligt och det medför så mycket bra på alla sätt! Jag är helt såld på metoden vilket säkerligen hörs
Är ni med på funbeat förresten? Jag och Gunsan är träningskompisar där och det skulle vara mycket roligt ifall fler kom med. Det ger en kick att se vad andra tränar, hur det går, bloggar, personliga kommentarer etc.