• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • helene306
    Madde01 skrev 2010-05-27 19:18:26 följande:
    Får prata med sambon när han kommer hem sen, för han lovade som sagt o vara med o jag kommer ändå inte kunna kolla när dom tar vaccinet känner jag ;pJo det finns ju det, trodde jag skulle få det också. för det fick dom andra med större bebisar.. Men hon sa att eftersom han är så lite o späd om låren så går det inte, det skulle bara smetas runt  Jag måste till o med klippa söder plåstert också, tycker inte direkt att min plutt är så smal men Men ger era bvc ut sådanna plåster inför sprutan? För en tjej i min mammagrupp sa att det är dom ända här hemma i hålan på bvc som gör det tydligen, hon är strängt emot, hon tog utan på sin son.. Då vart hon bvc-sktskan sur för att hon inte satt på det på honom ;p
    Med kräm måste ju ändå något plåster på för att hålla krämen på plats. Jag skulle strunta helt i Emlaplåster så hårt som det satt fast på David skulle jag inte vilja försöka få bort på Alva. Det hjälper ju inte mot vätskan som spänner när sprutan ges, det är oftast det som barnet reagerar och skriker på, sticker i sig är inte lika ont som när det spänner.

Vi får inte plåster av vår bvc, de är rätt dyra. Jag har för mig jag gav lite över 70:- för 2 plåster. Kräm kanske vår bvc kunde lägga på men det ska ju verka minst 30-60 min innan sprutan ges. Jag ska inte sätta på något på Alva när det är dags för vaccination.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Madde01
    helene306 skrev 2010-05-27 19:44:37 följande:
    Med kräm måste ju ändå något plåster på för att hålla krämen på plats. Jag skulle strunta helt i Emlaplåster så hårt som det satt fast på David skulle jag inte vilja försöka få bort på Alva. Det hjälper ju inte mot vätskan som spänner när sprutan ges, det är oftast det som barnet reagerar och skriker på, sticker i sig är inte lika ont som när det spänner. Vi får inte plåster av vår bvc, de är rätt dyra. Jag har för mig jag gav lite över 70:- för 2 plåster. Kräm kanske vår bvc kunde lägga på men det ska ju verka minst 30-60 min innan sprutan ges. Jag ska inte sätta på något på Alva när det är dags för vaccination.
    Nej, jag pratade med sambon nu.. Han tyckte bara det var skit snack ;p Så det blir utan här.. Men då får man väl höra från bvc-sktskan sedan ;p är väl en hemsk mamma som utsätter mitt barn för smärtan som den slipper få om den har plåster ;p Fick iaf en annan mamma till svar när hon ifråga satte varför hon skulle använda emla ;p Elr hon sa aldrig att hon var en hemsk mamma, men resterande uttryckte hon iaf.. Nej, Här i den här hålan delar dom ut dom plåstrerna inför varje spruta, så har det alltid varit här.. Har hör från andra att detta är typ den enda stället där dom delar ut dom gratis inför varje spruta ... Annars får man väl köpa själv från apoteket ?  
  • 7 michelingodingar
    Margaux skrev 2010-05-27 16:12:30 följande:
    Helene, vi fick BCG(tuberkulos) eftersom hans pappa är från Argentina och Sydamerika räknas som högriskland. De vanliga vaccinerna börjar vid 3 mån här... León är 6 veckor idag! De var tvungna att hålla honom för att den skulle sättas i ythuden och han var tvungen att vara helt still....Madde, vi har inte Emlaplåster vad jag vet... Bor i Norge! Vi tog endel blodprover på sjukhuset och han sa inte ett ljud faktiskt!
    AJJJJJ har sj'älv fått den vaccinationen fast då var jag 16 år o jädrans vad ont den gjorde jag tjöt, har aldrig fått nån vaccination som gjort så ont som den ju

här har vi aldrig fått emlaplåster inför o ta vaccination, däremot om barnen t ex ska ha en nål i handen / armen så har dom fått emla men inte annars o det finns ju både plåster och kräm tycker själv att emla är suveränt o få!!
  • Mullinuffan

HJÄLP! Behöver råd om ammning! Detta är första barnet jag ammat så länge Hannes blir 8 veckor på måndag och han vill ju ammas jämt dagarna är det OK men nätterna ska han ligga och matas han sover från ca 22.00 till 02.00 sen rätt ok mellan 03.00 till 06.00  han gnyr en hel del och ålar sig efter mmig fattar inte hur han gör men han rör sig väl hela tiden, och det e väl ok om han vill äta men dom senaste nätterna har han haft slagsmål med tutten äter, puttar bort o.sv prövar men nappen men den tar han bara på dagarna HUR får ni ihop livet? Jag e konstant trött och har ingen energi över till dom andra 3 barnen tur att maken e hemma annars vet jag inte hur jag skulle komma upp och iväg med dom till förskolan! Ibland funderar jag på att ge flaskan smidigt och bra man ger dom och dom e mätta 3-4 timmar... MEN det vill jag inte heller jag vill ge detta en chans då jag ändå hållit ut så länge dom andra amma jag max 4 veckor, jag tycker det e mysigt och gosit men jag funderar på om han hålls på så här för att öka mjölkproduktionen? Någon som e amningsexpert?

