• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • Annamamma 83

Ne kan inte säga att de är hela tiden, är jag någonstans o gör nåt känner ja inte så, de är mer när ja är hemma, inte bara när jag är själv,utan även när sambon är hemma.
    zandra, fick du sköldkörtel problem efter din förra förlossning? Vilka symtom fick du ?
    förstår Helene hur du kände efter ditt snitt. så känner inte ja nu eftersom ja tidigare fött 2 barn naturligt. men ja kan säga att någon som gjort akutsnitt har haft mkt jobbigare än en som fött naturligt. de va ju tusen ggr mer psykiskt krävande..
    Jag ska beställa tid för efterkontroll i veckan, kanske hjälper o bara prata lite med min bm. mvc är mkt bättre än bvc hos oss, bättre personal.
    min bm har även min fl journal o kan förmodligen ge mig lite svar som jag inte fått.
    de var ju liksom ingen som förklara nåt efter snittet, bm kom ju aldrig o prata med oss.
    mest synd är de egenligen om sambon, han kom ju tll fl när ja kördes in till kirurgen ,sen kom bebisen o ingen förklara ens vrf ja snittades för honom. tycker de e rätt kasst!
    tack för era kramar!

• lunaria

annamamma: jo jag fick sköldkörtelproblem när min son föddes 07, antagligen hade jag väl det redan under graviditeten, men det blev mest framträdande efter fl. det luriga med sköldkörtelproblem är att det är väldigt sällan alla människor får samma symptom och sen beror det ju förståss om du skulle ha överprodukytion (hypertyreos) eller underproduktion (hypotyreos) så du kan ju googla lite själv...men jag kan lista lite: svettningar/frusenhet, ångest/depression/"glasbubblekänsla", viktökning/viktminskning, trötthet, tappa hår, smärta i muskler o leder, låg/hög puls, orken tar lätt slut, hudproblem, värmekänslighet, lätt att tappa ord samt minnesproblem. allt detta har jag ju haft problem med så det är därför jag lätt kan lista de här sakerna, men det finns fler symptom.

förstår att det måste varit jättejobbigt med ditt snitt . jag kände likadant efter min fl med min son o jag bara grät o det var svårt att samla tankarna pga min sjukdom då o det tog lång tid att smälta allt som hände...

• helene306

Annamamma: När jag varit nere i en svacka har jag känt precis som du. Här hemma mår jag skit och orkar inte ta mig för något, allt känns skit och det jag gör görs på ren rutin. När jag åkt iväg känns det ok, lite som man gå på autopilot och gör det man ska men ändå med ett lättare sinne. Så kommer man hem och "mörkret" lägger sig igen. Jag har aldrig sökt för detta och jag kommer ur svackan inom ett tag, det vet jag. Ibland har jag ventilerat med en vän och det känns bättre. Jag tycker ändå du ska prata med din bm om detta, det är dumt att ignorera sina känslor, speciellt om du inte mått så här innan.
    Nu efter Alva mår jag betydligt bättre än efter Davids födelse. Med David blev jag ju sövd under pågående snitt och jag tror den saknaden bidrog mycket till att jag kände mig sämre som kvinna. Nu känner jag mig mera stärkt för att jag stod på mig för en förlossning som jag ville ha det. Och jag fick vara med på ett helt annat sätt denna gång. 
    Det var ingen som kom och pratade med mig/oss efter detta snitt heller. Kan det ha och göra med om man är förstföderska eller ej? I ert fall borde de verkligen komimt och prata med er! Det är ju 1000 frågor som cirkulerar när allt går snabbt! Vill du prata är det bara att inboxa vet du! Kram igen!!

Här regnar det men det är fuktig och varm skön luft ute. Typiskt. Maken muttrar, långledig och det han vill göra ute (måla) går inte. Min pollenallergi har brakat ut med buller och bång och jag har mått skit i veckan. Nu med 2 dagars regn mår jag ändå rätt bra.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Annamamma 83
    Helene
    På vårt bb kommer bm alltid o pratar om fl ca ett dygn efter. vare sig de varit normalt eller ej. just för o se hur mamman upplevde de o ifall hon har frågor.
    De har kommit upp till bb ca ett dygn efter med mina första barn. denna gång sa hon att hon skulle komma när hon gick på nästa natt,men hon kom aldrig. kanske va hon upptagen, men eftersom hon visste att han va så tidig borde hon ju förstå att vi var kvar mer än en natt. ja, ja inget o älta, så blev de, o min bm på mvc är som sagt toppen o hon kan nog förklara en hel del.

zandra
    jo jag har läst lite om de, o överproduktin har ja  verkligen inte{#lang_emotions_laughing}
    men ja tycker många symtom är så lika  typiska amningssymtom.typ att ja fick supertorr hud, som sandpapper, tappar massa hår, ja har högt hårfäste innan, men NU, charlotte perelli,släng dig i väggen!haha!
    funderar även på om amningen gör att ja inte går ner så lätt. med nr 1 amma jag ca 2 veckor, gick ner allt jättesnabbt. nr 2 delamma jag 2 mån (amning+ersättning) gick ej ner ett gram dessa månader trots att jag gick o gick o åter gick. sen la ja visseligen om kosten, men vet att ja fuska MKT men gick då ner direkt. nu ammar ja inget längre, har försökt slute flera ggr men de har blivit att ja börjat igen. nu har ja ej ammat på 3 dagar,o de funkar toppen, ska se om de händer nåt på vågen. de flesta rasar ju av amning, ja kan ju gå emot strömmen!

