• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • elinakarlsson

Jag har inte fyllt i något test alls... Konstigt! Aja, jag kan tro att min deppighet kan bero på hösten/mörkret, för lite sömn, oordning i hemmet pga flytt, lite sol och träning. Mörkret kan jag inte göra mycket åt utan tänder upp massa ljus och myser. Sömnen får jag trilskas med, ammar fortf 2-3 ggr/natt - vi ska snart börja ge välling, kan det hjälpa?
    Nu i helgen har vi röjt undan i lgh och fått ordning på det mesta, så det tar sig. Ska börja ge mig ut på fler promenader så att man kan lapa sol. Och då får jag mer träning och ska komma iväg mer på träning, det löser sig nog efter lite omställning. Jag är ju inte hemma hela dagarna utan är iväg och träffar folk.

• Dalia
    helene306 skrev 2010-10-10 15:21:23 följande:
    Ja, då behöver han och du hjälp. Oftast vaknar de inte för att de är hungriga utan för att de har vanan att vakna för att äta. Jag tycker metoder är bra att få tips ur sen anpassar man det efter sig själv. Jag hoppas det fortsätter som det gör med Alva nu för det är guld med sömn! Nu sover jag som en gris istället, vaknar inte ens när David hojtar efter pappa ...
    Jag har själv perioder när jag vaknar flera gånger per natt och det krävs ett par nätter med hel sömn för att bryta beteendet. Det är nog lika för barnen.

Jag läste Elisabeth Pantleys bok när B var liten. Då var jag helt desperat för han sov ju typ aldrig. Hennes metod verkar jättebra och man slipper att barnet skriker tills det somnar.

bäbbä: Jag förstår att det känns jobbigt att inte få sova, man blir ju helt knäpp. Skönt att din man ska vara hemma med dig så att ni kan försöka bryta beteendet. Lycka till!
  • elinakarlsson

Jag läste någonstans att en småbarnsmamma ofta ligger efter ett halvår med sömnen, det kan nog stämma i många fall. Sömn löser många problem och man blir som en ny människa!

• helene306

Idag ringde jag mvc för ett nytt försök med att få in kopparspiral. Fick tid 29/10. Fattar inte varför de ska vara så tjurskalliga, bm jag pratade med rekommenderade att vänta tills jag slutat amma och tills mensen kommit tillbaka. Ja, alltså mensen kan ju dröja hur länge som helst till. Amma vet jag ju inte heller hur länge jag gör även om jag ammar mindre nu än då i juli när läkaren försökte. Får se hur det går den 29:e, jag vill ha in en spiral.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Dalia

Helene: Vad hände i juli när du skulle sätta in spiralen? Jag ska sätta in spiral för första gången om ett par veckor och är lite nervös. Kan de misslyckas med att sätta in den? Jag har bestämt mig för en hormonspiral.

• helene306
    Dalia skrev 2010-10-11 11:52:27 följande:
    Helene: Vad hände i juli när du skulle sätta in spiralen? Jag ska sätta in spiral för första gången om ett par veckor och är lite nervös. Kan de misslyckas med att sätta in den? Jag har bestämt mig för en hormonspiral.
    Var inte nervös, det kommer gå bra. Visst kan det kännas lite men ta Ipren och Panodil 1 timme innan. Det som hände i juli var att mitt snitt inte var läkt så när läkaren skulle mäta djupet på min livmoder stack hon igenom snittet så det blev ingen spiral den gången. Jag funderade på hormonspiral idag men jag vill inte chansa med biverkningarna så jag kör på kopparspiral igen
  • hipphipphurra

Nu måste vi stoppa tiden lite.. det går alldeles för fort!
     Isaks andra tand har spruckit igenom i dag. Och när han sovit middag i dag kom jag in och mötte en jätte lycklig kille. Han hade satt sig upp i sängen och log världens sötaste leende åt mig.
    6 1/2 månad är han nu..
    snart fyller de ett =)

• hipphipphurra
    elinakarlsson skrev 2010-10-11 21:02:32 följande:
    Ja, tiden bara rusar iväg, det är sjukt! Kan man trycka på paus?

Vad kul att han satte sig upp själv!
    Jag letar febrilt efter paus knappen Skrattande
    Ja det är jätte roligt, blev bara så förvånad när han satt upp i sängen och log mot mig
  • helene306
    hipphipphurra skrev 2010-10-11 19:34:37 följande:

Nu måste vi stoppa tiden lite.. det går alldeles för fort!
     Isaks andra tand har spruckit igenom i dag. Och när han sovit middag i dag kom jag in och mötte en jätte lycklig kille. Han hade satt sig upp i sängen och log världens sötaste leende åt mig.
    6 1/2 månad är han nu..
    snart fyller de ett =)

Hoppla Alva har inte fått någon tand och kör sina grejer, kanske rulla till rygg från mage (helst om jag puttar på) eller luta sig framåt från sittande så hon trillar över på mage och högerbenet är fastkilat (VRÅÅÅÅL) Tänk om hon kunde fatta galoppen hur man gör det rätt någon gång?

Ikväll vägrade hon somna. Efter 3 amningar, 45 minuters gungande tröttnade jag och var asirriterad. Slängde in henne till maken och David sen åkte jag och handlade. Hög volym och gasen i botten löser mycket
Svar på tråden Aprilmammor 2010