• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • helene306

Annamamma: Vi gifte oss i augusti 2008 efter att jag hittade klänning och skor på Myrornas på våren En kompis som jag träffat här på fl och som är fotograf kom hit från Älvkarleby och fotade oss. Kompisen jag läste ihop med fixade mitt hår och sminkning och brudbukett, brudnäbbsbukett och corsage gjorde jag själv. Vi la största utgiften på mat och dryck, resten var mindre summor. Det finns gördel annars om man vill känna sig smalare Ett bröllop behöver ju inte bli dyrt. Vi önskade oss inga bröllopspresenter heller men ville någon ge något så önskade vi oss isf pengar.

Solkräm: Jag smörjde David först när han var så stor att han gick och rörde sig övrallt. När han var liten höll jag honom i skuggan, antingen i vagnen, under parasoll eller under något träd. En tunn filt går att lägga över benen men de blir inte direkt solbrända i skuggan. Visst tar solen även i skuggan eftersom solstrålar reflekteras men inte på samma sätt som i gassande sol. På stranden får man gömma sig under parasoll eftersom sand reflekterar solstrålar Finns det gräs på stranden är det bättre att lägga sig där. Det finns något ämne i solkräm soom inte ska vara så bra för varken stor eller liten men vad det heter vet jag inte.

Barbamamma: Hon somnade efter 22 tror jag, jag somnade också. Hon var astjurig och grinig och idag är jag jag asgrinig. Maken sitter här själv om kvällarna men inte f-n kan han städa eller plocka undan någonting. {#lang_emotions_yell} Han verkar tro att det är någon jädra hotellverksamhet här. Klagar jag så blir han sur och så undrar han varför jag är sur ... *mutter*

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • 7 michelingodingar
    Annamamma 83 skrev 2010-05-17 22:19:49 följande:
    Har aldrig hört det, men jag kommer nog inte smörja Algot, för han kommer ju ändå aldrig va direkt i solen. De säger ju att solen tar i skuggan,men de har ja aldrig märkt! jaså Armani,du känner att de kommer bli en till så småningom Jag känner mig kluven. Jag tycker absolut de räcker med 3, jag vill ha tid o råd med alla tre och fyra känns då som överkurs! MEN ja känner redan lite panik att de är sista gången ja har en liten bebis, att ja aldrig ska få känna de igen, den här känslan av o få en liten bebis, den är ju SÅ mäktig. Men vi är nog klara som sagt även om de känns så hemskt på nåt vis... Är ni andra gifta? Vi är de inte. Ja drömmer om ett riktigt kyrkbröllop. Men just nu är inte de prio ett i vår ekonomi, behöver nog lägga pengar på huset o sånt först. Hade lite planer på och gift oss i sommar, i smyg. Men även om ja inte ska ha bröllopsfest o bjudna folk,så vill jag ha brudklänning o ta brudfoto o då vill ja gärna vara smal igen.
    ja vi är gifta slog ihop 2 saker o döpte ena dottern samtidigt, gifte oss 2001.
    vi hade ett riktigt budgetbröllop för det fanns liksom inte pengar men då vi verkligen ville gifta oss så gjorde vi det bästa vi kunde utav saken{#lang_emotions_wink} det behöver inte kosta multum o gifta sig!!
    vårt bröllop slutade på runt 13 000 kr, jag ringde runt o gämförde priser, kollade vad den billigaste lokalen skulle kosta o hyra, mina svägerskor samt makens moster hjälpte till o gjorde mat,bakade kakor och gjorde även vår tårta på 3 våningar, vi hade liksom det billigaste som bara gick, en sterio fick funka som band, maken hyrde sin kostym/frack o min klänning hittade jag på rea på utgående modeller o kostade lika mycket som o hyra, skor tog jag dom jag hade till studenten och alla i släkten som var bjudna hade lagt ihop pengar så vi fick vår första natt som gifta på ett hotell med barnvakt fixad mm