(¯`°?.¸ Ebba My Sally Hannes mina älskade barn¸.?°´¯)
  • Margaux
    7 michelingodingar skrev 2010-05-28 08:18:41 följande:
    AJJJJJ har sj'älv fått den vaccinationen fast då var jag 16 år o jädrans vad ont den gjorde jag tjöt, har aldrig fått nån vaccination som gjort så ont som den ju här har vi aldrig fått emlaplåster inför o ta vaccination, däremot om barnen t ex ska ha en nål i handen / armen så har dom fått emla men inte annars o det finns ju både plåster och kräm tycker själv att emla är suveränt o få!!
    Han var sjukt svår att ha med att göra igår så jag antar att han led lite..... pappan stack iväg på träning så ensamma mamman fick inta middag stående med babybjörnen på, konstant guppandes.... Sjukt jobbigt! Men idag verkar han glad och nöjd igen!

Nu sitter han i babysittern och ser på nyheter!
  • Margaux
    Mullinuffan skrev 2010-05-28 09:58:49 följande:
    HJÄLP! Behöver råd om ammning! Detta är första barnet jag ammat så länge Hannes blir 8 veckor på måndag och han vill ju ammas jämt dagarna är det OK men nätterna ska han ligga och matas han sover från ca 22.00 till 02.00 sen rätt ok mellan 03.00 till 06.00  han gnyr en hel del och ålar sig efter mmig fattar inte hur han gör men han rör sig väl hela tiden, och det e väl ok om han vill äta men dom senaste nätterna har han haft slagsmål med tutten äter, puttar bort o.sv prövar men nappen men den tar han bara på dagarna HUR får ni ihop livet? Jag e konstant trött och har ingen energi över till dom andra 3 barnen tur att maken e hemma annars vet jag inte hur jag skulle komma upp och iväg med dom till förskolan! Ibland funderar jag på att ge flaskan smidigt och bra man ger dom och dom e mätta 3-4 timmar... MEN det vill jag inte heller jag vill ge detta en chans då jag ändå hållit ut så länge dom andra amma jag max 4 veckor, jag tycker det e mysigt och gosit men jag funderar på om han hålls på så här för att öka mjölkproduktionen? Någon som e amningsexpert?
    Sover han mellan 22-02 och sedan mellan 03-06? Tror det är rätt normalt.... Jag hade gått och lagt mig igen till ca 9-10 tiden... Så får du lite mer sömn!

Min kille brukar vara som din på kvällen, och då brukar vi pausa och rapa ordentligt! Brukar bli bättre!
    Vill du öka produktionen kan jag rekommendera alkoholfritt öl eller lättöl.. Väldigt bra för mjölken av någon anledning. Men jag är verkligen ingen expert!
  • Margaux
    lunaria skrev 2010-05-27 18:05:42 följande:
    ööh, vad innebär emla-plåster?? har jag aldrig hört talas om . Noah grät vid sista vaccinationen, men annars har det varit lindrigt iaf.. Madde: ja de växer fort . såg en 3 månaders idag och då märks det verkligen hur fort de blir stora!! min väger säkert över 5 kg redan, men hon var ju stor från början oxå..  helene: bra beslut du tagit angående studierna, det är ju själva kunskapen man vill ha efter all tid man pluggat o jag förstår att du inte orkar studera just nu när du har Alva att tänka på hela dagarna. min lärare ville ju att jag skulle fortsätta plugga som vanligt, men det skulle jag aldrig orkat med just nu. jag tog sköldkörtelprover idag och jag antar ju bara att det är de som spökar, eller snarare hoppas jag ju på att det är de som strular, annars blir jag förtvivlad o vet inte vad som är fel. trodde knappt jag skulle orka med helgen, det är skitjobbigt . just nu har jag väl börjat sysselsätta mig till max på dagarna för annars kan jag inte sova pga ångesten..men det är svårt att hitta motivationen egentligen mer än att man tänker på att man ska få sova för man är så trött.. Margaux: var i Norge bor du?? har själv bott i Fredrikstad i några år när jag var yngre..  
    Jag bor i Oslo!! Blev liksom kvar här även om det inte var helt planerat... Trivs jättebra dock!

Krya på dig!! Hoppas det blir bättre snart!
  • Mullinuffan

alltså kanske var lite otydliog men efter 02.00 så ska han bo vid bröstet...

• Mullinuffan

och mjölk har jag han e ju nöjd på dagarna:) pruttar och rapar gör han med men men det kanske bara är en utvecklingsfas...

Svar på tråden Aprilmammor 2010