• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • bäbbä

Finns jättebra trådar här på FL om tassmetoden. Det är en snällare variant av 5minuters metoden. Målet är att få bebben att somna själv, sova själv och inte äta nattetid. Så det är en bra metod för dom som vill sluta nattamma. Vi ger Emil flaska en miljon ggr på natten nu och är rätt less på det

• helene306

bäbbä: Jag kan annars rekommendera boken Somna utan gråt av Elisabeth (nånting) Jag läste den och tyckte den var jättebra, nu har jag ju inte följt den utan kört eget men man kan få många tips av boken.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • bäbbä
    helene306 skrev 2010-10-09 20:47:18 följande:
    bäbbä: Jag kan annars rekommendera boken Somna utan gråt av Elisabeth (nånting) Jag läste den och tyckte den var jättebra, nu har jag ju inte följt den utan kört eget men man kan få många tips av boken.
    Tror jag har den boken men har inte läst den. Tassmetoden ska tydligen vara väldigt lika! Om jag fattat det rätt så är enda skillnaden att i Tassmetoden tillåts ingen amning/matning på natten.

Och nu har Emil vaknat....
  • hipphipphurra
    helene306 skrev 2010-10-09 13:00:41 följande:
    hipphipp: Han är ju för go Isak Jobbigt att sätta ord på jobbiga saker men väldigt nödvändigt! Kram till dig!

Sånt där test har jag aldrig fått göra varken med David eller med Alva. Nu börjar ju jag må bättre, sömnbristen var väl en stor bov men än är inte allt bra. Ska väl inte skriva något för då börjar det väl strula men sen 4 nätter tillbaka sover Alva 19.30/20-4.30/5. Jätteskönt!
    Skrattande
  • helene306
    bäbbä skrev 2010-10-09 20:52:04 följande:
    Tror jag har den boken men har inte läst den. Tassmetoden ska tydligen vara väldigt lika! Om jag fattat det rätt så är enda skillnaden att i Tassmetoden tillåts ingen amning/matning på natten.

Och nu har Emil vaknat....
    Elisabeth Pantley heter hon. Boken tar upp hur man tar bort amning på natten också. Jag är inget fan av att köra i olika steg och nu lyckades jag ju få det att funka med Alva ändå men det är skönt att läsa för att få lite tips. Jag ogillar starkt 5 minutersmetoden och Tassmetoden låter bra  Jag skulle aldrig fixa att låta mina barn skrika sig till sömns.
  • Annamamma 83

Jag är lite emot de där med metoder överhuvudtaget.
    Jag tycker varje barn är så unikt, så de inte går att följa en metod eller bok,
    Jag har ju tre barn och har gjort samma sak med alla tre, men alla har haft helt olika sömnbehöv och sina olika rutiner som inte jag styrt dom till!
    Jag har nog mer följt dom hur dom är och försökt göra de bästa av situationen.

• bäbbä
    Annamamma 83 skrev 2010-10-10 12:08:27 följande:
    Jag är lite emot de där med metoder överhuvudtaget.
    Jag tycker varje barn är så unikt, så de inte går att följa en metod eller bok,
    Jag har ju tre barn och har gjort samma sak med alla tre, men alla har haft helt olika sömnbehöv och sina olika rutiner som inte jag styrt dom till!
    Jag har nog mer följt dom hur dom är och försökt göra de bästa av situationen.
    Tycker oxå man ska anpasa sig efter barnets behov. Men jag tycker samtidigt så synd om Emil som vaknar minst 1gång/timmen natten igenom. Han har hakat upp sig på nåt sätt och jag vill hjälpa han att hitta en bättre sömnrytm. Mest för hans skull men även för min egen då jag håller på att bli sjuk av sömnbristen.
    Han kommer inte på nåt sätt lida av att vi följer detta utan tvärtom bli tryggare.
  • Annamamma 83
    bäbbä skrev 2010-10-10 12:50:32 följande:
    Tycker oxå man ska anpasa sig efter barnets behov. Men jag tycker samtidigt så synd om Emil som vaknar minst 1gång/timmen natten igenom. Han har hakat upp sig på nåt sätt och jag vill hjälpa han att hitta en bättre sömnrytm. Mest för hans skull men även för min egen då jag håller på att bli sjuk av sömnbristen.
    Han kommer inte på nåt sätt lida av att vi följer detta utan tvärtom bli tryggare.
    Jag menar inte att ni gör fel! Absolut inte, det är ju jättebra om det fungerar.
    Men är helt enkelt inte "vår grej"...
    Så hoppas du inte tog min inlägg fel bara!
  • helene306
    bäbbä skrev 2010-10-10 12:50:32 följande:
    Ja, då behöver han och du hjälp. Oftast vaknar de inte för att de är hungriga utan för att de har vanan att vakna för att äta. Jag tycker metoder är bra att få tips ur sen anpassar man det efter sig själv. Jag hoppas det fortsätter som det gör med Alva nu för det är guld med sömn! Nu sover jag som en gris istället, vaknar inte ens när David hojtar efter pappa ...
  • bäbbä
    Annamamma 83 skrev 2010-10-10 14:46:01 följande:
    Jag menar inte att ni gör fel! Absolut inte, det är ju jättebra om det fungerar.
    Men är helt enkelt inte "vår grej"...
    Så hoppas du inte tog min inlägg fel bara!
    Flåt om min ton var lite arg Skäms Är van att få så negativa åsikter så fort man nämner ordet "sömnmetod". De flesta verkar tro att man VILL plåga sitt barn med att låta dom skrika sig trötta och somna utmattade.

Självklart måste ju alla familjer hitta sin grej! Metod eller inte metod, huvudsaken ungarna sover
Svar på tråden Aprilmammor 2010