helene: kan förstå att du är på dåligt humör, usch säg till karln o fixa lite vill han ha hotellverksamhet så får han väl flytta till ett hotell då
    hoppas lillfröken vill sova bättre idag!!
  • Ain

annamamma: jo, vi är gifta. vart bröllop var inte direkt nagot budgetbröllop, men vissa saker sparade vi in pa, som tex klänning. Visserligen hade jag en riktigt finklänning i dupionisiden,men jag köpte tyget fran usa (bra kurs da) och sydde den själv! Det tog tid men var egentligen inte sa svart och jättekul att ha gjort. Mannen använde sin existerande kostym och köpte ny skjorta och slips och den har han ju nytta av nu ocksa...

Och sa önskade vi oss pengar om nagon ville skänka oss nagot och inte hade nagon bättre ide själv. sa vi fick endel vanliga presenter och mycket pengar.I österrike är det tradition att skänka pengar och ej presenter. Vi fick över 20 000!

Solen: med dottern var vi mest i skuggan, men denna gang trorjag det blir svart eftersom att jag ju har bärsjal och kommer att leka med dottern och sa. Jag tror ju knappast att hon stannar i skuggan. Därför har vi solskyddskläder till bada och jag kommer nog att smörja in nagon gang även om jag undviker det. Det finns ju vissa märken som har mindre skadliga ämnen än andra. Förra aret köpte vi vichy efter som de fick bäst i test. I ar far jag se vilket vi köper, kanske nagot ekologiskt.

Samtidigt finns det ju en massa konstiga ämnen i typ barnschampo och krämer ocksa, sa det kan ju vara ide att kolla pa innehallsförteckningen även där....

• helene306
    Barbamamma: Ibland förstår jag inte hur karlar är funtade. Om det ligger påsar och står disk på vardagsrumsbordet, kan man inte plocka undan det då? Plocka undan efter dagen? Det tycker jag inte man ska behöva säga till om. Påpekar jag varför han inte tagit bort så säger han: "jag såg inte" Nä, han glor ju bara på tv. Jag blir så sur, irriterad och förbannad. Så går jag omkring och retar mig på detta hela tiden.

*suck*

Det var väl det jag gjorde i morse. Sen var maken snabb med att dra till jobbet för han skulle lämna in bilen (igen) och ha en kund kl 8 så han åkte redan 7.10 och kvar står jag med en trilskandes David, en Alva som skriker och jag fick kasta i mig frukost (inget ovanligt iofs, jag får kasta i mig all mat numera ) och tjata, tjata, tjata. Usch, den här morgonen vill jag radera! Jag skrek åt David. Så mycket har jag inet skrikit på evigheter. Han skrek och grät och jag skrek. Vi skrek åt varandra. Sen gick han ut och var som en annan unge. Jag började snyfta på väg ner till dagis. David verkar liksom ha glömt allt med en gång och det gnar mitt hjärta ännu mer. Han skrattade och skuttade precis som vanligt. Jag bad att få hålla hans hand och vi gick där och höll varandra i handen. När han skuttat iväg och kom tillbaka och stoppar sin hand i min då kom tårarna. Jag lär inte vinna något mammapris i år för nu känner jag mig urusel. Jag bad om ursäkt på dagis, men det hade inte han tid att lyssna på, han skulle ju iväg och leka med kompisarna.
    Jag har dragits med ont i magen till och från sen Alva föddes, idag trillade polletten ner: stress. Jag kanske inte känner mig stressad men omedvetet är jag det. Mornarna när David ska till dagis är ett stressmoment, detta eviga tjatande är ett stressmoment, irritation över hemmet, tentan som jag inte gjort, dåligt samvete över att jag inte pluggar är stressmoment osv.
    Nä, jag måste jobba med mitt sätt mot David. Han är överjävlig nu och jag måste lära mig att bita mig i tungan och dämpa mig. det är ju i alla fall jag som ska vara den vuxne
  • 7 michelingodingar

