• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Gunsan75
    Gaby 01 skrev 2010-09-27 09:44:40 följande:
    Rövardotter: Helt otroligt bra med de förutsättningarna! Misstänker att du kommer gå med ett leende på läpparna idag och dessutom fått en nytändning inför kommande träningar.

Gällande Lidingö-loppen som arrangemang så vet jag inte om jag är så väldans imponerande, jag kanske hade för höga förhoppningar. Kändes som en mycket rörig tillställning. På söndagen när vi var där var det dessutom många barnlopp och mängder med folk stora som små som yrde omkring vilket kanske förstärkte intrycket. Sedan kan jag tycka att i tjejjloppet kunde de hellre haft fler startgrupper för att minska propparna. Det var bara något enstaka ställe längs banan där köbildningen lättade upp. Är det samma problematik på det långa loppet?

Vilka är de bästa loppen ni varit på arrangörsmässigt? Jag har bara Stockholms halvmara att jämföra med, men det var verkligen en upplevelse både före, under och efter loppet.
    Gaby01, min erfarenhet av Lidingö var precis det motsatta. Mycket folk javisst, men så bra arrangerat i mitt tycke. Vätskestationer som fungerade klockrent, bra information osv.  Visst var det proppar, men det är nog oundvikligt:(
    På 30km var det fullt från start till mål, lättade upp sista kilometern, ville man fram fortare var man tvungen att sicksacka.
    Det loppet jag är mest missnöjd med arrangörsmässigt är midnattsloppet.
    Kanske är skillnad mellan 10km och 30?!? det vågar jag inte uttala mig om då jag inte vet

Bra kämpat ALLA.
  • Gunsan75

Åhh vad jag längtar tills nästa pass löpning.
    Har lovat mig själv att inte springa innan Portugal så jag har nedräkning nu. Kommer bli många korta och långa pass under veckan där. Blir nog även en hel del annan träning också.

När jag kommer hem från resan är det dags att ladda om för nästa lopp, men ska inte tappa löpningen utan försöka hålla kvar den och piska upp farten också.

Är det någon här som åkt Vasaloppet-Öppet spår? Tips på bra övningar innan snön kommer?

• Gaby 01

Gunsan: Åh vad härligt du kommer få det på resan, och vilan du får nu är välbehövlig! Och nu är det verkligen inte lång tid kvar innan du får åka. Suck... vad är väl en bal på slottet!

Nu börjar det bli kyligt att springa ute, för mig ska det bli spännande att se om jag håller i träningen när det börjar dra sig ner mot minusgrader. Första gången i sådant fall men någon gång ska ju vara den första.

• Gunsan75

Jag fick en sådan kick av Lidingöloppet så jag hoppas verkligen att jag kommer hålla igång med träningen nu.

• rövardotter73

Halloj!
    Sitter just nu på jobbet men laddar mentalt för en löprunda ikväll. Har inte sprungit sen söndagen och har faktiskt haft lite träningsvärk, konstigt, det brukar jag aldrig få av löpning men det måste bero på backarna.
    Tror jag tar samma runda som förra onsdagen, d.v.s. "runt broarna" som vi här i trakten kallar rundan. Man springer alltså två olika broar över Dalälven och för mig är det väldigt exotiskt att få springa på asfalt som ej har grästuvor här och där, en runda (ej fram och tillbaka efter en landsväg), GATLAMPOR, bilar, andra löpare och cyklister, mmm. Rundan fick jag till 6.66 km förra veckan men ikväll tar jag nog makens garmin och mäter noggrannare.

Måste tillägga att jag är djupt imponerad av allas bedrifter i lördags och söndags. Det var mycket WOW när jag läste hur alla sprungit.

• Waimea

Gunsan: Härligt.. Vad peppad jag blir av att läsa, det bara sprudlar av träningsglädje om dig! Rövardotter: Det är nåt särskilt med rundor över Dalälven.. Jag har inte sprungit en meter sedan Lidingö, är fortfarande lite lätt euforisk över min insats. En massa folk som frågat hur det gick och gratulerat till bra resultat. Jag är nog en riktig pratkvarn! Hur som helst, jag höll cykelpass i måndags, cyklade som kund idag (intervaller, jättehärligt) och var ute på en ljuvlig islandshästtur med ett par arbetskamrater i höstsolen igår, men ingen löpning. Sparar mig och mina vader till i morgon och lyxar med lite måbra-träning, bara. Snacka om att jag är taggad till att bibehålla den här formen, dock, det är verkligen skönt att känna sig stark! Och jag ska hålla formen i nya, fina kläder också! Shoppade loss på mässan på Lidingö, det var ju rätt billigt, precis som någon här skrev. Blev ett par vanliga tajts, ett par vintertajts och en långärmad tröja.

