• Lokatt

K*B*N, pratar del 11

K*B*N snackar vidare del 11
    {#lang_emotions_cool} Kreativa barnvagnsnördars tillhåll {#lang_emotions_cool}

Vi som hänger här pratar barnvagnar, barnvagnstillbehör, barnkläder, annonser på Blocket, saker vi fyndat, pysselgrejer... ja, inget är OT. En varning är dock på sin plats att utfärda redan här, det smittar!

Detta är del 11 (!!!) av tråden och nu är vi som en enda stor familj här! {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden K*B*N, pratar del 11
  • Asereht

Min man har bott vid båten sedan i lördagsmorse. Men den ska i plurret om en vecka så det måste ju fixas en del. Jag får njuta av lugnet sen när han tar de stora grabbarna bus på övernattningar på böljan medan jag är hemma med nöffen.

Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Fröken Småland

Det är ofta kuvertavgift-på-bröllop-diskussioner här på FL och jag blir alltid lika upprörd över folk som tycker det är ok att ställa till ett stort bröllop och låta gästerna betala. Vad tycker ni? Jag fyller fyrtio nästa år och funderar på att ha en stor dyr fest. Jag skall bjuda alla jag känner; alla nuvarande och fd kursare, gamla kollegor, alla sysslingar och bryllingar jag kan leta upp och alla skall fira mig på ett fiiiiint slott. Men betala får de göra själva, de skall ju vara hedrade över att bli inbjudna 

Vad tycker ni? Och om ni tycker det är ok med kuvertavgift på bröllop (istället för present) tycker ni i så fall att det är lika ok för min fyrtioårsfest eller min framtida examen? Barnens dop och konfirmation? (obs inte mina *ryser*)Och om inte - vari ligger skillnaden?

• Asereht
    Fröken Småland skrev 2011-04-26 18:50:07 följande:
    Det är ofta kuvertavgift-på-bröllop-diskussioner här på FL och jag blir alltid lika upprörd över folk som tycker det är ok att ställa till ett stort bröllop och låta gästerna betala. Vad tycker ni? Jag fyller fyrtio nästa år och funderar på att ha en stor dyr fest. Jag skall bjuda alla jag känner; alla nuvarande och fd kursare, gamla kollegor, alla sysslingar och bryllingar jag kan leta upp och alla skall fira mig på ett fiiiiint slott. Men betala får de göra själva, de skall ju vara hedrade över att bli inbjudna 

Vad tycker ni? Och om ni tycker det är ok med kuvertavgift på bröllop (istället för present) tycker ni i så fall att det är lika ok för min fyrtioårsfest eller min framtida examen? Barnens dop och konfirmation? (obs inte mina *ryser*)Och om inte - vari ligger skillnaden?
    Personligen så anser jag att om JAG eller VI vill ställa till stort baluns så ska det vara inom vår budget. Jag vill inte bjuda in till fest där gästerna ska betala för sig, det känns inte rätt. Vem är så intresserad av att komma och fira mig att de betalar för att få göra det liksom.

När vi gifte oss så häll vi rätt låg profil, vi gjorde maten själva och så vidare. Vi bjöd på allt. Vi fick däremot ett visst bidrag av min mor med man vilka betalade hyran för den hembygdsgård vi höll till i. Men annars gjorde vi allt själva. Vi köpte tom tårta från restaurangskolans konditorutbildning. Vi sa bara att vi ville ha en maffig bröllopstårta och så fick de fria händer. Den blev jättefin, jättegod och billig.

Vi fyller ju jämt båda två nästa år eller rättare sagt tre med dottern (fyra med mor men hon får fixa själv). Om vi ställer till fest så blir det efter vår budget om folk sedan vill bidra med mat, dryck eller presenter är det upp till dem. Inget vi begär eller förväntar oss. Men vi är inte så storstilade av oss och trivs mest med ganska avdramatiserade tillställningar där man kommer som man är, äter och dricker gott men framför allt umgås och har trevligt. Sedan om det är hemma på tomten eller i hyrd lokal spelar mig ingen roll bara det inte kostar skjortan.

