• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • Annamamma 83
    Helene
    Gör som DU vill, inte vad bvc vill, de är inte där på nattenFlört
    Jag har sån tur denna gång när Algot inte äter på natten. men de äldre grabbarna gjorde de läääänge!
    Den stora vakna flera ggr per natt o de enda som fick han o somna  var nappflaskan, han vägra napp. Då önskade ja så att de funkat o amma han! tror inte heller gröt gör under, hon är förmmodligen snuttesugen o snuttar nog mer än äter....
    Vi har Algot fortfarande emellan oss,men han ligger ju i liggdelen.  varför,jo ren bekvämlighet o ha nära när nappen åker urSkrattande

Vi var på vårdcentralen med Algot idag. ville bara kolla hans rossel för säkerhetsskull. de berodde på slem o satt ej på lungor, som jag trodde tur det. MEN
    den kvinnliga läkaren frågar vad han äter o jag säger ersättning.
    När vi ska gå säger hon åt mig att de hade varit bättre om jag ammat mitt barn, för då hade han fått ett bra immunförsvar! TACK TACK! De var precis de ja ville ha på mitt samvete.
    KÄRRING!Demon
  • helene306

Annamamma: Men hur i helvete kan hon kläcka ur sig en sån sak?? Immunförsvar och amning ger jag inte heller mycket för. Jag har ammat David och han har varit sjukare än kompisars barn som enbart fått ersättning från dag 1. Vad säger det?? David var förkyld första gången när han var 5 veckor, dubbelsidig öroninflammation när han var 6 månader och sen har det rullat på. Alva fick sin första förkylning när hon var 2 veckor och hon ammas. Kärring var rätta ordet! Vad har hon för rätt att döma? Det är ju inte så att du inte sket i att amma. Äh, skaka av dig de mest korkade orden och bry dig inte. Sjuk kan de bli ändå, amning är inget 100%-igt skydd.

Jag vet, jag lyssnar med ett halvt öra på bvc men jag kan bli så irriterad. Jagtycker det är bra att Alva går upp i vikt och hon lär inte vara knubbis hela livet. David blev smal som en pinne när han började gå och honom slutade jag nattamma när han var 3 månader (fast han var knubbis ändå) så jag är inte orolig. Visst snuttar hon säkert mer än att hon är hungrig eftersom hon släpper bröstet fort och börjar leta direkt om hon tappar greppet. Nä, vi försöker vidare att få henne till spjälsängen, då störs hon inte av mig i vår säng för att jag ligger där vaknar hon av. På kvällen sover hon jättegott när hon har somnat tills jag kravlar mig dit, då vaknar hon till och knölar med en gång och tutten åker fram. Så, sova i egen säng tror ag och hoppas löser en hel del.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Madde01

Julius vaknar också o snuttar på natten, han vaknar varje natt kl. 2 för o äta och det stör inte mig heller Tungan ute
    fast i natt vaknade han kl .5 första gången .. Helt chockad när jag kollade på klockan Glad
    Rekomenderar inte att introducera gröt på kvällen första tiden, Julius har blivit hård i magen av gröten och han bajsar alltid sent på eftermiddagen nu mera sen vi började med gröt till frukost, fast han har inga besvär av det, förutom idag då då hade han det lite kämpigt..

Tänkte gå upp till bvc jag imorgon för o väga, dom har öppen mottagning här på onsdagar. Så fråga en tjejkompis om jag ville hänga med upp kom då på att han inte har blivit vägd sedan sprutan i Juni o inte mätt sendan Maj. Så det ska bli spännande Skrattande

• helene306

Madde: Får ni väga själva? Jag får alltid ny tid för nästa besök när jag är på bvc.
    Alva är mest snuttig. Hon kan äta 23/midnatt och sen allt från en gång/timme till var 3:e timme men mest snuttas det. 
    Jag kommer inte introducera gröt till kvällen. Allt får bli på dagen. Denna gång ska jag pröva egen gröt istället för köpegröten som innehåller massa socker.

Nu ligger Alva och sover i spjälsängen så nu får vi se hur länge hon blir där  

• Ain
    Annamamma 83 skrev 2010-08-10 17:30:00 följande:
    Helene

Vi var på vårdcentralen med Algot idag. ville bara kolla hans rossel för säkerhetsskull. de berodde på slem o satt ej på lungor, som jag trodde tur det. MEN
    den kvinnliga läkaren frågar vad han äter o jag säger ersättning.
    När vi ska gå säger hon åt mig att de hade varit bättre om jag ammat mitt barn, för då hade han fått ett bra immunförsvar! TACK TACK! De var precis de ja ville ha på mitt samvete.
    KÄRRING!Demon
    Nej men FAR de ens säga nagot sadant? Vilken fanig läkare.

Vi introducerade gröt pa kvällen da dottern var liten. Det gick jättebra och hon sov bättre da. Sa vi kanske gör samma med Benjamin.

