StinaFia skrev 2010-08-26 12:11:08 följande:
jag menar att det handlar om mer än smink. själv är jag väldigt fåfäng, men jag ser helt naturlig ut kan jag lova ;))
och jag gör mig till en hel del, även fast jag oftast är osminkad... men jag har flera ggr fått höra kommentarer av män om andra kvinnor angående att hon är så snygg och dessutom "osminkad", medan jag som kvinna står och beundrar tjejens skicklighet att lägga en naturlig make-up :D
sedan finns många kvinnor eftersträvar ett mer onaturligt utseende. jag tror det handlar om en vilja att VISA att man gör sig till för män, ungefär som jag anser det oartigt att komma osminkad till tjejmiddagen.
på samma sätt kan vissa kvinnor, speciellt de som är missnöjda med sin egen man, strunta i hur de tar sig ut a'la "han får ta mig som jag är! jag skiter i vad han tycker."
Vi lever nog i delvis olika världar, märker jag. För mig är "naturligt" naturligt och "sminkat" just - sminkat och aldrig mötas de två. "Naturligt sminkad" är för mig en självmotsägelse. Notera att jag själv använde termen "smakfullt", vilket är en helt annan sak. På samma sätt kan man inte komma klädd och se oklädd ut. En omvänd kejsarens nya kläder?... *L*
Jag känner ett flertal kvinnor, som utan att förolämpa någon, går osminkade till fester, även om de flesta nog lägger på något litet när de ska klä upp sig. Men dina kompisar och mina umgås väl i olika kretsar.
Jag reagerar aldrig på att något är annorlunda med en osminkad kvinna. Däremot reagerar jag på kvinnor som är fult eller överdrivet sminkade; jag finner det motbjudande.
Ibland kan nån kvinna ursäkta sig för att hon inte har hunnit eller kunnat sminka sig och jag har då sett på henne och i mitt stilla sinne undrat "Varför ska du sminka dig? Du ser ju bra ut som du är." Och ibland, om jag säger detta högt så uppstår en livlig diskussion där kvinnan nästan blir förorättad om jag tycker tycker att hon duger som hon är, utan smink! Så jag har lärt mig att inte diskutera smink med kvinnor. Det blir så taskig stämmning då...
Ibland har jag faktiskt roat mig med att sitta och titta på människor och jämföra sminkade och osminkade. Tycker jag att de osminkade kvinnorna ser ofräscha ut? Nej. Tycker jag det ser konstigt ut när en kvinna är osminkad? Nej. Och så ser jag på alla de osminkade männen, vilka fortfarande är i en bedövande majoritet, och jämför med de sminkade kvinnorna. Varför behövs smink, egentligen? Efter nästan 50 levda år har jag aldrig fått nån att förklara det för mig så att jag har fattat!
Men alla får göra som de vill. Däremot närmar jag mig inte frivilligt en kvinna som man inte kan se hur hon egentligen ser pga allt smink. Och för de kvinnor jag levt med har jag naturligtvis förklarat att sminka upp sig inför mig är bortkastade pengar och möda, och det har iaf haft det goda med sig att de aldrig använt smink om det bara är jag som ska se dem, och är jag tacksam för.
Men nu är vi så OffTopic så ska vi fortsätta den här diskussionen får det nog ske i nån annan tråd!