Aprilmammor 2010
Här pratar vi vidare, vi som hade Bf april 2010. Nu är våra bebisar här!
Välkomna hit!
En länk till den gamla bf-tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-227/m51737761.html
Här pratar vi vidare, vi som hade Bf april 2010. Nu är våra bebisar här!
Välkomna hit!
En länk till den gamla bf-tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-227/m51737761.html
Men det kommer väl det med
hmm, vi kommer nog börja med lite gröt när Benjamin fyllt 5 manader. Sedan kanske vi börjar med smakportionerna när han nästan är 6 manader. Jag räknar med att amma tills han börjar bli 8-9manader (eller längre om han vill). Men det beror ocksa lite pa när han far tänder, om han bits osv. och hur länge han är intresserad. Dottern slutade vara speciellt intresserad av att amma da hon blev 9 manader, da var det lätt att byta till annan mjölk (i Schweiz finns det inte välling som hos oss, utan steg 1, 2 och 3 mjölk... dvs när de helammas, delammas och fran 12man - 3 ar).
Men det kommer väl det med
hmm, vi kommer nog börja med lite gröt när Benjamin fyllt 5 manader. Sedan kanske vi börjar med smakportionerna när han nästan är 6 manader. Jag räknar med att amma tills han börjar bli 8-9manader (eller längre om han vill). Men det beror ocksa lite pa när han far tänder, om han bits osv. och hur länge han är intresserad. Dottern slutade vara speciellt intresserad av att amma da hon blev 9 manader, da var det lätt att byta till annan mjölk (i Schweiz finns det inte välling som hos oss, utan steg 1, 2 och 3 mjölk... dvs när de helammas, delammas och fran 12man - 3 ar).
Fast man lär sig väl av sina misstag.. haha .. äsch, han börjar väl äta grönsakerna sen ..
Fast man lär sig väl av sina misstag.. haha .. äsch, han börjar väl äta grönsakerna sen ..
Okej, här är gröt den stora favoriten 

Hej tjejer!
Idag var vi till bvc för 4 månadersvägning. Nu väger hon 7990g och är 63 lång. Sköterskan (inte vår vanliga) var trevlig och vi pratade en del om smakportioner och dra ner på nattamningen.Sköterskan sa att Alva inte behöver äta på natten och det vet jag att hon inte behöver men knorrar hon hivar jag fram bröstet och det blir lugnt. Jag sa att vi har börjat med att försöka få henne att sova i spjälsängen och då tror jag själv (förhoppningsvis!) att hon sover bättre och inte ammar så mycket. Nu använder Alva mig rätt mycket som napp men jag har varit trött och inte orkat när hon knölar på natten. Då är det smidigare att ta fram bröstet.
Jag vill inte dra ner amningen för Alvas skull. Trots att jag får upphackad och dålig sömn stör det mig inte, jag vill få Alva att sova i spjälsäng och längre pass för att jag själv får så ont i rygg och höfter,men nattamningen ser jag inte som något problem.
Bvc-sköterskan tyckte jag skulle introducera gröt till kvällen och på så sätt försöka minska amningen men inte tänker jag introducera något till kvällen. Det var väl RosaNapp som tipsade om att introducera på dagen ifall de får ont i magen? Jag sa även att jag inte känner någon stress att introducera smakportioner. Nu börjar vi med att få henne sova i spjälsängen sen tar vi allt vartefter.
Jag trivs bra som det är nu och tycker nästan det är mer knöl att börja med mat ![]()