• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • Ain

annamamma:  oh vad trakigt för er, för hennes familj och framför allt den lille pojken!

jag har försökt ge Benjamin lite gröt pa kvällen med tanken att han ska sta sig lite bättre under natten. men det gar inte sa himla bra. Han puttar ut all gröt med tungan igen! Men vi försöker och om ett tag kanske det gar bättre. Det är ju ingen stress.

• Uliise

Hejsan!

Majken blev 4 månader igår och väger runt 5,700-5,800 g. Kan rulla runt från rygg till mage och tvärtom, när hon är pigg och på humör det vill säga Hon helammas fortfarande.

Majken 100421
  • helene306

Annamamma: Men fy, tragiskt var rätta ordet. Beklagar verkligen!

Ain: Att han puttar ut maten betyder oftast inte att han inte gillar utan att han är ovan vid konsistensen. Alva gjorde likadant men nu väntar v nog lite till. Får jag något ryck någon dag kanske jag fixar någon grönsakspuré men jag stressar inte.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Annamamma 83

Algot verka inte ha nåt emot majspure, han smaska. Men han hade svårt o förstå att de inte var en nappflaska.
    Han grep tag i skeden och snutta på den som en tok.
    (Vi testa precis innan de var dags för ersättning,så han skulle vara hungrig)
    Sen testa vi efter igen om han verka absolut gilla det!
     skönt!

Helene
    Sitter o funderar hur ja ska göra med dessa kolhydrater.
    Nu när ja ätit som jag velat har jag faktiskt inte alls tänkt på mat. Så fort ja äter gi så blir de som ett tvång för mig. Jag tänker ständigt på allt gott ja vill äta. O när jag väl gör det vräker jag i mig.
    De känns på nåt vis som ja hittade en balans nu. Jag äter inte alls stora portioner och känner mig så avslappnad och fri på nåt vis! Men de är ju de att vågen dessvärre inte går nedåt. Vet inte hur jag ska göra nu. Fortsätta med  vanlig kost o se om löpningen gör någon nytta. Eller ge upp o gå in på gi igen..
    Svårt svårt

• helene306
    Annamamma 83 skrev 2010-08-22 20:09:55 följande:
    Helene
    Sitter o funderar hur ja ska göra med dessa kolhydrater.
    Nu när ja ätit som jag velat har jag faktiskt inte alls tänkt på mat. Så fort ja äter gi så blir de som ett tvång för mig. Jag tänker ständigt på allt gott ja vill äta. O när jag väl gör det vräker jag i mig.
    De känns på nåt vis som ja hittade en balans nu. Jag äter inte alls stora portioner och känner mig så avslappnad och fri på nåt vis! Men de är ju de att vågen dessvärre inte går nedåt. Vet inte hur jag ska göra nu. Fortsätta med  vanlig kost o se om löpningen gör någon nytta. Eller ge upp o gå in på gi igen..
    Svårt svårt
    Har du hittat en balans nu och det känns bra, skit i GI! Att vågen inet går åt det håll du vill kan ju bero på att den inte riktigt fattar att den får mat och håller på sina fettdepåer. Det kan ju hända i lchf så varför inte i vanliga fall också? Det tog ju 2½ månad för mig innan det vände nu, men så slutade jag med allt dumätande också. Jag åt pasta i fredags-suget kom direkt! I lördags åt jag lite godis och idag har jag velat vräka i mig både det ena och det andra. Då blir det att käka något utan kolhydrater för att bli av med suget och det har funkat bra. Känner du GI som ett tvång kanske det inte är riktigt rätt? Kanske är du kolhydratskänslig som jag och äter du lite äter du mer? Isf är inte GI något för dig om du inte lyckas med att hitta rätt balans. Jag hatar olika dieter och de gånger jag varit med i VV har jag fallit efter 4 veckor och blivit manisk i vad jag får äta. Jag vill äta allt jag inte får och varit vrålhungrig. Med lchf äter jag mat, mycket mat när jag är hungrig och nu går jag ju ner så detta funkar bäst för mig. Bäst är ändå att jag är av med suget (om man inte fuskar som jag gjort för då sitter man där med skägget i brevlådan och får vänja av igen )
    Ge löpningen en chans och ät som du vill om du tycker det funkar nu. Du kanske finner löpningen nöjesfull och ger andra effekter som en mer slimmad kropp? Allt behöver ju inte synas på vågen, kroppen formas även om. Gör det som känns bäst för stunden, nu. Känner du annorlunda om några veckor, månader, så år du tänka om då. Huvudsaken är att du är nöjd, mat ska inte bli något man är besatt av och ständigt tänker på.

Gott att Algot gillade majs! Alva lutade sig framåt för att suga i sig också. Alla är vi barn i början
  • RosaNapp

Annamamma: säger som helene, om det bara är jobbigt och blir till ett måste så kör på det som känns bra istället.

Jag har dock nu, idag, bestämt mig för att sluta med allt godis, tvärt. Jag har slurpat för mycket cola på sistone känns det som och det märks, jag får sånt sug efter det så nu ska jag bli av med suget. Har gjort det förut, kan göra det igen .

Idag har E tjutit med skrik som skärt rakt genom öronen på mig. Och bara velat vara i famnen. Jag har ont i öronen nu och då var det ändå ett par timmar sen som barnen somnade för natten! Inklusive E.

• Annamamma 83

Har nu suttit och funderat o funderat.
    Jag trivs inte med att lägga om kosten, men jag trivs inte heller med övervikten. Jag var tvungen och tänka vilket som gjorde att jag vantrivs mest. Och kom fram till att vikten var värst.
    Så nu gör jag ett nytt litet försök av en enklare gi.
    Dvs tar bort ris,pasta,potatis mm och byter ut de mot grönsaker. Skippar också mjukt bröd men kommer nog äta husman knäckebröd. På detta vis gick ja ner sist och hoppas nu att de hjälper lite.
    Kommer dock äta något på helgen för att ja ska kunna klara det!
    Jag ger de 2 veckor, visar de inte minsta resultat så kommer ja ringa bm och be om et blodprov för sköldkörteln.

Nu till något annat. Om de nu fortsätter funka bra med pure och jag vill börja byta ut ett mål ersättning mot pure. Hur mkt bör han äta som ska motsvara de han annars får i flaskan.
    Gud detta är mitt tredje barn, men de känns som ja fått hjärnsläpp. De är massa grejer ja bara är som ett frågetecken och verkligen inte har en aning om.

• helene306

Annamamma: Skönt att du har kommit till insikt! Igår kom jag till insikt: jag kan fanken inte äta godis! Jag fick sug efter helgens lördagspåse och igår föll jag för suget och mumsade i mig 2 kexchokla. Sen mådde jag skit. Nu har jag slängt allt godis som är kvar här hemma (inte makens Bilar ) för att jag inte ska lockas så nu blir det "avgiftning" för mig. Fanken att jag aldrig lär mig! Jag kunde lika gärna tagit ett par skivor ost så skulle suget varit borta men ... Dummössa!

Angående mat så tror jag man får öka på portionerna successivt. Jag tror det är svårt att helt bryta ett mål ersättning mot puré väldigt tvärt men allt är ju beroende på hur glad han är i puré. Å andra sidan märker man ju om han blir hungrig ganska snart. Jag kommer inte alls ihåg hur vi gjorde med David. Man glömmer fort!

Svar på tråden Aprilmammor 2010