• isold2003

Gunsan, hoppas resan till Portugal blir riktigt lyckad! Jag spanar lite på training camp till våren, hoppas att det blir av

Rövardotter, blev det någon löpning? Det låter som en fin runda med passage över älven!

Waimea, härligt, det är klart att du ska njuta av din fina prestation! Låter klokt med alternativ träning.

Gaby, sent svar men ang välarrangerade lopp så gillar jag verkligen munkastigen! Ett litet och familjärt terränglopp med gemensam bussresa till starten och lunch i klubbstugan efteråt. Kan verkligen rekommenderas om du är sugen på ett långlopp till våren. Förresten, har du hunnit få more miles tightsen? Jag fick mina kompressionstights men de var för korta så jag väntar på utbyte till ett par längre.

Jag har tagit ett par rundor sen LL, det blev dryga milen i måndags och knappt en och en halv idag. Idag var det fantastiskt höstväder med strålande sol och klar luft här, riktigt härligt! Solig 

• Kaya

Oj vad ni springer och tävlar och vilka fantastiska tider! Grattis alla och oj vad ni är bra! ("Det är de sista 15 km som är backigast"... ha ha... ok ska det betyda att det inte är så jobbigt som man tror eller vaddå... )

Jag fortsätter varva mina ganska korta och långsamma löprundor med massa annan träning och springer ju i stort sett aldrig över milen utan det är liksom den bortre gränsen för vad jag "står ut" med... jag älskar löpning men mer än en timme i taget är inte min grej (och ja, som ni vet tar ju milen exaktamente 1:04 för mig att avverka! )...

... men blev ändå lite nöjd med mig själv när jag ögnade igenom min träningsdagbok för slutet av augusti till slutet av september och insåg att jag i a f har kutat ca 10 mil på en månad! Varav 3 st rundor på 10 km och ganska många rundor på 4-8 km.

Jag funderar på att ev springa milen senare idag men det beror på hur jag känner mig - har haft en väldigt mild förkylning en tid som inte riktigt vill ge med sig. Jag har envisats med att träna rakt igenom den men av någon anledning känns det viktigt att vara 100% säker på att man inte har det minsta ont i halsen just när man ska springa lite längre. (Dubbelmoral!?) Just nu känns det bra! Så det blir nog en löptur idag - antingen milen eller en kortare sväng. Vädret är ju så idealiskt så man nästan inte KAN sitta inomhus och jobba!

K

• m o e

Jag tycker också att ni är superduktiga som springer så långt och så fort. Ni inspirerar!

Själv är det lite segt just nu. Jag springer några femmor i veckan, men det går trögt och rätt långsamt. Det har blivit kallare och mörkare på kvällarna, så jag ger mig itne gärna ut när det är mörkt. Igår blev det en asfaltsrunda (5,4 km) precis när det skymde, så jag hann igenom skogen innan det blev helt mörkt. På tillbakavägen var det mörkt, men då sprang jag i områden med hus hela tiden, så då var det ok. Jag skulle ha kört ett Zumbapass egentligen, men jag var tvungen att vara hemma för att avsluta en blocket-affär, så jag hann inte iväg till passet.

I helgen är jag sugen på att springa lite längre igen, kanske 8-10 km.

Vad har ni på händer och huvudet nu när det börjar kallna? Jag brukar springa med min tunna skidmössa (Swix)och mina tunna skidhandskar (Lillsport).

Nu har vi två mirakelkillar!
  • rövardotter73

Kaya! 1.04 på milen, hm... Det tycker jag är jättebra

Jag har en tunn mössa från TrimTex och ett par löparhendskar från adidas. De kan bli lite varma så då har jag ett par tunna arbetshandskar som jag snott av maken, vet ej märket men de finns på typ Jula (billiga).

Isold; gårdagens runda blev inställd pga av dubbelbokningar men idag ska jag på MAQ träning. Det blir skoj.

Svar på tråden Löpartråden 13