• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • helene306

Eowyn: När jag var med Alva på 4 månaderskollen tog hon upp smakportioner. Alva är stor, då vägde hon 7990g och var 63 cm lång och sköterskan sa att de inte behöver äta på natten när de är 4 månader så hon tyckte jag kunde börja med gröt. Jag har testat gröt, hemmagjord, och det gick sådär så jag avvaktar. Jag kan bli lite irriterad att bvc går på om smakportioner när rekommendationen är helamning/ersättning i 6 månader.

Visar han intresse tycker jag absolut du kan börja testa! Det är ju då de är mottagliga och vill själva så kör på. Vad jag lärde mig efter David är att bvc får man lyssna på med ett halvt öra och göra det som känns bäst för en själv. Vad bvc säger är inte nödvändigtvis rätt alla gånger.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • EowynAurora
    helene306 skrev 2010-08-24 21:29:31 följande:

Eowyn: När jag var med Alva på 4 månaderskollen tog hon upp smakportioner. Alva är stor, då vägde hon 7990g och var 63 cm lång och sköterskan sa att de inte behöver äta på natten när de är 4 månader så hon tyckte jag kunde börja med gröt. Jag har testat gröt, hemmagjord, och det gick sådär så jag avvaktar. Jag kan bli lite irriterad att bvc går på om smakportioner när rekommendationen är helamning/ersättning i 6 månader.

Visar han intresse tycker jag absolut du kan börja testa! Det är ju då de är mottagliga och vill själva så kör på. Vad jag lärde mig efter David är att bvc får man lyssna på med ett halvt öra och göra det som känns bäst för en själv. Vad bvc säger är inte nödvändigtvis rätt alla gånger.

d där med at han inte behöver äta på natten längre, sa hon oxå, men hon rekomenderade ändå inte några smakisar än. men jag ska testa en gång iaf o se hur d går.
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Madde01
    Annamamma 83 skrev 2010-08-24 21:16:11 följande:
    Då är ju våra grabbar lika stora OCH gamla.
    Men jag tycker Algot är liten....
    Han ligger iaf en bit under på kurvan,under det strecket som är under "normalstrecket" tom tror jag, om ja inte minns fel.
    Men då är jag van vid mina andra grabbar som vägde 2 kg mer i samma ålder.
    Tycker även han har liten storlek . 62 än....
    Ja Julius är väl någon vecka yngre ...
    Julius har vi precis gått upp till storlek 68, men i byxor kan han fortfarande ha storlek 62Flört
    Ja, han är ju liten om man jämför med andra bebisar i samma ålder, men det tänker jag inte så mycket på, så länge han följer sin egenkurva så är jag toppen nöjd Skrattande

Eowyn- Jag har kört ammning o sedan gröt efter en timme ungefär, så han inte är allt för hungrig för det funkade inte sist då han var vrålhungrig :)
  • Annamamma 83
    Madde01 skrev 2010-08-24 23:15:50 följande:
    Ja Julius är väl någon vecka yngre ...
    Julius har vi precis gått upp till storlek 68, men i byxor kan han fortfarande ha storlek 62Flört
    Ja, han är ju liten om man jämför med andra bebisar i samma ålder, men det tänker jag inte så mycket på, så länge han följer sin egenkurva så är jag toppen nöjd Skrattande

Eowyn- Jag har kört ammning o sedan gröt efter en timme ungefär, så han inte är allt för hungrig för det funkade inte sist då han var vrålhungrig :)
    När är han född, ja minns ju inte datum på allaSkrattande
    Algot föddes 22.e...
    Algots kurva pekade rakt uppåt, utom sista gången nu, då ja tippa på 7,7 så var de 6,8. blev lite snopen, men man kan ju inte ligga på topp jämtSkrattande
  • Madde01
    Annamamma 83 skrev 2010-08-25 09:42:15 följande:
    När är han född, ja minns ju inte datum på allaSkrattande
    Algot föddes 22.e...
    Algots kurva pekade rakt uppåt, utom sista gången nu, då ja tippa på 7,7 så var de 6,8. blev lite snopen, men man kan ju inte ligga på topp jämtSkrattande
    Trodde faktiskt att Julius skulle väga 7 nu, men var inte långt ifrån iaf :D
    Julius är född 8Mars, internationella kvinnodagen ;p haha :D
  • helene306

Kokade nyss morot och mixade till puré, sen blev jag nyfiken och testade på fröken Det slank ner minsann Jag testar smakportioner när jag kommer ihåg, på fm eller em, innan eller mellan amning. Ja, när jag kommer ihåg

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • RosaNapp

Jag brkar börja med gröt på morgonen och sen smakportioner till lunchen. Mest för att hinna se om magen tål det. Sen när det äts bra till lunch så är det ju bara att byta ut även middagen

• Madde01
    helene306 skrev 2010-08-25 10:47:22 följande:
    Kokade nyss morot och mixade till puré, sen blev jag nyfiken och testade på fröken Det slank ner minsann Jag testar smakportioner när jag kommer ihåg, på fm eller em, innan eller mellan amning. Ja, när jag kommer ihåg
    Skönt att hon gillade det :) Förstår mig inte på min lilla pojke .. Idag fick han i sig lite spaghetti o köttfärsås iaf .. Typ 3tsk mera än vad han brukar äta av barnmatenTungan ute
  • RosaNapp

Madde: spagetti med köttfärssås är väl en favorit hos alla barn . Kul att han åt lite mer med.

E, som blev 4 månader igår, vägde ju ca 6,8 när han var på 3-månaderskontrollen. Ska bli intressant att se hur stor han är nu.  Nu, när vi varit på förskolan ett par dagar (inskolning för hans storebror) så har många kommenterat att han är stor. Han har nu bodys i 74 och byxor i 68. Men mina barn är nog inte riktigt skapta efter klädfabrikanternas regler.

• Annamamma 83
    RosaNapp skrev 2010-08-25 20:19:23 följande:
    Madde: spagetti med köttfärssås är väl en favorit hos alla barn . Kul att han åt lite mer med.

E, som blev 4 månader igår, vägde ju ca 6,8 när han var på 3-månaderskontrollen. Ska bli intressant att se hur stor han är nu.  Nu, när vi varit på förskolan ett par dagar (inskolning för hans storebror) så har många kommenterat att han är stor. Han har nu bodys i 74 och byxor i 68. Men mina barn är nog inte riktigt skapta efter klädfabrikanternas regler.
    Men mina andra två "normalfödda" var också "stora". Algot vägde 6,8 sist men de andra två vägde nog typ 7 vid 4 mån ålder...
    Grannen fick en pojk i juni, och han har vuxit om vår nu i klädstorlekar...
    Jag tycker de är bra när de har lite o ta av. Plus att de är så gulligt när de är rultiga!

Algot verkar smaska i sig de mesta, men han attackerar mest skeden än, och blir liksom inte nöjd med det, han vill ha sin nappflaska!
Svar på tråden Aprilmammor 2010