• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • Madde01

Vad är apgar för något? ;p Undrade det när jag kollade igenom förlossnings journalen förut, på min står det 9-10-10 är det bra elr dåligt? ;p

• Armani

Glömde förresten säga tidigare att det finns en solkräm som är godkänd från 3 månader om man nu skulle känna att man vill ha en sen. Kommer inte ihåg vad den heter, men den säljs på babyproffsen här iaf och på nätet.

Madde Apgar är poäng som barnet får beroende på hur det ser ut och mår efter (hoppas jag säger rätt nu) 2,5 och 10 minuter efter förlossningen. Det är 5 olika saker man bedömer (hjärtfrekvens, andning, hudfärg, muskeltonus och retbarhet) och man kan få 0 som minst och 2 som högst på var och en så 9-10-10 är ju jättebra

★*☆ Alicia 081015 ☆*★ ★*☆ Noel 100503 ☆*★
  • Armani
    Armani skrev 2010-05-19 15:10:31 följande:
    Glömde förresten säga tidigare att det finns en solkräm som är godkänd från 3 månader om man nu skulle känna att man vill ha en sen. Kommer inte ihåg vad den heter, men den säljs på babyproffsen här iaf och på nätet. Madde Apgar är poäng som barnet får beroende på hur det ser ut och mår efter (hoppas jag säger rätt nu) 2,5 och 10 minuter efter förlossningen. Det är 5 olika saker man bedömer (hjärtfrekvens, andning, hudfärg, muskeltonus och retbarhet) och man kan få 0 som minst och 2 som högst på var och en så 9-10-10 är ju jättebra
    Efter 1, 5 och 10 min var det visst ser jag nu då jag kikar i min journal
  • Armani
    lunaria skrev 2010-05-19 14:03:56 följande:
    miamie: härligt att din allergi blivt bättre, många som har så ont av det denna årstid. armani: din son växer på iaf, skönt . vissa barn äter ju på så himla mycket o äter mer än vad de behöver o då kräks de ju mer också...jo imorse spände det riktigt ordentligt så därför blev jag så ledsen. orkar inte med mjölkstockning en gång till lixom. men nu känns det lite bättre iaf . fast jag tyckte det var så skönt när jag gick på medicinen o mjölken försvann för då gjorde brösten inte alls ont så jag vet inte bara om jag blir allmänt känslig om brösten när det finns minsta mjölk i de.. helene: men kan det ha nå't med ditt blodvärde o göra för man kan ju bli sån om man har järnbrist?? Jag fick min fl-journal idag o Linn hade apgar 8-10-10. det står inget om varför hon fick en 8 för hon var då fin i färgen o skrek när hon kom ut o allt. min son som kom 2007 var mer blå o han fick 9. det var nog den sämsta fl-journal jag sett i övrigt, stod ingen vettig info om något . I fl-journalen från gävle fick jag mycket mer info om allt, men de i Uppsala törs väl inte skriva något med tanke på den dåliga fl jag fick...
    Men står det inte vilken av dom som han fick avdrag på apgar-poängen då? Alicia fick 6-8-9 och Noel fick 6-10-10
  • Armani
    Armani skrev 2010-05-19 15:15:43 följande:
    Men står det inte vilken av dom som han fick avdrag på apgar-poängen då? Alicia fick 6-8-9 och Noel fick 6-10-10
    Hon ska det ju förstås stå
  • helene306
    am zandra: Jo, det kan ha med mitt blodvärde att göra. Mitt hb var 95 när jag åkte hem och nu har jag ingen aning om vad det kan vara på men jag äter 1 vitamintablett med järn och en tablett Hemofer/dag och det skulle jag göra sa sköterskan tills efter efterkontrollen. Egentligen skulle jag ta 4 Hemofer/dag men det klarade inte min mage.

Idag har det varit görvarmt här och jag svettas som en gris, tjolahopp ...
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Annamamma 83 skrev 2010-05-19 15:46:11 följande:
    ALGOT LEEEEEERRRRR!!!!!!!!!!!!!!o mamma smilar stört av alla *äntligen*
    Visst är det mysigt!!!?
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • lunaria

Armani: nä det står inte för vad hon fick avdrag för, men som sagt, min fl-journal var nog den tunnaste i sitt slag..men det är väl ganska bra ändå om jag fattat det rätt, men det ärr dålit att det inte står..

helene: oj ja då äter du ju redan en del tabletter!! hoppas det ger med sig iaf, inte roligt att vara yr.

annamamma: ååh så mysigt .

min aurorabm ringde mig nyss o vi pratade en del om min fl för de har gjort en del fel trots att jag gick på auroramottagningen o uformade en tydlig förlossningsplan. o då sa hon att det stod att jag skulle få kallelse så jag ska på efterkontroll senast den 22/6 till spec-mvc. men då har det inte ens gått 8 veckor, är inte det tidigt?? i vilken vecka ska ni tillbaks på efterkontroll??

Svar på tråden Aprilmammor 2010