Kuvertavgift istället för present vid bröllop kan vara ok. Då är ju presenten att man kan lägga ner lite extra krut på själva maten och det omkring. Men då bör man framhålla detta på inbjudan tycker jag.
  • Isnogood
    Asereht skrev 2011-04-26 19:10:44 följande:

När vi gifte oss så häll vi rätt låg profil, vi gjorde maten själva och så vidare. Vi bjöd på allt. Vi fick däremot ett visst bidrag av min mor med man vilka betalade hyran för den hembygdsgård vi höll till i. Men annars gjorde vi allt själva. Vi köpte tom tårta från restaurangskolans konditorutbildning. Vi sa bara att vi ville ha en maffig bröllopstårta och så fick de fria händer. Den blev jättefin, jättegod och billig.
    Och det resulterade i ett JÄTTEmysigt bröllop..! "Nickar o instämmer med mig själv"
    I live on the dark side...the devil is my confederate
  • Asereht
    Isnogood skrev 2011-04-26 20:11:28 följande:
    Och det resulterade i ett JÄTTEmysigt bröllop..! "Nickar o instämmer med mig själv"
    *gillar* så klart.
  • AnPa

Frk Småland: Jag måste hålla med dig faktiskt. Jag tycker personligen att man ska ha det bröllop man har råd med. Vi ska gifta oss (förhoppningsvis) nästa sommar och kommer inte lägga några 100 000:- på det. Utan det blir nog en mysig fest i mina föräldrars trädgård med familj och vänner. Maten, bordsdekorationer osv tänkte vi fixa själva. Bra tips ang tårta Asereht! Blir nog något sånt för oss också :) Det viktigaste tycker jag är att det blir trevligt och att vi är nöjda! Men hade vi haft obegränsat med pengar så hade vi kanske valt annorlunda, men jag skulle aldrig tänka tanken att våra gäster skulle få betala för kalaset, det är ju vi som gifter oss!

• Kavat

Jag håller också med. Vi hade ett relativt stort bröllop men försökte hålla det så billigt vi kunde. Men det som kan dra iväg kan vara brudklänning och alla kläder till hela följet (brudklänningar kan man ju tydligen hita hur dyra som helst!) och det tycker jag är helt sjukt om/att gästerna ska betala!
    Om man får en inbjudan till bröllop där det står vad som gäller så får man ju själv avgöra om man vill gå... Men jag hade nog känt mig dum om jag inte gått om jag kunnat...
    Vi var bjudna till frackbröllop (som innebar hotellövernattning för oss), det blev också en kostnad att gå på då maken fick hyra en frack. Men det var ju vårt val.

• Fröken Småland

Jag tackade nej till min kusins bröllop pga att de dels ville att vi skulle betala vår kuvertavgift (istället för present) och dels pga att det var i Södermanland någonstans och skulle innebära minst en övernattning på slottet där bröllopet hölls, och utöver det tillkom apdyr frukostbuffé osv. De pengarna som deras bröllop skulle kostat oss lade vi på en bilsemester i Tyskland istället.

För övrigt har jag aldrig någonsin kunnat få rim och reson i att man ger bröllopspresenter? För mig är det noll prestation att gifta sig, det kan vilket intelligenshandikappat pucko som helst göra. Jag röstar för att man ger presenter när man varit gift i tjugo år istället, det är lite svårare att fixa

• Thulo

Vårt bröllop kosta inte mycket vi hade inga gäster. Jag tycker inte om att vara i centrum så det var jag och maken bara sen bjöd vi våra föräldrar på mat dan efter.  Så jag har lite ångest nu för snart fyller jag jämnt och alla förväntar sig en en jättefest. Men jag vill verkligen inte. Vill bara ha dom närmaste på besök

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11