helene: men det är så typiskt för karlar dom "ser" inte vad som måste göras det är samma här, fast är det disk i vardagsrummet så är han snabb med o ta ut det men som allt annat t ex om han plockar i diskmaskinen så anser jag att man torkar av bänken oxå men det gör inte han, är det sand/skräp på golvet eller så damtussarna attackerar så ser inte han det heller o det kan reta mig till vansinne eller om man stått o storstädat damsugit o torkat av golven så kommer han in med kläder fulla av koskit MED skorna på o klampar rätt in i vardagsrummet eller köket då är det så det brister för en annan

Ang David så tror jag att det är mest du som lider av ditt sätt emot honom, barn brukar oftast liksom kunna "skaka av sig" medans en annan går med så hemskt dåligt samvete o anklagar sig själv vilket resulterar i att du mår jättedåligt men helt klart måste man arbeta med sig själv för jag är i perioder precis likadan som du är nu mot david men oftast tror jag att det då handlar om stress, trots och man får dåligt med sömn o lite annat som man funderar på och oroar sig för o då blir tålamodet lika med noll.

vet inte om jag kan ge några bra tips men när det är som värst stanna upp o räkna till 10 andas o bit dig själv i knogarna om det är så o sätt dig ner på knä med david o prata lungt o sansat även om han är som värsta åskmolnet och alva skriker, låt henne skrika ett par minuter så david kan få din uppmärksamhet just då inte lätt alla gånger jag vet o man känner sig stressad men det kommer inte bli bättre om du inte gör ett försök

har själv abbe som blir 4 år i höst i värsta trotsmomenten nu o han driver mig till vansinne, dessutom har han blivit så elak o slåss o ska bita i saker o ting,puttas o räcker ut tungan osv men när han t ex räcker ut tungan eller säger piss off osv så har jag börjat o ignorera det låtsas som att jag inte hörde eller såg får se om det funkar till o få honom att sluta men peppar peppar agathon är han urgullig emot än iaf!!!

skulle fråga är det nån av er som har e-leg o kan gå in på FK hemsida o kolla om ni får BB för era bebisar denna månad????
    jag kollade min sida igår o där står det utbet av BB men jag får inget för agathon bara för dom andra

• helene306
    Madde01 skrev 2010-05-18 10:09:18 följande:
    hittar dock inga för lillkillen :)
    Tror inte det finns så små storlekar, tyvärr. Jag har aldrig köpt sånt till David, inte ens när vi varit utomlands.

Barbamamma: Ja, jag får nog börja bita mig själv i knogen och komma ner på hans nivå och prata lugnt istället för att skrika. Visst är det jag som lider mest, igår när han var överjävlig riktigt längtade jag tills idag när han ska vara på dagis (hemska mamman). Tänk om jag kunde vara lugn, tålmodig och pedagogisk istället? Nu har visserligen David varit hemma sen i onsdags och det kan ju påverka också, vi går väl varandra på nerverna
    Karlar, ja vad gör man? Jag kan förstå att maken är trött också och inte orkar se när han kommer hem från jobbet och grejar för fullt här hemma på ledig tid. Det är krävande också men jag tycker inet det är för mycket begärt att plocka undan efter sig själv och efter sin son. Jag får plocka efter alla här hemma.
    Nu måste jag in och kolla på FK:s sida, nyfiken som jag är
  • helene306
    helene306 skrev 2010-05-18 11:01:18 följande:
    Nu måste jag in och kolla på FK:s sida, nyfiken som jag är
    Jag kollade på min sida nu, det står "Allmänt barnbidrag 1050 kronor. utbetalas 20/5. Det var 16 min kö i telefon så jag mailade dom och undrar när barnbidrag nr 2 kommer.
Svar på tråden Aprilmammor 2010