Sen har vi haft så dåligt ekonomiskt nu. pengar ger inte lycka,men pengar ger en mindre bekymmer iaf. eftersom sambon fick ta tilllfällig fp så länge har vi fått väldigt mkt mindre inkomst. de är först nu 26 maj han kommer få lön från jobbet. de är så psykikt påfrestande o behöva vända på varenda öre. Han har ju fått minst 5 tusen mindre dessa månader o jag ca 4 tusen mindre, o vi la ju inte direkt 9 tusen i byrån varje månad! att jag skulle få mindre nu hade vi ju räknat med, men inte båda så pass länge!
  • Armani
    Annamamma Skickar över en stor kram! Så jobbigt att behöva må så där Å ekonomin gör väl inte det hela bättre heller förstås. Hoppas det ordnar sig snart!

Hur mkt kräks era barn?
    Noel har nu börjat visa sina kräktendenser och kräks lite nu och då, oftast vid blöjbyte men det har väl kanske att göra med att man retar magen då man lyfter benen osv. Han har även börjat kaskadkräkas 1-3 ggr/dag då det bara väller ur honom, har ingen aning om det är normalt eller inte då Alicia nästan aldrig kräktes nåt alls. Han blir dessutom superhungrig efter en sån där kräkning så det är nog inte bara överskottet som kommer ut som det annars brukar vara...
    ★*☆ Alicia 081015 ☆*★ ★*☆ Noel 100503 ☆*★
  • helene306
    Armani: Alva kräks nästan varje gång hon ätit, inte jättemängder förvisso men en kräka kommer. Det brukar även komma lite vid blöjbyte men som du skriver man lyfter ju upp benen och magen kläms ihop. Inga kaskadkräkningar än. David kräktes dessto mer och han kaskadkräktes både nu och då. Killar brukar ha lättare att kräkas än tjejer (det kan självklart vara olika) då magmunnen kan vara lite slappare på killar. Om det är normalt att kaskadkräkas så som Noel gör vet jag inte men det kan ju ha med magmunnen att göra? det brukar bli mindre kräkningar ju större de blir.
  • 7 michelingodingar

Armani:agathon kräks ytterst lite grann om man bökar med honom efter han ätit t ex byter blöjja så det gör jag alltid innan han får mat.
    men det är som helene skriver att det kan ha med magmunnen att göra men det brukar växa till sig. Går han upp i vikt som han ska så är det nog ingen större fara.
    alwin här kaskad kräktes ju exakt 15 min efter varje måltid o det stod som en fontän ur honom uppemot en halvmeter bort kunde det landa!! vi sökte för det o fick rådet att byta ersättning o efter det så spydde han inte såna kaskader!!

vissa barn är ju ena riktiga kräkisar men hör med bvc för dom kan ju avgöra vad som är normalt o inte!!

• Armani
    Barbamamma & Helene Tack för era svar, nu känner jag mig lite lugnare Har oxå funderat på det där med magmunnen men hade inte en aning om att det var vanligare på pojkar! Ska på BVC på tisdag så då ska jag ta upp det här. Han blir ju som sagt hungrig direkt efter en sån där kräkning och är smaskar glatt i sig så aptiten är det ju inget fel på iaf så får hoppas att vågen visar bra siffror oxå
    ★*☆ Alicia 081015 ☆*★ ★*☆ Noel 100503 ☆*★
  • helene306
    Armani skrev 2010-05-15 14:04:45 följande:
    Barbamamma & Helene Tack för era svar, nu känner jag mig lite lugnare Har oxå funderat på det där med magmunnen men hade inte en aning om att det var vanligare på pojkar! Ska på BVC på tisdag så då ska jag ta upp det här. Han blir ju som sagt hungrig direkt efter en sån där kräkning och är smaskar glatt i sig så aptiten är det ju inget fel på iaf så får hoppas att vågen visar bra siffror oxå
    Jag tror det var en sköterska som sa detta med magmunnen när vi pratade om att David kräktes så mycket. Första gången han kaskadkräktes var i vår säng, över hela mig. Jösses vad mycket det kan komma ur en liten människa! Jag fick en chock och trodde självklart något var fel. Då hade jag kvällen innan tagit Senega, halstablett, och sen kräktes han. Den halstabletten smakar lakrits och det reagerade David på, det kanske inte är så konstigt att han klöks av lakritssmakande medicin och inte gillar lakrits idag? Varje gång efter stor kräkning skulle han äta, magen blev ju tom
  • Annamamma 83

sitter o ska beställa mönster till overall. tänkte ju sy en fleeceoverall till bebisen i magen, men ja hann ju inte{#lang_emotions_laughing}
    Tänkte sy en i endast fleece, inget foder. de är ju så svårt vad man ska ta på dom tex en lite kyligare sommarkväll osv.
    undrar bara vilken storlek.
    de finns 3 månader och 6 månader. undra vilka storlekar de motsvarar. han är ju snart 3 mån, men vägde ju bara 4kg i mån. hmm svårt de här!

Svar på tråden Aprilmammor 2010