• SilverEmma

Gillar du ordet "snippa"?

Nå?

Själv gillar jag det inte alls. Det känns inte naturligt att säga men det beror antagligen på att jag inte växt upp med det, vilket jag tror gäller för många i min generation. Men jag använder det ändå, för jag tror att det kommer bli naturligt när våra ungar är äldre & får barn själva. Men jag tror aldrig jag kommer vänja mig vid det.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?
  • Sarilariz
    Bonanza skrev 2010-07-26 23:17:09 följande:
    Spelar ingen roll och det är sån bullshit att man vägrar använda ord bara för att man inte tycker om hur de låter. Konstigt att det inte gäller något annat ord än det för flickors könsorgan. En slump? Självklart inte.
    Fast nu är ju inte "snippa" något vetenskapligt korrekt utan ett "poppis" ord som typ dagis hittat på.

Vulva är det korrekta ordet för yttre blygdläppar, inre blygdläppar och klitoris. Slida heter det invändiga. Eller så kan man ju använda Vagina som sammanfattning. Men varför skulle folk vara tvugna att använda snippa som är en fånig femininisering av ordet snopp, det fattar jag inte.

Jag och min kompis använde ordet "Venis" , men till dottern (som visserligen bara är 11 månader) använder jag ordet vulva, vilket är det korrekta.
  • Bonanza
    Sarilariz skrev 2010-07-26 23:20:21 följande:
    Fast nu är ju inte "snippa" något vetenskapligt korrekt utan ett "poppis" ord som typ dagis hittat på.

Vulva är det korrekta ordet för yttre blygdläppar, inre blygdläppar och klitoris. Slida heter det invändiga. Eller så kan man ju använda Vagina som sammanfattning. Men varför skulle folk vara tvugna att använda snippa som är en fånig femininisering av ordet snopp, det fattar jag inte.

Jag och min kompis använde ordet "Venis" , men till dottern (som visserligen bara är 11 månader) använder jag ordet vulva, vilket är det korrekta.
    Snopp är lika larvig påhittat det, det heter ju penis.

Suck.
  • Sarilariz
    Bonanza skrev 2010-07-26 23:20:59 följande:
    Snopp är lika larvig påhittat det, det heter ju penis.

Suck.
    Ja, snopp är precis lika fånigt, och jag använder inte det heller :p
  • kalin

oh..aldrig hort..i min varld heter det fitta...

• SilverEmma
    Bonanza skrev 2010-07-26 23:17:09 följande:
    Spelar ingen roll och det är sån bullshit att man vägrar använda ord bara för att man inte tycker om hur de låter. Konstigt att det inte gäller något annat ord än det för flickors könsorgan. En slump? Självklart inte.
    Samtidigt...det finns ju hur många ord som helst för en killes kön också. Under min uppväxt hörde jag lika många ord istället för "snopp", som för "snippa". Penis, kuk, masken, snabel, lilleman, draken...tja...det är bara några stycken. Varför ska pojkar få kalla sitt kön för olika namn men flickor MÅSTE ha ETT ord, som nu råkade bli snippa eftersom flest personer röstade på det.

Jag gillar inte snippa alls. För mig känns det som ett löjligt och konstlat ord som är obekvämt att säga. Men jag har nu två döttrar och ska ge det en chans. Känns det inte bra om något år så säger jag något annat istället. Tror det är viktigare att jag använder ett ord som känns bekvämt att säga än att anväda "snippa" och ungarna märker att deras mamma tycker det är jobbigt att prata om.
  • Sarilariz
    kalin skrev 2010-07-26 23:24:44 följande:
    Skulle du säga det till din t.ex tvååriga dotter med?

Fitta hatr en extremt negativ klang då det används som skällsord, dessutom är det långt ifrån det korrekta ordet för kvinnans kön.
  • Bonanza
    SilverEmma skrev 2010-07-26 23:25:32 följande:
    Samtidigt...det finns ju hur många ord som helst för en killes kön också. Under min uppväxt hörde jag lika många ord istället för "snopp", som för "snippa". Penis, kuk, masken, snabel, lilleman, draken...tja...det är bara några stycken. Varför ska pojkar få kalla sitt kön för olika namn men flickor MÅSTE ha ETT ord, som nu råkade bli snippa eftersom flest personer röstade på det.

Jag gillar inte snippa alls. För mig känns det som ett löjligt och konstlat ord som är obekvämt att säga. Men jag har nu två döttrar och ska ge det en chans. Känns det inte bra om något år så säger jag något annat istället. Tror det är viktigare att jag använder ett ord som känns bekvämt att säga än att anväda "snippa" och ungarna märker att deras mamma tycker det är jobbigt att prata om.
    Fast alla vet att det heter snopp, även om man kallar det för lille ormen eller petter-niklas inom familjen. Så länge man lär sin dotter vad det heter, vad det rätta namnet är, vilket ord som är det som benämner småflickors kön så kan man ju sen ha diverse smeknamn hemma om man vill. Så länge barnen vet vad det heter som sagt.
  • SilverEmma
    kalin skrev 2010-07-26 23:24:44 följande:
    Fitta är för vulgärt för mig för att använda inför mina barn. Skulle heller aldrig benämna ett barns snopp "kuk".
  • intefanvetjag01
    Sarilariz skrev 2010-07-26 23:25:41 följande:
    Skulle du säga det till din t.ex tvååriga dotter med?

Fitta hatr en extremt negativ klang då det används som skällsord, dessutom är det långt ifrån det korrekta ordet för kvinnans kön.
    Fitta betyder våt mark :)
  • Sarilariz
    intefanvetjag01 skrev 2010-07-26 23:27:26 följande:
    Fitta betyder våt mark :)
    Jag vet liksom "kärring" egentligen betyder "käresta". Men är det som detta dessa ord brukas? Neh. Precis.
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?