• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • lyckan80

Tack RosaNapp, grattis till söte sonens 5 månader dag i efterskott. Tiden går fort. Min lille är halvåret idag! Kan inte förstå det, vart har alla dessa dagar tagit vägen??   

• Annamamma 83

Hej allihop
    kul med lite liv igen!
    Vilhelm hade faktiskt ingen uvi och vad de var vet vi inte, dagen efter var han som vanligt igen, höll tätt o kissa inte alls så mkt...
    märkligt märkligt!

Smakisar går sådär får jag väl säga, Han gillar det, men blir inte nöjd av det, han vill ha sin nappflaska!
    Kan man inte få tag i flytande pure??? =)

• Annamamma 83

Nu har jag beställt en Dermaroller...
    Ja, ja jag är rätt lättlurad, men med mkt läsning ger jag den ett försök att få mina fruktansvärt fula bristningar och bli en aning bättre!
    Men ont lär de göra, men vill man bli fin.... får man lida pin....

• bäbbä

Oj oj vilken natt! Trodde jag skulle förlora mitt barn...
    Vaknade av att han hostade och inte fick luft. Tog upp han och det blev inte bättre. Ringde 112 och de lyssnade över telefonen och skickade en ambulans. Fick inhalera medicin och blev lite bättre sen in till akuten. Där fick han mera medicin och blev helt bra.
    Det visade sig vara falsk krupp. Ni med barn sen innan vet säkert vad det är och har kanske upplevt det med. Jag hade ingen aning om vad det var...Usch vad hemskt det var!

Hoppas bara det inte händer igen. Men gör det det så vet vi nu vad vi kan göra för att hjälpa han.

• helene306
    bäbbä skrev 2010-09-26 20:51:29 följande:
    Vaknade av att han hostade och inte fick luft. Tog upp han och det blev inte bättre. Ringde 112 och de lyssnade över telefonen och skickade en ambulans. Fick inhalera medicin och blev lite bättre sen in till akuten. Där fick han mera medicin och blev helt bra.
    Det visade sig vara falsk krupp. Ni med barn sen innan vet säkert vad det är och har kanske upplevt det med. Jag hade ingen aning om vad det var...Usch vad hemskt det var!

Hoppas bara det inte händer igen. Men gör det det så vet vi nu vad vi kan göra för att hjälpa han.
    Fy, falsk krupp är skitläskigt! Tur att ni kom iväg så han fick medicin! David har fått anfall några gånger, en gång fick maken kuta iväg till vc här intill och han fick inhalera. En annan gång fick han på natten (det kommer oftast på natten) så satte vi oss i ångduschen men bäst är det med kall luft så vi öppnade sovrumsfönstret på vid gavel och satt med David i knät. När det lugnade ner sig pallade vi upp honom i sängen och sov med öppna fönster. Ute var det väl -10 men vi sov gott (eller jag sov inte alls för jag lyssnade hela tiden)

Du kan söka och läsa om falsk krupp på www.vardguiden.se
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • lyckan80
    bäbbä skrev 2010-09-26 20:51:29 följande:

Fy va hesmkt, går kalla kårar av att bara läsa det. Vad rekommenderade läkarna dig att göra om det hände igen?
  • bäbbä
    Helene306: Ja fy fan det är riktigt läskigt! Hoppas det var första och sista gången det hände. I värsta fall får han det vid varje förkylning typ, och i bästa fall händer det aldrig igen.

lyckan80: Man ska för det första hålla barnet upprätt. Gå ut i kall fuktig luft tills det ger sig eller dra på duschen med hett vatten så det blir ånga och sen sitta där. Att ha barnet i babyskyddet och åka bil är oxå bra, då brukar det släppa.
    Men ibland måste dom ha medicin för att det ska släppa.
    Så OM det händer igen ska jag försöka med dom här grejerna först annars tvekar jag inte att ringa 112 igen för det var vidrigt att se sitt barn må så dåligt
  • helene306

bäbbä: Risken är att det händer igen, tyvärr. Falsk krupp är vanligt vid förkylningar. Däremot, har man varit med om det en gång så känner man igen symtomen och kan underlätta från början. Sen blir man inte lika rädd även om det låter otäckt. Nu sist när vi satt uppe i -10 med David hörde jag redan på kvällen på hans hosta att det lät annorlunda. På natten kom det som jag trodde men då var jag beredd och lugn. Barnet får luft även om det låter som den inte får det. Kall luft är betydligt bättre än dusch (tips om det händer igen) Helst kall, fuktig luft men det är svårt att få till. Sitta upprätt, ge nässpray för att vidga och ge ev. medicin direkt. David fick något (nu kommer jag fanken inte ihåg vad det hette men smakar lakrits). Bricanyl kan ges men det vidgar upptill i luftstrupen och inte längre ner där det behövs. Bricanyl funkar dock rätt bra på David men inet under anfall utan efter när det lugnat ner sig.
    Men som sagt, lugnar det inte ner sig i kall luft eller ducsh då måste man ringa för hjälp. Då kan det behöva inhaleras!
    När maken fick springa till vc blev David bättre på vägen dit eftersom de kom ut i kalluften men läkaren tyckte ändå att han skulle inhalera Adrenalin och något annat. Usch, jag kommer fortfarande ihåg när David håsandes försöker ta sig upp på alla 4 i trappan, jösses, det lät verkligen äckligt som om han kämpade otroligt mycket för att få luft.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • RosaNapp

bäbbä: usch då. Jag har som tur är aldrig behövt uppleva det, men har hört talas om det.

Blä, har precis betalat räkningar. Man blir inte direkt rik som ensamstående, men det går ju runt iallafall.

Försökte få Er att äta ersättning igårkväll, men det gick inte alls. Han spottade och fräste! Envisare barn har jag inte haft tidigare så jag är änna lite rådvill just nu. Amningen fungerar ju bra, bara det att jag vill sluta. men inte Er tydligen. Vet inte riktigt om jag ska avbryta det hela och vänta ett tag till. Tids nog kommer han ju ändå äta vanlig mat, men ja, som sagt, jag vill gärna sluta.

lyckan80: tack, grattis till din lille också. Ett halvår redan. Det går så snabbt, snart är dom igång med krypande och ålande och då blir det inte en lugn stund

• bäbbä
    helene306: Ja tyvärr är risken stor att det återkommer Men det kom inte tillbaka inatt iaf, skönt!
    Och som sagt, kommer det igen så vet jag lite mer vilket underlättar enormt, även om det är fruktansvärt jobbigt.
Svar på tråden Aprilmammor 2010