• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • Annamamma 83
    helene306 skrev 2010-08-06 13:26:39 följande:
    Hoppla hej ... avundas dig inte Tur att han kom hem men han kunde ju komma hem lagom till bajsincidenten.
    haha, var mer som ett utrop -stefan kom hem! han jobbar!
    Skickade från mob, blir lite dumt när man skriver då
  • Madde01

Usch vilken dag anna ..Hoppas han kom hem sen till slut efter jobbet :D Och att det blev lugnare då..

Igår hade vi också hela havet stormar jag o Julius, han var missnöjd nästan hela dagen förutom när vi åkte o handlade.. Han skulle väl visa till alla på affären att han är en sådan snäll gullunge Tungan ute

• Annamamma 83

Haha, ja de lugna ner sig, när den ene somnat kl 21Skrattande
    Vilhelm bet Jonathan i fingret så de gick hål, vilket jädrans unge!
    Jag tog en paus på eftermiddagen o målade klart soffan på altanen. tog med en cd o satte på o vägra höra livet där inne. De gjorde faktiskt nytta, kändes som ja hann ladda lite batterier då.
    (pappa va givetvis inne hos barnen)

Min förkylning verkar redan gett sig igen, gött, har inte tid med de nu när sambon har semester igen.

Vad gör alla ni andra???

• Annamamma 83

Är de någon annan som ger bara ersättning?
    Bör nog höja Algots mat nu.
    Han äter typ bara 5 mål nu, för han äter aldrig på natten.
    Men han spyr ju redan massor o verkar rätt nöjd.
    Men han äter bara 165ml o de känns lite nu.
    Får åka o köpa en stor flaksa nu!

• helene306

Idag är jag lite småsentimental. För ett år sen testade jag positivt Igår låg jag och tänkte hur smidigt allt har gått med amningen denna gång. Med David var jag mer "rädd" för att åka till ställen ifall jag skulle behöva amma. Nu begränsar jag mig inte så, det går alldeles utmärkt att amma i affär, på stranden/utflykt/promenad och på parkeringar. Nu tycker jag det är mysigt och ser inte amningen så jobbig som jag tyckte det var i början men det kanske är för att det är sista gången jag ammar?
    Vi pratade lite löst om att åka utomlands i höst och så kom jag på att det kanske blir mer "knöl" eftersom Alva troligen äter annat än bara bröstmjölk. Då blev jag mer sentimental, dra ner på amning, sluta helt, hon ska bli STOR Det är bra mysigt med små barn ändå.

Annamamma: Vi småpular här hemma

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • elinakarlsson

Helene: Nu är detta vårt första barn, men jag blir också sentimental när alla i vår närhet pratar om annan mat och det känns nästan som om de vill börja mata Tuwa nu. Men självklart är det säkert jag som överreagerar. Men tanken är väl att börja med smakportioner vid 4 månader. När man prata om smakportioner så brukar man väl bara ge dem det en gång per dag eller hur fungerar det? Och bara någon tesked va? Jag vill ju försöka amma mer än 6 månader så vill ju inte att hon får allt för stort sug på annan mat. Hur gör/har ni andra gjort?

• Madde01
    elinakarlsson skrev 2010-08-07 20:23:49 följande:
    Helene: Nu är detta vårt första barn, men jag blir också sentimental när alla i vår närhet pratar om annan mat och det känns nästan som om de vill börja mata Tuwa nu. Men självklart är det säkert jag som överreagerar. Men tanken är väl att börja med smakportioner vid 4 månader. När man prata om smakportioner så brukar man väl bara ge dem det en gång per dag eller hur fungerar det? Och bara någon tesked va? Jag vill ju försöka amma mer än 6 månader så vill ju inte att hon får allt för stort sug på annan mat. Hur gör/har ni andra gjort?
    Jag har börjat med smakisar, började när Julius blev 4månader.. Men då åt han knappt en smakportion med gröt efter förpackningens beskrivning, då åt han bara typ 3 skedar på förmiddagen o sedan har han ätit lite fruktpuréer och försöker även med grönsakspuréer men det går inte hem.. Så ska testa göra nått själv hemma, så får vi se om det går bättre..
    Men som sagt börja bara med typ 2tsk om dagen elr nått. Sedan får man väl gå frammåt när man känner att barnet är redo..
  • Annamamma 83
    Madde01 skrev 2010-08-07 21:24:48 följande:
    Jag har börjat med smakisar, började när Julius blev 4månader.. Men då åt han knappt en smakportion med gröt efter förpackningens beskrivning, då åt han bara typ 3 skedar på förmiddagen o sedan har han ätit lite fruktpuréer och försöker även med grönsakspuréer men det går inte hem.. Så ska testa göra nått själv hemma, så får vi se om det går bättre..
    Men som sagt börja bara med typ 2tsk om dagen elr nått. Sedan får man väl gå frammåt när man känner att barnet är redo..
    Ett tips madde!
    Skippa fruktpure helt innan han fått smak på grönsakspure.
    Frukten är så mkt sötare o godare, o då överklassar det tex potatispuren stort. Då blir de lätt att du jobbar i uppförsbacke....
    Efter 6 mån bör de väl dock ha annat än bara bröstmjölk? Troligtvis kommer inte Tuwa föredra gröt framför bröstet, eftersom bröstet är en gosig trygghet också. Tror de är mer tvärtom. De flesta som helammat rätt länge brukar väl ha svårt o få dom o sluta istället. Du kan ju delamma!
  • helene306
    Med David kände jag mig rätt stressad att börja med smakportioner vid 4 månader. Han har varit kinkig i maten hela tiden och jag vet inte om det beror på att jag började innan han själv visade intresse för mat (min teori). Alva är 4 månader idag och jag känner ingen stress utan vi hade tänkt börja när hon själv visar intresse för mat. Häromdagen smakade hon 4 yttepytte bitar av tunnbröd. Inte det ultimata kanske men de gick ner Samtidigt är det som Annamamma skriver att helammar man länge kan det vara svårt att vänja av med bröstet. Jag har en kompis som bevisar det. Dottern ammade dygnet runt tills hon var närmare 2½ år (de kom inte på vårt bröllop för dottern kunde inte sova utan mammans tutte) och hennes son på 1½ år ammar hon fortfarande på dagen och under natten. Så vill jag inte ha det men ändå vill jag hålla kvar i amningen, det är ju mysigt ändå.

I alla fall, jag avvaktar lite med smakportioner än så länge. Ibland följer hon oss med blicken när vi äter men oftast bryr hon sig inte. Efter 6 månader behöver de dock mer än bara bröstmjölk.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Aprilmammor 2010