• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • RosaNapp

Jag tycker inte heller att man ska "lära" barnen att somna själv mha skrik och gråt. Nu är det ju vanligt att barn gnäller när dom ska sova, men behöver dom det så gör dom det vare sig man bär dom eller dom somnar själva i en säng så det lär man sig ju snabbt skillnaden på- gentemot att barnen skrike för att dom inte vill somna själva vs.

Er somnar ibland av sig själv, oftast vid bröstet eller när jag bär honom i mei-tai eller i vagnen. Han har ingen napp, tänker inte börja ge honom nu heller, så han skriker när han är trött om han inte få bröstet, sätts i mei-tai eller ligger i vagnen. Så är det bara, men det finns ju inte en chans att jag låter honom ligga och skrika till han somnar, för det gör han inte ändå.

Imorgon är det kalas för minste storebror. Så idag ska det bakas och städas.

Han har nu hittat sina fötter, men får bara tag i dom när han sitter.

Själv är jag sjuk. Feber och halsont. Idag känns det lite bättre, hoppas det vänder nu så jag orkar med kalaset imorgon.

• Madde01

Tack för att flera tycker om jag Tungan ute Det finns inte en chans på jorden att jag låter han skrika sig till sömns, jag är helt emot det där... Och det var ju ingen annan i föräldrargruppen som sa nått, så då antar jag att deras barn är så duktiga.. Elr så vågade dom kanske inte säga nått Tungan ute

Anna- Ja, jätte konstigt.. Tänkte jag skulle in o se hur den såg ut dom hade iof fått in en levernas nyss, så det kanske kom i dom kartongerna Obestämd Man kanske får åka in lite senare o kika..

• helene306

Madde: Skit i bvc. Man får lyssna lite på ett halvt öra med dom och man lär sig säga sina sanningar så småningom också. När jag var med Alva på 4 månaderskollen tyckte sköterskan att hon onte längre behövs ammas på natten. Nu var det inte vår ordinarie sköterska men även vår ordinarie lär ha sagt samma sak. Jag VET att de inte behöver äta på natten när de är 4 månader men tänk om jag finner det smidigt och mysigt? Jag ammar ju Alva till sömns och jag har tänkt att det är skitdumt att vänja henne vi det men det är det som funkar nu. När det blir gröt/vällingdags lär det säkert se annorlunda ut. Sen, jag stör mig inte på det och nu sover hon ändå några timmar i sin säng innan hon kommer till mig. Det är med största sannolikhet vårt sista barn och jag tycker amningen funkar så smidigt och jag vill låta det vara kvar ett tag. När jag tänker efter, när David inte ammades till sömns mer, när han somnade på enbart gröt, efter det trappades amningen ner mer och mer dagtid. Snart var det bara morgonamning kvar och när David låg där och nafsade på bröstvårtorna och flinade tyckte jag det var nog också. Så, allt har sin tid och ni lär knappats gå och vagga Julius till sömns hela livet. Jag tycker också som så att ju större barnet blir dessto mer går det att resonera med det. Man väljer ju sina duster men en 1-åring förstår mer än vad man tror så låt säga att ni har honom i famnen tills han är 1 år, då kan ni prata med honom och säga att han är stor nog att sova i egen säng. Allt löser sig när man väl vill.Nästa vecka ska vi till bvc för 5 månaderskoll och spruta. Undrar vad de säger då?

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • RosaNapp

Min ordinarie bvc-sköterska lägger sig inte i något, hennes standardkommentar är väl "ja, du gör ju det som är bäst för er". Hon frågar vad jag gör enbart för att ha koll på vikter och sånt, men inget mer. Jag har aldrig känt någon press eller något värderande från henne.
    Hennes kollega har jag träffat ett par gånger (när ordinarie varit på semester och liknande) och HON har alltid sagt att när det gäller amning är det BÄST.
    Så det är mycket deras egna personliga åsikter som dom många gånger inte kan hålla från jobbet. Och det förstår jag att det är svårt.

Ren fakta räknar jag med att dom ska ha koll på, men hur man gör bäst vid sömn och liknande bryr jag mig inte ett skvatt om vad dom säger. För det är så individuellt och jag går på min magkänsla när det gäller mycket.

Jag tänker som så att protesterar  barnen beror det på en orsak och mitt jobb är att ta reda på vilken och sen tillgodose behovet barnet har. JAg tror inte på att passa in barn i modeller och metoder, dom är ju individer! Och jag är övertygad om att man vinner mycket på att se barnens behov som behov snarare än "fel" (för att grannens barn inte sover likadant, äter likadant etc). Då faller det sig naturligt att kunna växla med i alla perioder som barnen går igenom under dom första åren. Lite flum från mig

Nu ska jag trycka i mig alvedon och ta med mig barnen för att handla lite saker inför kalaset

• Madde01

Ja, men då fortsätter jag göra vad som känns bäst för mig :) Verkar ju vara flera som tycker det är det rätta alternativet Skrattande

• helene306
    Madde01 skrev 2010-09-03 10:33:26 följande:
    Ja, men då fortsätter jag göra vad som känns bäst för mig :) Verkar ju vara flera som tycker det är det rätta alternativet Skrattande
    Det är det enda rätta alternativet!

Var det du som letade byxor med snöre i midjan? Jag fick hem H&M-beställningen nu och det är snören i midjan på mjukisbyxorna organic cotton.
  • Madde01
    Helene- nope, det var inte jag Glad

MissSindra- Njae, alltså sambon är nog mest sugen på en till.. Jag har nog sagt att det får vänta 1 elr 2 år faktiskt Tungan ute But you never know Skrattande

Jag gav faktiskt Julius välling första gången igår, han verkade gilla det riktigt mycket iaf.. Gjorde den minsta satsen som stod på paketet för jag trodde inte han skulle gilla det, men han sög i sig det på engång sedan var han mera hungrig då fick han snutta då jag var för lat för att göra mera Skrattande Men i kväll ska jag göra en storsats på en gång...  Dock har vi fortfarande mat problem, men vi fortsätter att ge o se om vi hittar nått han gillar iaf ...
  • helene306
    MissSindra skrev 2010-09-03 15:53:37 följande:
    Hmm är det bara vi som funderar på en till ganska snart?
    Här blir det inga fler Vi är nöjda med vad vi har och har inte plats för en till (eller, jo det har vi väl men nä).
  • Annamamma 83
    MissSindra skrev 2010-09-03 15:53:37 följande:
    Hmm är det bara vi som funderar på en till ganska snart?
    Ganska snart???
    Oj, oj. Nej inte en tanke, jag har ju redan en liten bebisSkrattande
    Sen har jag ju två till och de räcker för mig.
    Nu när de bara var två år mellan de sista och ja testat på det skulle de aldrig fall mig in o skaffa en till tätt, HAHA och inte vill ja börja om igen om några år. Så vi är nog klara.
    Plats skulle vi ha för en till i huset, men då har vi inget extra rum till övers.
    Men ja tror tre st blir prima här!

Helene
    De var myran i andra tråden som ville ha snörning i byxor...
Svar på tråden Aprilmammor 2010