Han vaknar och äter pa natten. Fast han brukar vakna runt 5-6 pa morgonen sa det är inte sa farligt. Men ibland blir det runt tre-tiden ocksa. Och sedan pa morgonkvisten med.
    Annamamma 83 skrev 2010-08-09 18:14:20 följande:
    Ok! Intressant o läsa hur de är i andra länder tycker jag. Men är mjölken i pulverform som vår ersättning eller är den klar i tetrapack?
    Hur är det med föräldraledighet hos er?
    O hur är det med arbetstider sen när ni börjar jobba?
    Ja minns när jag var på Kreta, där jobbade en svensk tjej i baren på hotellet. Hon bodde numer på Kreta,var gift och hade barn. Hon jobbade 7 dagar i veckan, rätt långa pass. Barnen var på dagis sen hos farmor.
    Då insåg man att man är ganska bortskämd här ändå...
    Den är antingen i pulverform, eller sa kan man köpa den i plastflaska. Fast den första ersättningen, da de är riktigt sma tror jag bara är pa pulver. Men det vet jag inte säkert, jag ammar ju.

Hahah, mammaledigheten är typ 4 manader! INGETING!
    Därför valde jag denna gang att inte söka ett nytt jobb da mitt kontrakt gick ut i höstas. Därför att da visste jag att jag ju skulle maste jobba sa tidigt. Istället var jag arbetslös. Eller sökte jobb gjorde jag ju, hade tom arbetsintervju, men jag visste att ingen skulle ge en gravid ett jobb, sa jag var inte sa orolig.

Istället far jag a-kassa och under "mammaledigheten" fick jag  mammapenning. Fast det tog ung. 6 manader innan jag lyckades bevisa att jag hade rätt till det!

Arbetstider - som vanligt. Fast manga mammor jobbar deltid. Men da maste man ju hitta ett deltidsjobb ocksa... Man har inte rätt att ga ned i tid. Däremot far man pumpa eller amma pa arbetstid. Om man vill aka hem och amma far man halva den tiden betald. Men aka hem gör man nog inte om man bor langt borta, bara om man bor väldigt centralt.

Jag har nu börjat kolla lite sa smatt pa jobb, men valde att tacka nej till ett heltidsjobb som jag blev erbjuden, för da skulle jag börjat i september och akt hemifran typ halv atta pa morgonen och kommit hem runt halv sju. Och det kändes lite väl länge för en 5 manaders! Jag tror jag nämnde det.
  • Madde01
    helene306 skrev 2010-08-10 21:00:32 följande:
    Madde: Får ni väga själva? Jag får alltid ny tid för nästa besök när jag är på bvc.
    Alva är mest snuttig. Hon kan äta 23/midnatt och sen allt från en gång/timme till var 3:e timme men mest snuttas det. 
    Jag kommer inte introducera gröt till kvällen. Allt får bli på dagen. Denna gång ska jag pröva egen gröt istället för köpegröten som innehåller massa socker.

Nu ligger Alva och sover i spjälsängen så nu får vi se hur länge hon blir där  
    Nej vi får nya tider, men nu fick jag inte förns 24augusti. Och jag är så nyfiken på vad han väger att jag inte kan hålla mig tills dess.. Så nu går jag dit i morgon på den öppna mottagningen Tungan ute
    Okej , Julius vaknar ju 2 sedan 5 och sen vill han oftast gå upp 6-6.30 och då får han ersättning sedan somnar vi båda om i soffan tills typ 8.30 ..
    Spännande, är det första gången för henne? Glad
  • helene306

Ain: Usch vad tuff jobbsituation. verige är bra på så vis att man kan vara hemma länge.

Madde: Jaha, ok Alva har sovit en gång på dagen i spjälsängen tidigare men igår var första gången på natten Hon sov mellan 20.30-01.30 då hon fick komma till mig och äta. Sen åt/snuttade hon och vi slumrade till 05.20 då jag ploppade ut bröstet från hennes mun och hon sov till 6.30 sen var det dags att å upp. Framsteg Vi fortsätter så här.

• Madde01

Halloj :)

Var på bvc idag nu väger Julius 6,6kg och är 63 lång. Fick mig en chock när jag fick veta hur lång han varTungan ute han börjar iaf bli stora killen nu ju, han följer sin kurva perfekt. Så det är ju skönt det iaf Skrattande

helene- Ja men det är ju framsteg iaf :) Så duktig hon är ...

• Annamamma 83

Skönt att du lyckades bra Helene med spjälsängen. Eller en stund iafFlört Använder Alva napp också, eller är de bara bröstet som fungerar?

Madde
    Han växer o står i! Algot vägde 6500 sist o var 62 lång. Imorgon ska de vägas igen o de var nästan en månad sen sist så nu vägen han nog mkt. Jag gissar på 7700g. Får se om jag har rätt...

Har idag tagit en till springtur, fan va skönt de är. Att ja missat detta hela livet. Skulle dock ha svårt o ta mig ut själv, skönt när man kan springa flera st o peppa varandra. Fast ska ja vara ärlig vet ja inte om de är själva löpningen, egentiden eller prata o umgås med vuxna som gör de hela kul... förmodligen de 2 sistnämnda

• helene306

Annamamma: Nej hon tar ju inte napp det är bara bröstet som gäller. Nu ikväll vaknade hon till när jag flyttade över så hon låg där och flinade upp sig men jag ställde mig i fotänden och gungade ett tag sen somnade hon. Lite spännande detta, hur ska det gå ikväll/natt?
    Härligt att du gillar köpningen. Kanske är det som du skriver, egentid och vuxenprat som gör sitt men det är guld det!

Svar på tråden Aprilmammor 2010